فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۲         
  

علفهای هرز به عنوان گیاهانی هستند که به طور ناخواسته خارج از مکان اصلی خود می رویند. مثلا گیاه ذرت در زراعت گندم و جو به عنوان یک علف هرز شناخته می شود.علف های هرز به دو صورت کمی و کیفی به محصول خسارت وارد می کند. خسارت کیفی آن باعث کاهش کیفیت و ارزش غذایی و یا مسمومیت محصول (در صورت اختلاط بیش از حد معمول) می گردد. و خسارت کمی باعث کاهش مقدار تولید در واحد سطح می شود.در ادامه به معرفی مهم ترین علف های هرز مزارع گندم می پردازیم :
شناخت علف های هرز مزارع گندم - فوت و فن های باغبانی
شناخت علف های هرز مزارع گندم - فوت و فن های باغبانی

مهمترین علف های هرز گندم

یولاف وحشی، جووحشی یا جوموشی، جودره، چاودار وحشی، خونی واش، علف پشمکی، پنیرک، پیچک صحرایی، خاکشیر، خاکشیر تلخ، کیسه کشیش و… همه علف های یکساله هستند و از جمله علف های هرزی هستند که به فراوانی در مزارع گندم دیده شده اند.



مهمترین علف های هرز گندم


علف های چند ساله

گیاهانی مثل ازمک، خردل وحشی، بی تی راخ، تلخه، گلرنگ وحشی و خارشتر از جمله علف های هرز چندین ساله اند که احتمالا کمتر از قبلی ها اسم آن ها را شنیده اید.



علف های چند ساله


علف های باریک برگ

در مزارع گندم علف های هرز باریک برگ مثل جو موشی و چاودار، به دلیل شباهت ظاهری، کارکردی و رشدی با گندم رقابت بیشتری دارند فلذا از اهمیت بیشتری برخوردارند و تشخیص و مبارزه با آن ها مشکل تر است.



علف های باریک برگ


علف های پهن برگ

علفهای هرز پهن برگ به علفهایی گفته می شود که سطح برگ آنها پهن می باشد مانند پیچک، سلمه تره



علف های پهن برگ


چگونه علف های هرز را کنترل کنیم ؟

هدف از کنترل و مبارزه با علفهای هرز ممانعت از توسعه آنها به وسیله بذر یا اندامهای رویشی است: - جلوگیری از ورود بذر آنها به داخل زمین با استفاده از بوجاری گندم و خارج کردن بذرهای آنها از بذر گندم ، اجازه ندهیم که علفهای هرز تولید مثل کرده و تکثیر پیدا کنند که با استفاده از وجین دستی از تولید مثل آنها جلوگیری کنیم ، از پخش اندامهای رویشی آنها جلوگیری کنیم. از ورود دام به مزرعه گندم جلوگیری کنیم، از آوردن خاک، کاه و کود حیوانی آلوده به بذر علفهای هرز در مزارع خوداری شود. قبل از رفتن به یک منطقه یا مزرعه غیر آلوده ابزار برداشت مانند داس وغیره تمیز گردد. نقاط کوچک آلوده را سریعا پاکسازی نمود تا از توسعه آن به سطح مزرعه جلوگیری گردد. چند روش زراعی قابل اجرا در مزرعه شامل : 1- بوجاری بذر 2- وجین دستی 3- شخم عمیق 4- غرغاب کردن 5- آتش زدن مزرعه پس از برداشت 6- تناوب زراعی . برای کنترل علفهای هرز پهن برگ در مزارع گندم از زمان پنجه زنی تا قبل از ساقه رفتن گندم می توان از سموم زیر استفاده کرد: 1- توفوردی 5/1 لیتر در هکتار 2- برومسید ام آ 2 لیتر در هکتار 3- گرانستار 75 گرم در هکتار استفاده از سموم باریک برگ کش: برای کنترل علفهای هرز باریک برگ در مزارع گندم از سموم زیر استفاده نمایید: 1- تاپیک 1 لیتر در هکتار 2- پوماسوپر 1 لیتر در هکتار * از سموم دو منظوره مانند شوالیه و اپیروس توام می توان استفاده نمود.



چگونه علف های هرز را کنترل کنیم ؟
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.