فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۲         
  

کامفری Comfrey که با نام هماور نیز شناخته می شود ، یک گیاه شگفت‌انگیز است و تهیه کود غنی از مواد مغذی از برگ‌های آن یکی از راه‌هایی است که می‌تواند به رشد گیاهان قوی و سالم کمک کند. این گیاه در نوع خود یک گیاه جذاب است که دارای برگ های بزرگ و دسته گل های زنگوله ای شکل به رنگ سفید و سایه های آبی و صورتی است که در اواخر بهار و اوایل تابستان ظاهر می شوند.طبیعت به زمین مرطوب علاقه دارد و یک گیاه ضروری در باغ های کلبه ای و باغ های حیات وحش است زیرا گل های آن آهنرباهای غنی از شهد برای زنبورها و پروانه ها هستند. تا آنجایی که به باغبان مربوط می‌شود، کامفری برای سایر گیاهان نیز مفید است، زیرا برگ‌های آن حاوی مقادیر زیادی از مواد مغذی ضروری نیتروژن، فسفر و پتاسیم و سایر عناصر کمیاب ارزشمند است.
طرز تهیه کود طبیعی کامفری  - فوت و فن های باغبانی
طرز تهیه کود طبیعی کامفری  - فوت و فن های باغبانی

کامفری Comfrey که با نام هماور نیز شناخته می شود ، یک گیاه شگفت‌انگیز است و تهیه کود غنی از مواد مغذی از برگ‌های آن یکی از راه‌هایی است که می‌تواند به رشد گیاهان قوی و سالم کمک کند. این گیاه در نوع خود یک گیاه جذاب است که دارای برگ های بزرگ و دسته گل های زنگوله ای شکل به رنگ سفید و سایه های آبی و صورتی است که در اواخر بهار و اوایل تابستان ظاهر می شوند.در طبیعت به زمین مرطوب علاقه دارد و یک گیاه ضروری در باغ های کلبه ای و باغ های حیات وحش است زیرا گل های آن آهنرباهای غنی از شهد برای زنبورها و پروانه ها هستند. تا آنجایی که به باغبان مربوط می‌شود، کامفری برای سایر گیاهان نیز مفید است، زیرا برگ‌های آن حاوی مقادیر زیادی از مواد مغذی ضروری نیتروژن، فسفر و پتاسیم و سایر عناصر کمیاب ارزشمند است.





کامفری چیست ؟

کامفری در اصل در اروپا یافت می شود.هماور دارویی یکی از پر کاربرد ترین گونه های گیاهان دارویی است که در لوازم آرایشی و بهداشتی استعمال می شود. بیشتر در چمن زار های مرطوب، کنار رود خانه ها، باتلاق های اروپا یافت می شود و به ایران نیز وارد شده است.برگ های کامفری تخم مرغی شکل هستند و چون پوشیده از کرک های زبرند، هنگام تماس موجب خارش می شوند. دمبرگ تو خالی، گوشه دار و بسیار کرک دار، پودر برگ سبز رنگ، تقریبا بی بو و طعم آن لزج و قابض ضعیف است. ریشه زیر زمینی هماور دوکی شکل، منشعب، اغلب به ضخامت بیش از 5/2 (دو و نیم) سانتی متر، فوق العاده چروکیده، محکم، دارای بافت شاخی، به رنگ تیره، از داخل سفید شیری، گاهی بر حسب اتفاق به رنگ قهوه ای تیره نیز یافت می شود. تقریبا بد بو و دارای طعم شیرین، لزج و قابض است. ارزش کامفری (نام لاتین Symphytum ) قرن هاست که شناخته شده است. این گیاه چند ساله است ، بنابراین برگها در بهار ظاهر می شوند و گیاه در پاییز از بین می رود.در گذشته این گیاه به طور گسترده توسط شفا دهنده ها برای محکم کردن زخم ها، کاهش التهاب، کاهش درد عضلانی، شکستگی استخوان ها و تسریع بهبودی استفاده می شد - به همین دلیل نام های عامیانه آن استخوان بند و شفابخش است.



کامفری چیست ؟


کامفری حاوی معدنی بالایی است

کامفری ریشه‌های شیری ضخیمی تولید می کند که در اعماق خاک فرو می‌روند و مواد معدنی را معمولاً از دسترس گیاهان با ریشه‌های کم‌عمق خارج کرده و به سمت خود می رباید ،زمانی که برگ‌ها برداشت می‌شوند، کبود می‌شوند و مواد معدنی ذخیره شده در آنها با خیس شدن در آب آزاد می‌شوند، به همین دلیل است که کود کامفری یا «چای» یک غذای گیاهی مهم است، به خصوص اگر باغبان ارگانیک هستید و می‌خواهید باغی پایدار ایجاد کنید . کامفری می‌تواند تهاجمی باشد، اگرچه یکی از بدترین گیاهان مهاجم نیست ، اما گونه‌ ی Bocking 14 حیاط شما را تسخیر نخواهد کرد.



