فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۲         
  

به نظر می رسد که گل رز از مشکلاتی بیش از سهم خود رنج می برد. احتمالاً تا حدودی به این دلیل است که این گیاه بسیار دوست‌داشتنی به‌طور گسترده رشد می‌کند و اغلب در حاشیه‌های باغچه ها و باغ‌ها رشد می‌کند، به طوری که هر مشکلی به زودی متوجه می‌شود. گفته می شود، به ویژه برخی از ارقام قدیمی می توانند بسیار مستعد ابتلا به بیماری های برگی باشند.
مشکلات گل رز - فوت و فن های باغبانی
مشکلات گل رز - فوت و فن های باغبانی

ریشه

بوته رز من به نظر می رسد که در حال مرگ است. برای نگاه کردن به ریشه ها، زمین را کندم و متوجه شدم که بسیاری از آنها نرم و قهوه ای هستند. چه اتفاقی افتاده است؟ پوسیدگی ریشه در گل رز می تواند نتیجه حمله یک بیماری ریشه باشد. قارچ عسلی از گونه های آرمیلاریا در گل رزهای کاشته شده در خاک بسیار رایج است ، از طرفی گیاهانی که در خاک یا ظروف رشد می کنند گاهی اوقات ممکن است تحت تأثیر پوسیدگی ریشه Phytophthora قرار گیرند . گل رز برای رشد در خاک های رسی مناسب است، اما غرقابی طولانی مدت می تواند منجر به پوسیدگی ریشه شود. مشکلات زهکشی در ظروف نیز می تواند منجر به غرقابی و مرگ ریشه شود. مرگ ریشه در گیاهانی که در ظرف رشد می کنند گاهی اوقات می تواند نتیجه یخبندان های سخت باشد - می توان با بسته بندی ظرف کاشت با پوشش حباب دار، از ریشه ها محافظت کرد.



ریشه


عدم رشد رز های جایگزین

من مرز گل رز قدیمی خود را با رزهای جدید دوباره کاشتم، اما آنها هرگز رشد نکرده اند. با بلند کردن چند گیاه متوجه شدم که آنها به سختی ریشه کرده اند. اشتباه چه می تواند باشد؟ اگر گل رز جدید خود را مستقیماً در خاکی کاشته اید که گل های دیگر اخیراً رشد کرده اند، احتمالاً آنها از مشکلی به نام اختلال در کاشت مجدد Replant disease یا بیماری گل رز رنج می برند. مشخصه این امر استقرار ضعیف، خشکی و فقدان ریشه های خوب و سالم است.تولیدکنندگان ادعا می‌کنند که محصولات میکوریزا در مقابله با مشکلات کاشت مجدد مؤثر هستند. اینها معمولاً در یک کیسه هستند و می توان آنها را در چاله کاشت پاشید.



عدم رشد رز های جایگزین


خشک شدن شاخه ها

شاخه های بسیاری از رزهای من در حال مردن هستند. چه چیزی باعث این می شود؟ ریزش شاخه بر روی گل رز بسیار رایج است و دیدن یک بستر کاشت گل رز بدون حداقل مقدار کمی دایبک ( سرخشکیدگی )غیرمعمول است . تعدادی علت مختلف وجود دارد. خشک شدن می تواند نشانه ای از مشکلات ریشه ای باشد که در بالا توضیح داده شد، زیرا گیاه در تلاش است تا آب را از طریق سیستم ریشه ای که عملکرد ضعیفی دارد جذب کند. گاهی اوقات مرگ ناشی از یک پاتوژن قارچی است که خود شاخه ها را مستعمره می کند. قارچ هایی که بیشتر یافت می شوند Paraconiothyrium fuckelii (یک عامل ایجاد شانکر گل رز) و Botrytis cinerea ( کپک خاکستری ) هستند. این قارچ‌ها سریعاً شاخه‌های گل رز را که قدرت ندارند (به دلیل آفات، بیماری‌های برگی، کمبود مواد مغذی و غیره) یا شاخه‌هایی که آسیب فیزیکی دیده‌اند (مثلاً در اثر سرمازدگی یا تکنیک هرس ضعیف ) مستعمره می‌کنند. بسیاری از این عوامل می توانند به خودی خود باعث پژمردگی شوند، اما کلونیزاسیون ( رشد و تکثیر عامل بیماری ) ، شاخه های آسیب دیده توسط پاتوژن های دایبک می تواند شدت مشکل را تا حد زیادی افزایش دهد.



