فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

شاید تا به حال سعی کرده باشید گیاهان را از طریق قلمه تکثیر کنید، روشی که برای تکثیر استفاده می شود – اما آیا می دانستید چندین گیاه آپارتمانی نیز وجود دارد که می توان با یک برگ آنها را تکثیر کرد. تکثیر از تک برگ دارای معایبی است. اولاً، مدت زمانی که طول می‌کشد تا یک برگ تنها به یک گیاه کامل تبدیل شود، بسیار بیشتر از هر یک از روش‌های تکثیر دیگر است. همچنین همیشه موفقیت آمیز نیست و اغلب لازم است بخشی از ساقه همراه با برگ برداشته شود تا از رشد ریشه اطمینان حاصل شود. با این حال، اگر در مورد روند رشد دقت کنید و در مورد رشد صبور باشید، می توانید گیاه زیبایی را به دست آورید که می تواند تنها از یک برگ رشد کند . گیاهانی که از طریق بذر تکثیر می شوند عبارتند از :
گیاهان آپارتمانی که با برگ تکثیر می شوند - فوت و فن های باغبانی
گیاهان آپارتمانی که با برگ تکثیر می شوند - فوت و فن های باغبانی

سانسوریا

سانسوریا با برگ‌های بلند و ساختاری و الگوهای رنگارنگ جالب ،تقریباً به هر شرایطی متحمل است، با مشکلات کمی روبرو می شود و همچنین یکی از ساده ترین گیاهان برای تکثیر است. فقط یک برگ گیاه سانسوریا می تواند در چند مرحله آسان به شما تعداد بیشتری گیاه قرض دهد. با بریدن یکی از برگ ها در پایه شروع کنید. یک برگ قوی بدون آسیب یا مشکل آفت انتخاب کنید تا بهترین شانس موفقیت را برای تکثیر خود داشته باشید. از یک چاقوی تیز و ضدعفونی شده برای جلوگیری از سرایت بیماری به قلمه ها یا گیاه مادر استفاده کنید. بعد، برگ بلند را به بخش هایی به طول حدود 10 سانتیمتر برش دهید. پایین هر قطعه را با یک نشانگر علامت بزنید تا مطمئن شوید که آنها را از سمت ریشه به پایین می کارید.



سانسوریا


پپرومیا

این گیاهان را می توان به روش های مختلفی تکثیر کرد که یکی از آنها از طریق قلمه برگ است. به سادگی یک برگ سالم و بزرگ را از گیاه جدا کنید. در مخلوط تکثیر بکارید و آن را مرطوب نگه دارید تا رشد ریشه را تشویق کنید. همچنین می توانید برای حفظ رطوبت، برگ را به صورت افقی نصف کنید و قسمت بریده شده را در خاک قرار دهید تا برگ های بیشتری رشد کنند.



پپرومیا


بنفشه آفریقایی

یک گیاه آپارتمانی سنتی تر که بار دیگر به مد باز می گردد، بنفشه آفریقایی است . این گیاهان فشرده به دلیل برگ های نرم خاکستری مایل به سبز و شکوفه های بنفش که در طول بهار و تابستان در شرایط مناسب ظاهر می شوند محبوب هستند. مانند پپرومیا، این گیاهان به راحتی از طریق یک قلمه زدن برگ رشد می کنند و بدون هیچ هزینه ای شکوفه های بیشتری را در طول فصل به شما می دهند. با استفاده از قیچی تیز و ضد عفونی شده، یک برگ بزرگ و سالم را از دمبرگ جدا کنید. برای هدایت انرژی به سمت رشد برگ جدید ، می توانید برگ را به صورت افقی نصف کنید، اما این مرحله 100٪ ضروری نیست. در مخلوط تکثیر قرار دهید و آن را مرطوب نگه دارید تا رشد جدید ظاهر شود. در عرض چند ماه باید برگهای جدید در اطراف قلمه ظاهر شوند.



