فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۲         
  

برای تولید حداکثر تعداد گلهای بهاری با کیفیت، لاله ها ابتدا در پاییز، در زمان کاشت و سپس دوباره در بهار نیاز به مراقبت و کود دهی دارند. در هر دوی این زمان ها، باغبان ها می توانند با افزودن چند سانتیمتر کمپوست آلی و همچنین کود مصنوعی، خاک را غنی کنند.
زمان و نحوه ی کود دهی گل های لاله - فوت و فن های باغبانی
زمان و نحوه ی کود دهی گل های لاله - فوت و فن های باغبانی

آیا لاله ها به کود نیاز دارند ؟

لاله ها اغلب به کود نیاز ندارند. اگرچه این گیاهان به کود زیادی نیاز ندارند، اما برای تقویت رشد و شکوفه دادن لاله ها باید به آنها غذا دهید. هنگام کاشت لاله، برای رشد سالم آنها باید به سراغ کودهای آهسته رهش بروید. کوددهی لاله ها بسیار مهم است زیرا مخلوط خاک حاوی تمام مواد مغذی لازم برای رشد مناسب نیست. مخلوط خاک بیشتر در اثر آبیاری مواد مغذی خود را از دست می دهد. وقتی خاک را آبیاری می کنید، مواد مغذی موجود در آن خارج می شود. در نهایت اگر کودی که چیزی جز مواد مغذی نیست به آن اضافه نکنید، گیاه ضعیف می شود. کوددهی صحیح لاله ها به رشد سریعتر گیاهان و شکوفه دادن بیشتر کمک می کند. شما باید همیشه کود کافی و صحیح به گیاهان خود بدهید.



آیا لاله ها به کود نیاز دارند ؟


علائم کمبود کود

اگر لاله ها مواد مغذی لازم را دریافت نکنند، مشکلات مختلفی را در لاله ها مشاهده خواهید کرد. نشانه ها عبارتند از: توقف رشد ، کمبود شکوفه ، رشد علفی ، تغییر رنگ در برگها ، ساقه های ضعیف ، رشد ضعیف ریشه ، اگر متوجه هر یک از مشکلات در لاله های خود شدید، مواد مغذی مناسبی را برای رفع آنها فراهم کنید.



علائم کمبود کود


لاله ها به چه مواد مغذی نیاز دارند ؟

قبل از کود دهی لاله ها، ابتدا باید بدانید که لاله های شما به چه مواد مغذی نیاز دارند. لاله مانند سایر گیاهان به مواد مغذی ضروری مانند نیتروژن، فسفر، پتاسیم و مواد مغذی ثانویه مانند کلسیم و منیزیم نیاز دارد. حالا بیایید دریابیم که چرا لاله های شما به این همه مواد مغذی نیاز دارند. نیتروژن: نیتروژن برای تنظیم فرآیندهای متابولیک در لاله ها و حفظ سلامت شاخ و برگ ضروری است. همچنین به تکثیر گیاه کمک می کند و سرعت شکوفایی آن را افزایش می دهد. شما همیشه باید نیتروژن را به مقدار مناسب برای تشویق گل دهی در لاله ها تامین کنید. اما استفاده بیش از حد از آن می تواند باعث کاهش رشد و تغییر رنگ در برگ ها شود. فسفر: فسفر با کمک به تشکیل روغن، قند، نشاسته و غیره در گیاهان، فرآیند فتوسنتز را تنظیم می کند. همچنین به رشد سریع کمک می کند، گلدهی و رشد ریشه را تشویق می کند. اگر در لاله ها کمبود فسفر وجود داشته باشد، می تواند رشد ریشه ها و شاخساره ها را متوقف کند. از طرف دیگر، فسفر بیش از حد می تواند به لاله ها آسیب برساند، بنابراین در تامین فسفر مراقب باشید. فسفر می تواند به عنوان کود، پودر استخوان و سوپر فسفات باشد. پتاسیم: پتاسیم به ساخت لاله های پروتئینی کمک می کند و از انواع بیماری ها جلوگیری می کند. اگر لاله‌های شما فاقد پتاسیم باشند، برگ‌های قهوه‌ای روی نوک و رشدشان متوقف می‌شود. این ماده مغذی اغلب از مواد آلی و کودها به دست می آید.



لاله ها به چه مواد مغذی نیاز دارند ؟


سایر عناصر ضروری

کلسیم: کلسیم به تشکیل دیواره های سلولی و غشاء کمک می کند و رشد سریع گیاهان را تضمین می کند. همچنین به رشد سریعتر و قوی تر شدن ریشه ها کمک می کند. کمبود کلسیم در لاله ها اغلب باعث زرد و قهوه ای شدن برگ ها می شود و خاک را اسیدی تر می کند و به ریشه ها آسیب می رساند یا می سوزاند. منیزیم: منیزیم برای لاله ها برای فرآیند فتوسنتز ضروری است. بدون منیزیم، کلروفیل انرژی خورشید را که برای سنتز غذا لازم است جذب نمی کند. همچنین به فعال کردن بسیاری از آنزیم های گیاهی مورد نیاز برای رشد گیاه کمک می کند. کمبود منیزیم می تواند باعث رشد ضعیف و توقف رشد لاله ها شود.



سایر عناصر ضروری


کود تنها یکی از چندین راه برای تشویق پیازها به تولید و ذخیره غذا برای نمایش گل های بهاری است. باغبانان همچنین باید به یاد داشته باشند که برگ ها و ساقه ها را در بهار امسال تا زمانی که رنگ سبز خود را از دست ندهند ، از پیازها جدا نکنند. تا زمانی که آنها سبز بمانند، کربوهیدرات هایی تولید می کنند که در پیازها ذخیره می شوند و به عنوان انرژی برای رشد سال آینده استفاده می کنند.پس از کاشت پیازها در پاییز، بستر را با کود آهسته رهش متعادل، 10-10-10 یا 10-15-10 بپوشانید. خاک را به آرامی کشت کنید تا کود پراکنده شود یا آن را به خوبی آبیاری کنید. برای جلوگیری از سوختن پیازها، به جای چاله کاشت، در بالای خاک کود بدهید.در بهار، هنگامی که شاخه های سبز جدید ظاهر می شوند، همان کود را اعمال کنید. کوددهی پیازهای چند ساله را دو بار در سال در این زمان‌ها در فضای کاشت در هر برنامه ادامه دهید (دستورالعمل‌های دقیق برچسب کود را دنبال کنید). اگرچه پیازهای مستقر در تابستان در حالت خاموش هستند، اما در پاییز شروع به رشد ریشه های جدید می کنند و بنابراین از کود موجود استفاده می کنند.



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.