فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۲         
  

زمان آن رسیده است که برای یک باغ میوه خانگی جدید برنامه ریزی کنید یا جایگزینی برای درختان میوه پیر در یک باغ خانگی موجود در نظر بگیرید.چند نوع درخت میوه وجود دارد که باید در نظر گرفته شود: سیب، گیلاس، هلو، گلابی و/یا آلو. در مناطق معتدل و سرد سیب درخت میوه اصلی است که در باغ ها رشد می کند. سیب سخت ترین درخت میوه و گزینه ی مناسبی برای شروع باغداران خانگی است. وقتی از کاتالوگ درختان میوه خرید می‌کنید یا از مرکز باغ مورد علاقه خود بازدید می‌کنید تا ببینید چه گونه‌هایی را خرید کنید ، سیب‌های کوتوله را در نظر بگیرید، زیرا مانند بیشتر موارد، فضای حیاط محدود است. درختان سیب کوتوله به طور طبیعی کوچکتر از هم نوعان خود هستند و آموزش، هرس و نگهداری آنها بسیار آسان تر از درختان میوه با اندازه کامل است. اگر فضای زیادی دارید، درختان میوه با اندازه کامل همیشه یک گزینه هستند، اما چالش‌های مرتبط با هر درخت میوه با اندازه ی کامل را به همراه دارد.
بهترین زمان برای برنامه ریزی باغ درختان میوه - فوت و فن های باغبانی
بهترین زمان برای برنامه ریزی باغ درختان میوه - فوت و فن های باغبانی

انتخاب گونه ی مناسب

درختان میوه به طور طبیعی کوتوله هستند یا به این دلیل است که پرورش دهندگان آنها را به یک پایه کوتوله پیوند زده یا جوانه می زنند و اندازه درخت را محدود می کنند. اگر آنها به طور طبیعی کوتوله هستند، سیب های ذکر شده درختی از نوع تیپ اسپور ( سیخک زا ) خواهند بود. نمونه های زیادی از اسپور موجود است. Empire، Red and Yellow Delicious، Macintosh، Rome، Winesap و Early Blaze تعدادی از آنها هستند. کوچکترین درختان میوه ترکیبی از نوع تیپ اسپور پیوند شده یا جوانه زده روی پایه کوتوله هستند که اغلب در کاتالوگ ها به عنوان "کوتوله دوگانه" ذکر شده است. کاتالوگ ها یک اندازه بالغ را فهرست می کنند که به طور قابل توجهی کوچکتر از نسخه کامل است، اما اندازه نهایی درخت کوتوله شما واقعاً به شما بستگی دارد. اگر خیلی دیر شروع به پرورش کنید یا به درستی هرس نکنید، آن درخت سیب کوتوله بسیار بزرگتر از آن چیزی می شود که می خواستید یا انتظار داشتید، در عین حال بسیار کوچکتر از یک درخت با اندازه کامل است. کلید مهم دیگر برای انتخاب درختان میوه گرده افشانی است. کاتالوگ درختان میوه نشان می دهد که کدام گونه سیب بهترین گرده افشان برای گونه هایی است که می خواهید پرورش دهید.برای اینکه گرده افشانی خوب و تشکیل میوه قوی داشته باشید، بسیار مهم است که دو گونه مختلف سیب به طور همزمان شکوفا شوند.



انتخاب گونه ی مناسب


تاثیر گرده افشانی

سیب‌ها عمدتاً به‌عنوان «خود بی‌ثمر» در نظر گرفته می‌شوند، به این معنی که گرده‌های گل‌های دیگر روی همان درخت یا درخت دیگری از همان نوع خود گرده افشانی نمی‌شوند. کوچکترین باغ خانگی باید دارای حداقل دو گونه مختلف سیب باشد که در یک زمان شکوفا می شوند. یک استثنای احتمالی از این قاعده این است که اگر یک سیب گلدار زینتی (crabapple ) در حال شکوفه باشد، گرده حاصل از آن باعث گرده افشانی درختان سیب میوه می شود. احتمال وقوع این اتفاق در باغ حیاط خلوت شهری بیشتر از خارج از شهر است.