بنفشه آفریقایی


گیاه zz

ZZ Plant به Snake Plant در لیست کوتاه گیاهان تقریبا غیرقابل کشتن می پیوندد. همانطور که بسیاری از کسانی که قبلاً یکی از این گیاهان آپارتمانی را دارند می‌توانند شهادت دهند، می‌توانید آن را برای هفته‌ها یا حتی چند ماه به حال خود رها کنید و مانند روزی که آن را خریداری کرده‌اید به نظر می‌رسد. برگ های ساختاری آن شبیه هیچ گیاه آپارتمانی دیگری در بازار نیست و ارقام جدیدی با رنگ ها و الگوهای رشد جالب در حال توسعه هستند. برای تکثیر Zamioculcas zamiifolia از یک برگ، با انتخاب یک ساقه سالم شروع کنید. چند برگ را با انگشتان خود جدا کنید و همزمان بخشی از این ساقه را بردارید. به سادگی آنها را در سینی مخصوص رشد قرار دهید. رشد آنها ممکن است کمی طول بکشد، اما ارزش صبر کردن را دارند.



گیاه zz


کالانکوئه

کالانکوئه ها در اواخر زمستان و اوایل بهار، دسته‌هایی از گل‌ها به رنگ‌های زرد روشن ، قرمز، نارنجی، صورتی و سفید تولید می‌کنند. آنها ماه ها در یک زمان گل می دهند و با کمی دوره استراحت، دستکاری در نور کم برای اجبار جوانه زدن و دوز مناسب کود، می توانند دوباره شکوفا شوند و آنها را به گیاهان داخلی محبوب تبدیل کند. بهترین راه برای تکثیر کالانکوئه از طریق قلمه ساقه یا برگ است. برای تکثیر برگ ها، برگ های سالم را انتخاب کنید و به مدت 2 تا 3 روز روی یک تکه روزنامه در جای خشک قرار دهید تا انتهای آن پینه بسته شود و از پوسیدگی جلوگیری شود. یک گلدان تمیز را با مخلوط ساکولنت مرطوب پر کنید یا خودتان با استفاده از ماسه درشت، پرلیت و کوکوپیت درست کنید. تکه پینه دار ساقه متصل به برگ را در مخلوط خاک قرار دهید. در جای گرم و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید و هر چند وقت یکبار غبارآلود کنید، اما بیش از حد آبیاری نکنید. آنها باید در عرض چند هفته ریشه بدهند و سپس می توانند به گلدان دیگر منتقل شوند.



کالانکوئه


گیاه یشم

یشم گیاهی است که تقریباً نیازی به مراقبت ندارد، گیاه یشم یا همان گونه که از نظر گیاه شناسی نامیده می شود، Crassula ovata است . درخت کوچکی است که زمانی بالغ می شود ، خوشه های زیبایی از گل های ستاره ای شکل صورتی و سفید که در انتهای شاخه ها می دهد. این گیاه آپارتمانی تزئینی با مراقبت مناسب تا آخر عمر خواهد ماند. برای ایجاد گیاهان جدید از برگ‌های کراسولا اواتا ، برگ‌های یک گیاه بالغ سالم را جدا کرده و اجازه دهید چند روز در مکانی گرم قرار دهید تا روی انتهای بریده شده پینه ایجاد شود. این کار از پوسیدگی ریشه جلوگیری می کند و ریشه زایی را تشویق می کند. یک گلدان را با خاک گلدان کمی مرطوب پر کنید، هر برگ را بردارید و به صورت افقی در بالای خاک قرار دهید. انتهای پینه دار برگ را با کمی خاک بپوشانید و ظرف را در زیر نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید. هنوز آبیاری نکنید - چند هفته صبر کنید تا ریشه های کوچک در خاک محکم شوند. به آرامی آن را بکشید تا ریشه زایی بعد از 2 هفته بررسی شود . اگر مطمئن هستند، به خوبی آبیاری کنید تا ریشه ها شروع به حرکت به سمت پایین در خاک کنند و مستقر شوند. بگذارید خاک خشک شود و دوباره آبیاری کنید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که گیاهان خوب به نظر برسند و برای گلدان خود آماده شوند.



