فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۲         
  

فروردین فصل بیدار شدن درختان و زنده شدن خاک است.باغبانی و باغداری در فصل بهار بسیار لذت بخش می باشد ولی باید اقداماتی به عنوان باغداری در بهار انجام دهید و به گیاهان کمک کنید تا فصل رشد پیش رو را با قدرت بیشتری به رشد و نمو بپردازند.در این مقاله عملیات باغداری در فروردین و مهمترین کار هایی که باید در فروردین ماه انجام دهید ، اشاره می شود :
عملیات باغبانی در بهار - فوت و فن های باغبانی
عملیات باغبانی در بهار - فوت و فن های باغبانی

سم پاشی

سمپاشی بهاره در صورت مشاهده حشرات قبل از باز شدن شکوفه درختان باید انجام شود. دقت داشته باشید سمپاشی درختان در زمان باز شدن شکوفه‌ها نباید انجام شود. زیرا در این زمان سمپاشی موجب از بین بردن حشرات گرده افشان شده و بازدهی میوه درختان کم می‌شود و باعث از بین رفتن گل ها نیز می شود. در صورت مشاهده حشرات و قارچ‌ها پس از ریزش آخرین گلبرگ‌ها (اتمام آخرین شکوفه‌های درخت) بستگی به نوع آفات درخت دوباره می‌توان برای سمپاشی درختان در فصل بهار اقدام کرد. سمپاشی باید به گونه‌ای انجام شود. که به تمام قسمت‌های گیاه حتی زیر برگ‌ها اثر بگذارد. چون اکثر حشرات از قسمت زیرین برگ‌ها تغذیه می‌کنند.اگر باغ شما در مناطق گرمسیر باشد و نیاز به سم پاشی باشد ، باید بعد از ریزش حداقل 70 درصد شکوفه ها اقدام به سمپاشی بهاره بکنید.اما اگر درختان شما در منطقه سردسیر قرار دارند و جوانه درختان شما هنوز متورم نشده اند حتما باید از سم زمستانه استفاده کنید.اگر بیماری و آفت گسترش زیادی دارد ، دستورالعمل های سمپاشی در دوران شکوفه دهی را در 20-30٪ شکوفه ها عملی کنید و کل برنامه های قارچ کش را در طول شکوفه به حداقل برسانید. در هنگام سمپاشی حتما از کود های تنظیم کننده پی اچ آب استفاده کنید تا بهترین اثر را داشته باشید.



سم پاشی


سم پاشی در زمان میوه دهی

در زمان میوه‌دهی درختان و برداشت محصول باید از سمومی استفاده شود که دوره کارنس کم‌تری دارد.دوره کارنس به زمانی گفته می شود که باید بین آخرین زمان سمپاشی تا برداشت محصول رعایت شود تا سموم روی گیاهان کامل از بین برود و میوه‌ها عاری از سموم باشد. رعایت دوره کارنس برای حفظ سلامت محصول نهایی بسیار مهم است. همانطور که می دانیم در بسیاری از کشورهای دنیا، از سموم تأیید شده برای حفظ کیفیت محصولات باغی و زراعی استفاده می شود. در صورتی که به دوره کارنس این سموم توجه شود، استفاده از آنها مشکلی از لحاظ سلامتی برای انسان ها به وجود نمی آورد.



سم پاشی در زمان میوه دهی


کود دهی

اگر درختان شما در مناطق سردسیر باشند معمولا جوانه درختان در این ماه متورم میشوند. استفاده از کود فروت ست برای جلوگیری از ریزش میوه و افزایش تبدیل گل به میوه ضروری میباشد. در صورت نیاز میتوانید برای افزایش اثر کود فروت ست را با اکورمون(محرک رشد حاوی جلبک دریایی) ترکیب کنید تا بار درختان شما چند برابر شود. اما اگر باغ شما در منطقه گرمسیر قرار دارد و شکوفه درختتان ریخته شده همراه با اولین آبی که به باغ می دهید باید از کود های کامل همراه با اسید هیومیک استفاده کنید. بهترین کود کاملی که در آبیاری اول پس از ریزش شکوفه ها میتوانید استفاده کنید کود فسفر بالا 10.52.10 میباشد. در غیر این صورت باید از کود کامل 20.20.20 استفاده کنید. نکته مهم: اگر در منطقه سردسیر هستید و جوانه درختان شما متورم شده اند حتما از کود های ضد سرما و استرس مانند آمینو اسید و جلبک دریایی استفاده کنید تا خطر سرمازدگی برای درختانتان را کاهش دهید.



