فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۲         
  

برای خوشمزه‌ترین خیارها و داشتن بوته های قوی سالم ارزش آن را دارد که به‌طور منظم به گیاهان خیار خود کود بدهید. در ادامه بخوانید تا بدانید کدام کود برای گیاهان خیار مناسب است و هر چند وقت یکبار از آنها استفاده کنید.
چه زمانی و چگونه به خیار کود دهیم ؟ - فوت و فن های باغبانی
چه زمانی و چگونه به خیار کود دهیم ؟ - فوت و فن های باغبانی

آیا خیار به کود نیاز دارد ؟

اگر می‌پرسید که آیا بوته‌های خیار شما به کود نیاز دارند، پاسخ کوتاه بله است. خیارها نیاز مبرم به تغذیه دارند و می توانند هفته ها به طور مداوم محصول دهند و انرژی گرانبها را برای تولید گل و میوه های بعدی مصرف کنند. اگر به طور مداوم مواد مغذی را فراهم نکنید، مخصوصاً برای آنهایی که در گلدان رشد می کنند، ممکن است زودتر از موعد کشت خود را متوقف کرده و با مشکل مواجه شوند و منجر به کاهش مقاومت در برابر استرس و بیماری شود.



آیا خیار به کود نیاز دارد ؟


چه زمانی باید خیار را تغذیه کرد ؟

اگر مطمئن نیستید که چه زمانی باید تغذیه گیاهان خیار را شروع کنید، ممکن است دیرتر از آنچه فکر می کنید باشد. هنگام کاشت خیار ، آنها نیازی به مواد مغذی اضافی ندارند، زیرا بذر های آنها از قبل حاوی همه چیزهایی هستند که برای جوانه زدن مورد نیاز است. به همین دلیل است که بهتر است از کمپوست کاشت بذر استفاده کنید که مواد مغذی کمی دارد، مانند کمپوست گیاهی و ارگانیک . بسیاری از مواد مغذی در واقع می توانند به بوته شما آسیب بزنند یا از بین ببرند. گیاهان خیار برای اولین بار هنگامی که در گلدان قرار می گیرند یا در یک ترانشه گلخانه ( شیار کاشت ) یا کیسه رشد کاشته می شوند، به مواد مغذی بیشتری نیاز دارند. زمانی که قدشان حدود 15 سانتی متر باشد با چندین جفت برگ واقعی هستند. بوته های خیار را در خاک گلدانی با کیفیت خوب بکارید، مانند کمپوست مخصوص صیفی جات و کمپوست گوجه فرنگی ارگانیک. این ایده آل است، زیرا حاوی تمام مواد مغذی است که گیاهان جوان برای 4 تا 6 هفته اول زندگی خود نیاز دارند، زمانی که آنها بر روی رشد بسیار جدید تمرکز می کنند.



چه زمانی باید خیار را تغذیه کرد ؟


زمان استفاده از کود های آهسته رهش

در این مرحله یا بلافاصله پس از آن است که بوته‌های خیار رشد زیادی می‌کنند و از کود آهسته رهش با سطح بالایی از نیتروژن بهره می‌برند. با این حال، به محض اینکه اولین گل ها ظاهر می شوند، گیاه خیار به سطح بالاتری از پتاسیم نیاز دارد تا گلدهی بیشتر و میوه دهی بعدی را تشویق کند. یک کود با پتاسیم بالا، مانند کود گوجه فرنگی یا یک مخلوط کود متعادل شامل پتاسیم می تواند طبق دستورالعمل مفید است.



زمان استفاده از کود های آهسته رهش


بهترین کود برای خیار

خیار در مراحل مختلف رشد خود به سطوح مختلفی از مواد مغذی نیاز دارد، نیتروژن بیشتری استفاده می کند زمانی که به شدت رشد می کند و در هنگام گلدهی و میوه دادن پتاسیم بیشتری نیاز دارد.کود گیاه خیار را می توان به صورت گرانول آهسته رهش یا مایع همزمان با آبیاری استفاده کرد.* احتیاط: خیارها نسبت به افزایش غلظت نمک در ریشه‌هایشان کاملاً حساس هستند که در صورت استفاده از دوزهای بالاتر کودهای معدنی محلول ایجاد می‌شود. بهتر است از کودهای آلی که آزادسازی مواد مغذی کندتر و متعادل تری دارند و همچنین مواد آلی اضافی برای تغذیه میکروارگانیسم های خاک نسبت به کودهای معدنی را دارا هستند ، استفاده شود.کود مایع در مقایسه با کودهای دانه ای سریع تر عمل می کند و باید هر 1 تا 2 هفته یکبار مصرف شود.کود های ارگانیک مخصوص صیفی جات با ترکیبی از نیتروژن و پتاسیم، برای رشد سالم و میوه های فراوان ایده آل است.