کامفری حاوی معدنی بالایی است


مراحل تهیه کود

وسایل لازم : پیراهن آستین بلند ، دستکش باغبانی ، یک ظرف یا سطل بزرگ با درب ، قیچی هرس ، ظرف نگهداری مایعات . ابتدا برگ های گیاه را برداشت کنید ، کامفری بهتر است در بهار زمانی که برگها تازه و پر از مواد مغذی هستند برداشت شود. زیاده روی نکنید زیرا باعث ضعیف شدن گیاه می شود. برگ ها را با استفاده از قیچی های هرس تیز، مانند قیچی های بای پس، از پایه ببرید.مطمئن شوید که این کار را با دقت انجام می دهید، پوشیدن یک پیراهن آستین بلند و دستکش های بلند باغبانی را فراموش نکنید ، زیرا برگ ها با کرک های درشت پوشیده شده است که باعث تحریک پوست برهنه می شود. پس از برداشت، برگ ها را جدا کرده یا برش دهید و آنها را در یک سطل یا ظرف پنج گالنی درب دار قرار دهید. من یک درب را توصیه می کنم زیرا کامفری با پوسیدگی بوی قوی تولید می کند.



مراحل تهیه کود


به برگ ها آب اضافه کنید

بعد از اینکه برگ ها در ظرف شما قرار گرفتند، آن ها را با آجر یا سنگ بپوشانید و یا همان طور رها کنید یا گلدان را پر از آب کنید.درب ظرف را قرار دهید و ظرف را سه تا شش هفته به حال خود بگذارید تا برگها شروع به پوسیدگی کنند. بعد از حدود سه هفته می توانید بررسی روند پوسیدگی را شروع کنید.کود را دور از خانه قرار دهید زیرا بوی تندی دارد.



به برگ ها آب اضافه کنید


کود خود را برداشت کنید

حدود سه هفته شروع به بررسی سرعت تجزیه برگها کنید. کود پس از تجزیه کامل برگها و قرار گرفتن در ظرفی از مایع قهوه ای رنگ آماده استفاده خواهد بود. این کود شماست و قبل از استفاده ایمن روی گیاهان باید رقیق شود. اگر در ابتدا آب اضافه نکردید، رواناب غلیظ باید در 10 قسمت آب ریخته شود. اگر در ابتدا آب اضافه کردید، فقط باید آن را در سه قسمت آب رقیق کنید. کود کامفری خود را در یک بطری پلاستیکی برچسب دار با درب در مکانی تاریک و خنک نگهداری کنید و هنگام تغذیه گیاهان خود آن را به ظرف آبیاری خود اضافه کنید. اطمینان حاصل کنید که کود را به طور ایمن و دور از دسترس کودکان کنجکاو نگهداری می کنید.



کود خود را برداشت کنید


از باقیمانده برگ های کامفری استفاده کنید

هنگامی که مایع را صاف کردید، می توانید برگ ها را به انبوه کمپوست خود اضافه کنید ، آنها به تسریع فرآیند کمپوست کمک می کنند.همچنین می توانید از آنها به عنوان یک نوع مالچ در اطراف گیاهان خود استفاده کنید. آنها به تجزیه و رهاسازی مواد مغذی و مواد معدنی در خاک ادامه خواهند داد و به نفع بقیه گیاهان خواهند بود.



از باقیمانده برگ های کامفری استفاده کنید


استفاده های دیگر از کامفری

حفاری: برگ‌های پژمرده را در زمینی که می‌خواهید محصولات جدید بکارید فرو کنید - آنها شکسته شده و خاک را غنی می‌کنند. برگ ها را خرد کنید: پس از خرد شدن، آنها را به کمپوست گلدانی یا گیاهان ظروف قوی اضافه کنید. آنها ممکن است برای نهال های جوان خیلی قوی باشند، بنابراین آن را برای گیاهان توسعه یافته تر نگه دارید. سنگرهای رشد خطی: هنگام کاشت محصولاتی که نیاز به تغذیه دارند ، سنگرهای رشد آنها را با برگ های خرد شده کامفری بپوشانید. آنها پوسیده می شوند و در حین رشد گیاهان را تغذیه می کنند.



استفاده های دیگر از کامفری
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.