گیاه یشم


هویا

از بین 500 گونه هویا ، Sweetheart Hoya شاید به دلیل برگ های بزرگ و آبدار شکل قلبی محبوب ترین آنها باشد. رشد و مراقبت از این رونده ی گرمسیری آسان است و به یک گیاه آپارتمانی بسیار محبوب تبدیل می شوند. آنها شلوغ نیستند، برای رشد به نور روشن، کمی آب و خاک با زهکشی خوب نیاز دارند. آنها فقط در سن 3-4 سالگی شکوفا می شوند، اما زمانی که آنها این کار را انجام می دهند این یک لحظه کاملا خاص است. توپ های گل های ستاره ای شکل خزدار واقعاً خاص هستند. قلمه گرفتن از تک برگ ها با این گیاهان امکان پذیر است و زمانی که در گلدان های کوچک رشد می کنند بهترین ظاهر را دارند. با این حال، به دلیل رشد آهسته این گیاهان و این واقعیت که قلمه های برگ دارای گره نیستند، به احتمال زیاد به طور کامل رشد نمی کنند. پرورش یک برگ به عنوان یک ویژگی تزئینی یا هدیه هنوز یک آزمایش سرگرم کننده است، اما اگر می خواهید آن را به یک گیاه کامل تبدیل کنید، به جای آن با قلمه های ساقه تکثیر کنید. برای ساخت قلمه های تک برگ، ظرفی را با مخلوط گلدان مرطوب مخلوط با کمی پرلیت پر کنید تا زهکشی بهتر شود. برگ های یک گیاه سالم را با ساقه قطع کنید . اجازه دهید برگها به مدت 2 تا 3 روز خشک بمانند تا انتهای آن پینه بسته شود. آنها را به صورت عمودی در خاک قرار دهید تا سطح برگ روی خاک ننشیند. قلمه ها باید در 2-3 هفته ریشه بزنند. برای رشد این ظروف به جای گلدان های بزرگ برای بسیاری از برگ ها، ظروف تکی انتخاب کنید، زیرا آنها برای مدت طولانی در گلدان های کوچک خود می مانند.



هویا


پیله آ

Pilea peperomioides، همچنین به عنوان گیاه پول چینی یا گیاه پنکیک شناخته می شود، دارای جذاب ترین برگ های گرد است - تقریباً مانند یک برگ نیلوفر آبی بدون نیاز به آب. این گیاه آبدار به خاطر شاخ و برگش پرورش داده می شود. اگرچه در بهار نیز گل می دهد، اما بعید است که در داخل خانه گل دهد. تنها چیزی که برای شکوفایی نیاز دارد نور روشن، آبیاری گاه به گاه و مقداری تغذیه سبک در فصل رشد بهار و تابستان است. برگ ها تمایل دارند به سمت نور حرکت کنند، بنابراین بهتر است گیاه را اغلب بچرخانید تا شکل متقارن خود را حفظ کنید. پیله آ را می توان از ساقه هایی که از ریشه یا از برگ رشد می کنند تکثیر کرد. برای اینکه برگها به صورت گیاهان کامل رشد کنند، باید کمی از تنه اصلی و همچنین برگ را بردارید. از یک چاقوی تیز استفاده کنید و برگ را تا پایین تنه دنبال کنید. یک برش کوچک از تنه - نه خیلی زیاد، نمی خواهید به گیاه اصلی آسیب برساند - بردارید و در آب ریشه بزنید. پایه ساقه را در آب قرار دهید و نه برگ را. حداقل هفته ای یکبار آب را عوض کنید و مراقب ریشه ها باشید زیرا بسیار شکننده اند ، در یک منطقه روشن و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید و در عرض یک یا دو ماه گیاهچه جدید در پایه ساقه تشکیل می شود که می توان آن را در گلدان مخصوص خود کاشت.



پیله آ
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.