فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۲         
  

هنگامی که سیکاس ها بالغ می شوند ،اغلب گیاهچه های جدیدی در پایه ایجاد می کنند که به آنها پاجوش (sucker) می گویند. کاملا شبیه به گیاه مادر خواهند بود و می توانند بدون مزاحمت باقی بمانند تا به اندازه کامل بالغ شوند. با این حال، این پاجوش ها ابزاری برای تکثیر گیاه نیز ارائه می دهند. وقتی پاجوش ها به اندازه معینی رسیدند، می توان آنها را برداشت و تکثیر کرد. این پاجوش ها در نهایت یک گیاه معمولی و با اندازه کامل خواهند ساخت. جالب اینجاست که برخی از گونه های سیکاس بیشتر از سایرین پاجوش تولید می کنند. مراحل زیر به شما کمک می کند تا بدانید که چگونه پاجوش های گیاهان سیکاس خود را خارج کنید و آنها را پرورش دهید.
تکثیر سیکاس از طریق پاجوش - فوت و فن های باغبانی
تکثیر سیکاس از طریق پاجوش - فوت و فن های باغبانی

جداسازی پاجوش

خاک اطراف پاجوش را به آرامی کنار بزنید کنید پاجوش کاملاً در معرض دید قرار بگیرد .آلودگی اضافی را از پاجوش و گیاه مادری اسپری کنید. از یک ابزار برش تیز و تمیز (برای استریل کردن از سفید کننده استفاده کنید و سپس با آب بشویید) مانند اره، یا چاقو برای جدا کردن پاجوش استفاده کنید. مهم است که یک برش تمیز ایجاد کنید زیرا بافت آسیب دیده یا تقریباً بریده شده محل اصلی برای ایجاد پوسیدگی است. به خاطر داشته باشید که وقتی یک پاجوش را جدا می کنید، نه تنها در خطر از دست دادن پاجوش هستید، بلکه در خطر از دست دادن یا آسیب رساندن به گیاه مادر نیز هستید. با این حال، با اقدامات احتیاطی مناسب، می توان از این امر جلوگیری کرد. هنگامی که یک پاجوش را بیرون می آورید، در قسمت پایه یا کناری پاجوش که با گیاه مادر برخورد می کند، برش را ایجاد کنید.



جداسازی پاجوش


تشکیل کالوس (پینه ) اطراف پاجوش

پودر قارچ کش را روی ناحیه بریده شده بمالید. برخی افراد در این زمان سطح برش را با قطران کشاورزی می‌بندند یا دیگر ناحیه بریده شده گیاه مادری را به مدت 1 تا 2 هفته در معرض دید قرار می دهند تا پینه بسته شود. همه متفق القول هستند که حداقل چندین هفته خاک اطراف سطح برش را جایگزین نکنند. در چند هفته تا احتمالاً یک یا دو ماه بعد، خاک را اطراف سطح بریده شده گیاه مادر جایگزین کنید. افست ( پاجوش) های حذف شده را در مکانی خشک و محافظت شده نگهداری کنید تا زمانی که آماده انجام کارهای مورد نیاز برای شروع فرآیند ریشه زایی شوید. بیشتر پرورش دهندگان پاجوش ها را نسبتاً سریع می کارند، اگرچه می توانند هفته ها یا حتی ماه ها با خیال راحت آنها را ذخیره کنند. افست ها را در یخچال یا فریز قرار ندهید.



تشکیل کالوس (پینه ) اطراف پاجوش


کاشت کادکس

برای کاشت caudex پاجوش (قسمت متورم چوبی) خود به پوکه تمیز یا اسکوریا نیاز دارید. هنگام کاشت ، استفاده از پوکه یا اسکوریا بسیار مهم است، زیرا این محیط خشک است و کمتر دچار پوسیدگی یا مشکلات دیگری مانند رطوبت بیش از حد می شود که می تواند منجر به پوسیدگی شود. من استفاده از پرلیت را پیشنهاد نمی‌کنم. برخی از پرورش دهندگان از ماسه درشت استفاده می کنند. اندازه گلدانی که در ابتدا برای پرورش کادکس استفاده می کنید خیلی مهم نیست. باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا کادکس را در خود جای دهد و فضایی برای تشکیل ریشه در حدود 10تا 15 سانتیمتر بدهد. . ما معمولاً مقدار کافی از کادکس را در زیر خط خاک پوکه قرار می دهیم تا گیاه تثبیت شود. برای یک کادکس بسیار گرد، این معمولاً 1/3 نسبت به سمت افست است. دفن کل کادکس در پوکه اشتباه است. این حالت منجر به بی ثباتی می شود که می تواند منجر به شکستن ریشه های تشکیل شده شود.



کاشت کادکس


مدت زمان ریشه دهی

مدت زمانی که سیکاس طول می کشد تا ایجاد شود می تواند متفاوت باشد، اما یک تخمین نسبتاً دقیق از زمان 6 تا 10 ماه برای ریشه کردن سیکاس و رویش برگ های جدید خواهد بود. اگرچه همیشه اینطور نیست، گاهی اوقات ممکن است یک سال یا بیشتر طول بکشد.یک متغیر مهم دمای محیط است. ریشه زایی در هوای گرم سریعتر اتفاق می افتد. هنگامی که گیاه شما ریشه کرد و برگ هایش را بیرون ریخت، می توانید سیکاس را در زمین بکارید یا آن را به داخل گلدان بزرگ منتقل کنید. اطمینان حاصل کنید که سیکاس ریشه های خوبی دارد. اگر می بینید که ریشه ها از ته گلدان بیرون می آیند، این نشانه خوبی است که گیاه آماده است. گذاشتن آن برای مدت طولانی در پوکه ممکن است، اما به یاد داشته باشید که برنامه کود دهی شما باید کمبود مواد غذایی این محیط نسبتاً استریل را جبران کند.در مورد جابجایی سیکاس به یک گلدان بزرگ، از گلدان عمیق استفاده کنید (سیکادها معمولاً گلدان های عمیق را دوست دارند). در تجربه من، آنها سریعتر رشد می کنند و به نظر می رسد در یک گلدان عمیق سالم تر هستند. در مورد خاک، توصیه می کنم از مخلوطی از 1 قسمت پیت ماس، 1 قسمت ماسه، 1 قسمت پرلیت، 1 قسمت بارک مخصوص ارکیده، ½ قسمت زغال چوب کشاورزی (اگر می توانید آن را پیدا کنید) و 3 قسمت پوکه یا اسکوریا استفاده کنید.



مدت زمان ریشه دهی
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.