فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۲         
  

زمانی که مارچوبه از دانه رشد می کند، چهار سال طول می کشد تا به طور کامل برداشت شود.اگر مارچوبه را تا یک ساعت پس از برداشت نخورده اید، طعم مارچوبه واقعی را نچشیده اید.به همین دلیل پرورش مارچوبه توسط خودتان توصیه می شود. ظاهراً واکنش‌های شیمیایی خاصی صورت می‌گیرد که ظرف ۲۴ ساعت پس از برداشت، سبزی را به سرعت تغییر می‌دهد. سطح قند کاهش می یابد و بافت مطلوب و ایده آل کاهش می یابد. مارچوبه همچنین منبع عالی ویتامین C و منبع خوبی از ویتامین A و B است. نوع ارغوانی آن حاوی یک فیتوکمیکال ضد سرطان به نام آنتوسیانین است که مسئول رنگ بنفش است. به طور خلاصه، باید مارچوبه را از نظر سلامتی و از نظر طعم و مزه پرورش دهید و ارزش زمان، تلاش و پول شما را دارد.
پرورش مارچوبه از طریق بذر - فوت و فن های باغبانی
پرورش مارچوبه از طریق بذر - فوت و فن های باغبانی

آماده سازی بذر

هنگام رشد مارچوبه از بذر، فضا مهم است. نیازی به کاشت فشرده و سپس تنک کردن آنها نیست، زیرا سرعت جوانه زنی بالایی دارند. برای کاشت بذر مارچوبه یک خاک غنی و ارگانیک آماده کنید. دانه های مارچوبه پوسته سفت دارند و به آرامی آب را جذب می کنند. بذرها را برای چند ساعت خیس کنید و در هر قسمت 5 سانتیمتری یا کاشت های جداگانه یک بذر بکارید . ریشه های مارچوبه به سرعت رشد می کنند و شما نمی خواهید ریشه ها در هم تنیده شوند. 2 تا 8 هفته طول می کشد تا بذرها جوانه بزنند ، بستر کاشت را مرطوب نگه دارید.



آماده سازی بذر


آماده سازی بستر کاشت

بستر کاشت مارچوبه نیاز به توجه ویژه دارد .خاک باید با مقدار زیادی کمپوست آماده و عمیقاً کشت شود . مارچوبه یک تغذیه کننده سنگین است و در خاک بارور شده با مواد آلی به خوبی رشد می کند. آنها خاک شنی غنی ترجیح می دهند. گیاهان پوششی را برای سبک کردن خاک و افزودن مواد آلی به خاک پرورش دهید. هنگامی که مارچوبه برای انتقال آماده شد، می توانید بستر خاک را با انجام موارد زیر آماده کنید: بستر گیاه را از علف های هرز، توده های خاک و سنگ ها پاک کنید. یک ترانشه به عمق 30 تا 35 سانتیمتر حفر کنید و خاک را در امتداد پشته ها رها کنید.5 تا 7 سانتیمتر کود دامی که به خوبی پوسیده شده است را در پایین ترانشه پخش کنید. سپس 5 تا 7 سانتیمتر خاک غنی و سبک را روی آن اضافه کنید.



آماده سازی بستر کاشت


انتقال نهال مارچوبه

نهال مارچوبه پس از 10 تا 12 هفته پس از آخرین یخبندان یا حدود آن برای انتقال آماده می شود. هر چه زودتر نهال ها در بهار انتقال داده شوند، بهتر است. بستر مارچوبه را طبق پیشنهاد آماده کنید و نهال ها را با فاصله 60 سانتیمتر از هم در پشته قرار دهید. پشت ترانشه را در کنار رج تا پایه گیاه با خاک پر کنید. مقداری خاک در کنار پشته نگه دارید تا با رشد مارچوبه خاک اضافه کنید. اگر می خواهید شاخه های بلندتری داشته باشید، گیاهان مارچوبه را به خوبی آبیاری کنید.



انتقال نهال مارچوبه


مراقبت از مارچوبه

مارچوبه گیاهی تشنه است اما ماندگاری آب را تحمل نمی کند. تاج های مارچوبه به سمت سطح رشد می کنند، بنابراین مهم است که خاک با کمپوست ارگانیک با رشد گیاه اصلاح شود. مواظب علف های هرز و آفات نیز باشید و به طور کامل با آن مقابله کنید. هنگامی که بستر گیاه مارچوبه ایجاد شد، علیرغم پاداش های زیاد، به مراقبت سالانه کمتری نیاز دارد. در 6 تا 10 هفته، شما مقدار زیادی در آشپزخانه خود خواهید داشت و چیزهای بیشتری برای دوستان و صرفه جویی در هزینه ی خرید خود خواهید داشت.وقتی تلاش‌هایتان شروع به ثمر دادن کنند، احساس رضایت بیشتری از خود خواهید داشت.



مراقبت از مارچوبه


بهترین زمان برای کاشت مارچوبه

مارچوبه به آفتاب کامل نیاز دارد اما برخی از گونه های جدید را می توان در سایه جزئی کشت کرد. اوایل تا اواخر زمستان زمان ایده آل برای کاشت بذر مارچوبه در داخل خانه است. در بهار آینده ریشه ها مستقر شده و برای انتقال در بسترهای دائمی آماده می شوند. در اکثر نقاط کشور، نشاء کاری باید در آخرین تاریخ یخبندان انجام شود.



بهترین زمان برای کاشت مارچوبه
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.