فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۱۴         
  

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی،  مسعود محمدیان در حاشیه بازدید از هفتمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه در تبریز اظهار کرد: برای گسترش صنعت تولید گل‌، ضروری است بستر لازم برای ایجاد و راه‌اندازی پایانه‌های صادرات گل و گیاه ایجاد و در کنار آن مجتمع‌ها و دهکده‌های گل و گیاه فراهم شود.

وی اظهار کرد: ایجاد پایانه صادرات گل و گیاه در آذربایجان‌شرقی در توسعه و گسترش این صنعت تاثیر قابل توجهی داشته و علاوه بر تسهیل امر بازاریابی برای محصولات تولیدی، در رشد و توسعه توان اقتصادی بخش تولید نیز بسیار موثر خواهد بود. 

محمدیان تصریح کرد: در بررسی تاریخ و فرهنگ ایران اسلامی چنین بر می‌آید که مردم این سرزمین همواره در تولید، تکثیر و فرآوری گل و گیاه، جایگاه ارزنده‌ای داشته و زمانی که بسیاری از کشورها تجربه‌ای در زمینه پرورش گل وگیاه نداشتند، کشور از نظر داشتن گلخانه‌های خوب و قابل قبول، وضعیتی مناسب داشته است.

وی ادامه داد: تولید و پرورش گل لا‌له صنعتی، با توجه به تقاضای رو به افزایش بازارهای خارجی به این محصول، می‌تواند به عنوان گزینه‌ای ارزآور در عرصه تولید محصولات گل و گیاه استان تلقی و توسعه مراکز پرورشی انواع گل لا‌له، ضمن ایجاد فضای لازم برای افزایش درآمدهای ناشی از جلب گردشگر و رونق بخشی به صادرات محصولات تولیدی بخش کشاورزی استان، از نظر علمی و پژوهشی نیز خواهد توانست به عنوان بانک اطلاعاتی تخصصی، در اختیار محققان، اساتید و دانش پژوهان رشته‌های باغبانی قرار گیرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، شیوه‌های سنتی پرورش گل وگیاه را عامل اصلی افزایش قیمت تمام شده تولیدات این بخش ذکر کرد و افزود: ضروری است در زمینه تغییر شیوه تولید از سنتی به صنعتی تمهیدات لازم با تعامل نهادهای اجتماعی ذیربط اجرایی شود و در کنار این امر، بالا بردن فرهنگ استفاده از آن از عواملی است که رونق بازار گل را می‌تواند تضمین کند.

ایرانی‌‌ها فقط سالانه 5 شاخه گل می‌خرند

محمدیان گفت: هم اکنون مصرف داخلی گل و گیاه در ایران پایین و مصرف سرانه آن بین 5 تا 7 شاخه در سال بوده در حالی که در کشورهای مختلف این رقم بین 150 تا 300 شاخه گل و گیاه متغیر است.

وی در ادامه افزود: طی سال 91، بالغ بر 5 میلیون و 918 هزار گل شاخه بریده رز و ژرویرا در استان تولید و هم اینک 13 واحد گلخانه‌ای تولید شاخه گل رز و ژرویرا در فضایی به مساحت 41 هزار مترمربع مشغول به فعالیت هستند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: در حال حاضر 23 واحد گلخانه‌ای در فضایی به وسعت 52 هزار مترمربع، مشغول تولید درختچه‌های زینتی‌، گل‌های زینتی و گلدانی بوده و طی سال گذشته، 73 هزار و 730 گلدان گل در این واحد‌ها تولید و به بازارهای مصرف عرضه شده است. 

محمدیان ادامه داد: با توجه به درآمدزایی بالا و ایجاد اشتغال مولد صنعت گل وگیاه، این سازمان تلاش دارد با توسعه و گسترش کشت گل‌های زینتی، در ارتقا توان اقتصادی و سهم صادراتی بخش کشاورزی استان قدم‌های موثرتری را بردارد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.