فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۲         
  

اسفناج مالابار در هند یافت می شود و نام آن برگرفته از منطقه ساحلی جنوب غربی هند، مالابار است . متعلق به خانواده Basellaceae است و از نظر ظاهری شبیه اسفناج است و هم از نظر طعم و هم از نظر تغذیه، جایگزین بسیار خوبی برای اسفناج در فصل گرم است. از آنجایی که برگ سبز گرمسیری است، می توان آن را هم به صورت خام و هم پخته مصرف کرد. پرورش اسفناج مالابار در ظرف بسیار سرگرم کننده است زیرا حداقل نیاز مراقبتی را دارد. بنابراین بدون هیچ مقدمه ای، بیاموزیم که چگونه این سبزی فصل گرم را در گلدان پرورش دهیم :
پرورش اسفناج مالابار در گلدان - فوت و فن های باغبانی
پرورش اسفناج مالابار در گلدان - فوت و فن های باغبانی

نحوه ی کاشت

اسفناج مالابار یک سبزی برگدار با رشد سریع است، بنابراین یک گلدان بزرگ انتخاب کنید . خاک مرطوب اما با زهکشی خوب و نور کافی خورشید برای رشد کافی گیاه در گلدان ضروری است. خاک اصلاح شده با کمپوست و کود کهنه به حفظ آب کمک می کند. بذرها در عرض 10-20 روز جوانه می زنند و خیساندن آنها در طول شب به جوانه زنی کمک می کند. رشد اسفناج مالابار از طریق بذر و قلمه آسان است، اگرچه تکثیر از طریق قلمه زدن سریعتر است. بذرها را می توانید از فروشگاه بذر دریافت کنید.



نحوه ی کاشت


تکثیر از طریق بذر

بذرها را 8-6 هفته قبل از آخرین یخبندان بهاره در سینی های شروع بذر در داخل خانه بکارید. بذرها را در عمق 3.5 سانتیمتری زیر خاک گلدان بکارید و کمی آبیاری کنید. دانه ها را چند سانتیمتر از هم فاصله دهید و گلدان را در یک نقطه روشن و گرم قرار دهید. بذرها در عرض چند هفته جوانه می زنند و خاک را به طور مداوم مرطوب نگه دارید. گیاهچه ها را تنک کنید تا فقط گیاهچه های سالم و قوی در گلدان باقی بمانند. زمانی که هر گیاه 3 تا 4 دسته برگ واقعی داشتند، آن ها را در گلدان های جدید بکارید. توجه: اسفناج مالابار یک گیاه رونده است، بنابراین برای رشد به ساختاری مانند داربست نیاز دارد.



تکثیر از طریق بذر


تکثیر از طریق قلمه

قلمه گرفتن از شاخه ها ، روش آسان دیگری برای تکثیر اسفناج مالابار است که زمان کمی نیاز دارد. اگر اسفناج مالابار را از طریق قلمه پرورش دهید نسبتاً سریعتر برای برداشت آماده می شود. با استفاده از یک قیچی تیز، یک برش به طول 15 سانتیمتر در زیر گره بزنید. یک سوم پایین برگ ها را جدا کرده و قلمه را در خاک گلدان بکارید. به آرامی آن را در خاک محکم کنید ، به این طریق قلمه مالابار به صورت عمودی باقی می ماند. به زودی ریشه ها شروع به شکل گیری و به دنبال آن رشد جدید شروع خواهد شد.



تکثیر از طریق قلمه


محل کاشت

اسفناج مالابار متعلق به مناطق گرمسیری است، در آفتاب کامل رشد می کند، اما می تواند در زیر سایه نیز رشد کند. پنجره رو به جنوب، بالکن با نور خوب و پاسیو مکان های خوبی برای قرار دادن اسفناج مالابار هستند. شما با اندازه برگ بزرگ در قسمت سایه پاداش خواهید گرفت. اسفناج مالابار از نظر نیاز خاک انتخابی نیست و تقریباً در هر مخلوط خاک خوب عمل می کند در حالت ایده‌آل، شما باید به سراغ خاک‌های لومی که سرشار از مواد آلی است بروید. کمپوست قدیمی یا کود دامی را به مخلوط گلدان اضافه کنید تا به طور طبیعی در دسترس بودن مواد مغذی و مواد آلی را افزایش دهید.با کود مایع رقیق شده دو بار در ماه در طول فصل رشد نیز کوددهی کنید. اسفناج مالابار را به طور منظم آبیاری کنید و خاک را به طور مداوم مرطوب نگه دارید زیرا خاک خشک را تحمل نمی کند. پیچش برگ های مالابار به دلیل خشکی رخ می دهد که شاخ و برگ را تلخ می کند، بنابراین مطمئن شوید که نیاز آبیاری برآورده شده است.



محل کاشت


دما ، رطوبت و هرس

اسفناج مالابار به عنوان یک گیاه گرمسیری، دما و رطوبت بالا را دوست دارد و در یخبندان دوام نمی آورد. اگرچه در دمای بالای 26 درجه سانتیگراد خوب عمل می کند، اما زمانی بیشترین رشد را نشان می دهد، که دما بالای 32 درجه باشد. دما کمتر از 15 درجه سانتیگراد بر رشد آن تأثیر منفی می گذارد.هرس منظم برای این گیاه بسیار مهم است .اگر فضای کافی ندارید، هرس برای کنترل سایز بسیار مهم‌تر می‌شود. از قیچی برای برش دادن نوک ها برای تقویت رشد بیشتر استفاده کنید.



دما ، رطوبت و هرس


برداشت اسفناج مالابار

اسفناج ملابار 70-85 روز پس از کاشت آماده برداشت است. می توانید برداشت برگ ها را از ساقه های محکم شروع کنید. این به خوبی به برداشت های سنگین پاسخ می دهد، که اندازه را حفظ می کند و باعث رشد بیشتر بوته می شود. برداشت را تا گلدهی در پاییز ادامه دهید! نکته: جوانه های گلدهی را قطع کنید تا دوره برداشت طولانی شود زیرا برگ های گل پس از آن تلخ می شوند.



برداشت اسفناج مالابار
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.