کود دهی


شخم زمین

اگر در اسفند ماه زمین خود را شخم نزده اید حتما باید این کار را در فروردین مکاه انجام دهید.شخم زدن خاک باعث نرم تر شدن آن، نفوذ اکسیژن بیشتر به داخل خاک و توسعه ی بهتر ریشه میشود. برخی از آفات که زمستان را در خاک سپری کرده اند با شخم بهاره به لایه های سطحی تر خاک آمده و توسط پرندگان شکار میشوند. تعدادی از بذر های علف هرزی که در لایه های زیرین خاک دفن شده بودند با شخم بهاره بالا آمده ،در تماس مستقیم با آفتاب قرار گرفته و قدرت جوانه زنی خود را ازب دست میدهند.



شخم زمین


هرس

هرس درختان در مناطق سردسیر معمولا در این ماه انجام میشود. دقت کنید که حتما بعد از هرس شاخه های هرس شده را از زمین جمع آوری کنید تا مانع شیوع بیشتر آفات و بیماری ها یشوید.در فروردین ماه هرس درختان به منظور فرم دهی درختان بارور صورت می گیرد. هرس در فصل بهار و حذف شاخه های جانبی که تولید محصول زیادی ندارند، باعث می شود شاخه ها با فاصله بیشتری نسبت به هم باشند و نور و تهویه به درستی صورت گیرد. در این صورت شرایط برای رشد محصولات در شاخه های پر بار که کیفیت بهتری دارند به وجود می آیند و عملکرد درختان افزایش می یابد.



هرس


حذف علف های هرز

با گرم شدن هوا علف های هرز هم شروع به رشد میکنند. حتما علف های هرز را کنترل کنید. یعنی قبل از اینکه به گلدهی برسند آن ها را وجین کنید. اینکار علاوه بر اینکه موجب جلوگیری از رشد علف میشود باعث میشود که باغ شما از مزایای علف هرز هم استفاده کند!(انتشار ریشه آنها در خاک باعث حفظ ساختار و بافت خاک می شود. علف های هرز خاک را حاصلخیز می کنند. بر خلاف تصور عمده کارشناسان و کشاورزان علف های هرز می توانند باعث افزایش مواد مغذی خاک و حاصلخیزی خاک شوند) در روش شیمیایی قبل از شروع جوانه زدن بذرهای علف‌های هرز – در اوایل بهار یا پس از کشت، کافی است علف‌کش پیش رویشی را در باغ خود به کار ببرید. علف‌کش‌های پیش رویشی با آب فعال می‌شوند بنابراین بعد از استفاده از آن‌ها حتماً محیط را با استفاده از آبیاری مرطوب کنید.



حذف علف های هرز


کشت سبزی جات و صیفی جات

با شروع فصل بهار نوبت به کشت سبزی جات و صیفی جات میرسد. اگر قصد دارید که از محصولات باغ خودتان بخورید در این ماه میتوانید اقدام به کشت بکنید!می توانید هر چه سریع تر یک جای دنج در باغچه تان را انتخاب کنید. این کار می تواند یکی از هیجان انگیزترین بخش های باغبانی در بهار باشد. همیشه کاشت یک گیاه تازه طراوت خاصی به فضا می دهد و همین ها باغبانی در بهار را جذاب و زیبا می کنند.به طور کلی برای کاشت سبزیجات بهاری دو روش وجود دارد. بعد از خرید بذر یا خرید بذر گل، کاشت به روش مستقیم و کاشت به روش نشا را امتحان کنید.



کشت سبزی جات و صیفی جات
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.