خشک شدن شاخه ها


باز نشدن گل

به نظر می رسد گیاه من در گلبرگ های گل اصلی جوانه های گل باز نشده تولید می کند. چرا این کار را کرده است؟ این مشکل به عنوان تکثیر شناخته می شود . باز هم به خوبی درک نشده است و می تواند بیش از یک علت داشته باشد. تصور می‌شود که آسیب فیزیکی به جوانه گل در حال رشد یک علت شایع است - در این مورد گلهایی که در اواخر فصل رشد می‌کنند باید بی‌تأثیر باشند. اگر گیاهی به طور مداوم گل هایی تولید کند که این علامت را نشان می دهند، ممکن است به عفونت ویروسی درگیر باشد و بهتر است گیاه را حذف کنید.



باز نشدن گل


گلوله شدن گل

رز من یک رقم دو گل است. بسیاری از گل ها قهوه ای می شوند و هرگز به طور کامل باز نمی شوند. چه چیزی باعث این می شود؟ این وضعیتی است که به گلوله شدن گل معروف است که معمولاً در اثر هوای خنک و مرطوب ایجاد می شود.هنگام کاشت گل رز ، یک مکان باز (اما نه در معرض) انتخاب کنید. با کاشت های موجود، تهویه را با هرس صحیح افزایش دهید. گیاهان را در غروب آبیاری کنید ، از شرایط گرم و آفتابی اجتناب کنید و همیشه آب را به جای شاخ و برگ و گلها به پایه گیاهان هدایت کنید. در شرایط خاص، ممکن است بتوان یک پناهگاه موقت روی کل گیاه یا جوانه‌های منفرد ایجاد کرد تا از باران محافظت شود. جوانه های گلوله ای را فوراً قبل از شروع کپک خاکستری جدا کنید زیرا می تواند سایر شکوفه ها یا گیاهان مجاور را آلوده کرده و باعث از بین رفتن ساقه ها شود.



گلوله شدن گل


کوچک شدن ، تغییر رنگ و بند مانند شدن

این می تواند نتیجه عفونت ویروسی باشد ، اما یک علت بسیار شایع تر، آلودگی گیاه توسط علف کش گلیفوسیت است . برگ‌ها اغلب در فصل بعد از آلودگی، در دسته‌های کوچکی از برگ‌های سبز کم‌رنگ یا صورتی متمایل به قرمز، شبیه جاروهای کوچک جادوگر، رشد می‌کنند. ویروس روزت که توسط کنه های میکروسکوپی اریوفید منتقل می شود، برخی از علائم ایجاد شده بسیار شبیه به علائم ناشی از آلودگی گلایفوسیت است که در بالا توضیح داده شد. اگر می‌توانید آلودگی گلایفوسیت را به‌عنوان علت علائمی که گیاهتان را تحت تأثیر قرار می‌دهد رد کنید، و مشکوک هستید که ویروس رز روزت می‌تواند عامل آن باشد، گل رز را حذف کنید. متأسفانه، هرس کردن بخش های آلوده یک روش کنترل موثر ثابت نشده است، و گذاشتن گل رز در جای خود خطر انتقال بیماری را به سایر گل های رز در جامعه شما افزایش می دهد. گیاه را به طور کامل از جمله ریشه ها جدا کنید. ممکن است بخواهید گیاه را با یک کیسه زباله پلاستیکی سنگین بپوشانید.تا از ریزش کنه ها در حین برداشتن گیاه جلوگیری کنید. مطمئن شوید که کیسه را ببندید و آن را در زباله بیندازید - آن را کمپوست نکنید یا آن را به توده برس اضافه نکنید. برخی از آفت‌کش‌ها وجود دارند که در کنترل کنه‌ها مؤثر هستند، اما برای استفاده خانگی توصیه نمی‌شوند.



کوچک شدن ، تغییر رنگ و بند مانند شدن


3 بیماری شایع رز

1.چرا برگ های گل رز من پوشیده از کپک خاکستری مایل به سفید و پودری شده ؟ گیاه شما مورد حمله بیماری قارچی سفیدک پودری قرار گرفته است . ساقه ها، جوانه های گل و گل ها نیز می توانند تحت تأثیر قرار گیرند. 2.لکه های تیره ایجاد شده است؟ برگها زرد می شوند و می ریزند. این لکه سیاه رز ، یک بیماری قارچی شایع و مضر است. 3.لکه های زرد کوچکی در روی برگ ها ایجاد شده است، با جوش های نارنجی در زیر؟ برگها زرد می شوند و می ریزند. گیاه شما تحت تاثیر زنگ گل رز قرار گرفته است . این قارچ در بیشتر فصل تابستان جوش‌های اسپور نارنجی تولید می‌کند، اما در اواخر تابستان/پاییز با اسپورهای سیاه جایگزین می‌شود.



3 بیماری شایع رز
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.