بهترین کود برای خیار


تهیه کوددخانگی با استفاده از گزنه و کامفری

استفاده از گزنه ( Symphytum officinale ) برای تهیه کودهای خانگی راه دیگری برای تامین مواد مغذی مورد نیاز گیاه خیار است. چای گزنه که با نام سوپ گزنه هم شناخته می شود، از مخلوط کردن گزنه های خرد شده با آب تهیه می شود. بگذارید 2 تا 4 هفته خیس بخورد و تخمیر شود. با آب به نسبت 1:10 تا 1:20 رقیق کنید و خیارها را با چای گزنه آب دهید. کود گزنه یک خوراک مایع کاملاً طبیعی است که مملو از ریزمغذی‌ها، آهن و نیتروژن است و برای تغذیه گیاهان خیار در حالی که به طور فعال رشد می‌کنند بسیار مناسب است. چای کامفری نیز پس از تهیه، حاوی بسیاری از مواد مغذی، به ویژه پتاسیم است، که آن را برای تغذیه خیارها در زمانی که به طور فعال گل می دهند و میوه می دهند، ایده آل می کند. آن را مانند چای گزنه درست کنید. چای کامفری نیز کاملاً قوی و غلیظ است و نیاز به رقیق شدن با آب به نسبت 1:10 دارد.



تهیه کوددخانگی با استفاده از گزنه و کامفری


هر دو کود خانگی را می توان هر 1 تا 2 هفته در مرحله رشد اعمال کرد. * نکته: به خاطر داشته باشید که هنگام جمع آوری شاخ و برگ از دستکش استفاده کنید زیرا گزنه می گزد و موهای کامفری می توانند پوست را تحریک کنند. هنگامی که صحبت از بهترین کود برای خیارهای پرورش یافته در گلدان یا ظروف می شود، استفاده از کود مایع اغلب ساده تر است. نه تنها کود مایع سریعتر عمل می کند، بلکه استفاده از آن آسان است و احتمال مصرف بیش از حد در یک گلدان کوچک کمتر است. بعلاوه، کود های دانه ای( گرانول) در ظرفی که ریشه ی پری دارد ، می تواند دشوار باشد. گفته می‌شود، اگر خیار را مستقیماً در خاک می‌کارید، مثلاً در بستر، استفاده از کود دانه‌ای آسان‌تر و سریع‌تر است و می‌توان آزادانه‌تر در خاک استفاده کرد.





نحوه ی کود دهی

اگر برای اولین بار است که می خواهید گیاهان خیار خود را تغذیه کنید، نگران نباشید. ما شما را با نحوه کود دهی خیار آشنا خواهیم کرد، چه کود مایع باشد چه دانه ای( گرانول) خاک خشک است، خاک را از قبل آبیاری کنید تا مرطوب باشد اما خیس نباشد. این امر جذب یکنواخت کود را تضمین می کند و از تخلیه مستقیم کود مایع از داخل گلدان و خاک جلوگیری می کند. طبق دستورالعمل دوز کود، کود مایع را اندازه بگیرید و در ظرف آبیاری به آب اضافه کنید و کاملا مخلوط کنید. آب باران ایده آل است. روی خاک اطراف گیاه بریزید و از پاشش روی شاخ و برگ اجتناب کنید. هر 1-2 هفته یا طبق دستور تکرار کنید.اگر از کود دانه ای (گرانول) روی بستر کاشت استفاده می کنید ، قبل از کاشت، مقدار توصیه شده را به محل کاشت اضافه کنید .برای کمک به شکستن گرانول ها و آزاد شدن مواد مغذی آنها در خاک، آب را کاملاً آبیاری کنید. دوز دوم را بعد از 2-3 ماه یا طبق دستورالعمل استفاده کنید. دوز توصیه شده را به طور مساوی در اطراف پایه گیاه پخش کنید ، یک ناحیه تقریباً 10 سانتی متری در اطراف ساقه ‌. دانه ها را با دقت در خاک قرار دهید و مراقب باشید که به هیچ ریشه ای آسیب نرسانید. برای فعال کردن رهاسازی مواد مغذی آب را اضافه کنید .



نحوه ی کود دهی
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.