تاثیر گرده افشانی


تربیت و هرس

باغداران خانگی باید درخت را برای ساختار تربیت و هرس کنند و تولید میوه را تشویق کنند تا یک باغ خانگی پربازده و مولد داشته باشند." «شاخه‌ها روی تنه قرار می‌گیرند تا به نور خورشید ، در سراسر تاج اجازه دهند تا تولید میوه را از داخل به بیرون تاج درخت شما افزایش دهد. این همچنین باعث گردش هوا در سایبان می شود و بیماری های برگ و میوه را کاهش می دهد، بنابراین از دو طریق سود خواهید برد. در مورد درختان سیب کوتوله به عنوان مثال، آنچه باغداران سیستم لیدر مرکزی ( central leader system) می نامند احتمالاً برای تربیت و هرس این درختان استفاده خواهد شد. سیستم لیدر مرکزی به درختان میوه این امکان را می‌دهد که مانند اکثر درختان دیگر در منظره به نظر برسند و باردهی داشته ، بدون اینکه درخت شبیه به درختان باغ‌های تجاری باشد.تربیت و هرس از سال اول کاشت درختان کوتوله شروع می شود. شروع به انتخاب شاخه های scaffold ( شاخه های اصلی که تاج درخت را تشکیل می دهند) کنید و اولین مجموعه از شاخه های اصلی را بیش از ۶۱ سانتیمتر از زمین باقی نگذارید. با شروع به این ارتفاع، می‌توانید شاخه های اصلی دیگری و همچنان درخت بالغی داشته باشید که از 180 تا 200 سانتیمتر بلندتر نیست، که مدیریت آن را بسیار آسان می‌کند. اگر به یک درخت کوتوله اجازه داده شود که بدون تربیت خوب رشد کند، آن درخت میوه بسیار بزرگتر از آن چیزی خواهد بود که برای آن برنامه ریزی کرده بودید.تولید میوه به تعویق خواهد افتاد و مراقبت طولانی مدت ، دشوارتر خواهد شد.



تربیت و هرس


مزایای پرورش درختان کوتوله

چندین مزیت دیگر از یک درخت میوه کوتوله به خوبی تربیت شده وجود دارد. هرس سالانه بهاره از نظر بصری بسیار واضح‌تر خواهد بود که چه شاخه‌هایی به توجه شما نیاز دارند. شاخه هایی وجود خواهند داشت که باید با استفاده از انشعابات سنتی یا روش های جایگزین مانند استفاده از ریسمان و چوب برای کشیدن شاخه به سطح افقی مورد نظر هنگام توسعه شاخه های اصلی تنظیم شوند. Water sprouts ( نرک ها یا شاخه های نابارور) به راحتی شناسایی می شوند زیرا مستقیماً از شاخه های اصلی افقی رشد می کنند. با بالغ شدن درختان میوه کوتوله، بازرسی و پایش هفتگی آفات میوه آسان تر و بسیار سریع انجام می شود. حتی اگر درختان میوه جوان ممکن است در دو یا چند سال اول سیب تولید نکنند، باغداران باید از حشرات و بیماری های شاخ و برگ مراقبت کنند. حشرات تغذیه کننده از شاخ و برگ، پوشش ِ تاج را کاهش می دهند و مقدار غذایی را که می تواند به رشد و نمو تبدیل شود، کاهش می دهد. بیماری های برگ نیز تأثیر مشابهی دارند. اگر اجازه داده شود در طول فصول ادامه دهند، به راحتی می توانند تولید میوه را به تاخیر بیندازند. هرس زودهنگام و انتخاب شاخه های اصلی باعث تشویق گل و میوه می شود.



مزایای پرورش درختان کوتوله


نکات تکمیلی

جایی که باغ میوه را در ملک خود قرار می دهید، تفاوت زیادی در نحوه رشد و عملکرد درخت میوه ایجاد می کند. یک درخت میوه برای بهترین رشد و تولید به آفتاب کامل نیاز دارد. یک درخت میوه از نور خورشید برای تولید میوه هایی که ما بسیار لذت می بریم استفاده می کند و همچنین برای سال آینده جوانه های رویشی و بارور ایجاد می کند. یکی دیگر از موارد مهم، خاک منطقه ای است که درختان باغ خانگی در آن کاشته می شود. «درختان میوه هیچ تفاوتی با سایر درختان یا درختچه های چشم انداز شما ندارند. آنها نیاز به زهکشی خوب خاک دارند. قرار دادن باغچه خانه در جایی که آب خیلی زود پس از یک رویداد بارانی تخلیه می‌شود، کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که ریشه‌ها اکسیژن مورد نیاز خاک را دارند تا هم رطوبت و هم مواد مغذی مورد نیاز تاج را برای رشد مداوم شاخ و برگ و پر شدن میوه‌ها تامین کنند. اگر اکسیژن خاک برای مدت طولانی جابجا شود، ریشه ها قادر به انتقال رطوبت و مواد مغذی به درخت نیستند. خاک‌هایی که بیش از حد مرطوب باقی می‌مانند باعث از بین رفتن ریشه از طریق پوسیدگی می‌شوند و فشار بیشتری را به درخت میوه وارد می‌کنند و به طور بالقوه درخت میوه را از بین می‌برند. علاوه بر زهکشی خاک، منطقه دیگری که نادیده گرفته می شود، زهکشی هوا است. باغداران خانگی می توانند با قرار دادن درختان در یک شیب یا در نقطه مرتفع در منظره به میزان زیادی از سرمازدگی دیررس بهاره جلوگیری کنند تا هوای سرد در پایین تپه یا شیب دور از درخت میوه قرار گیرد. نگرانی در اینجا جلوگیری از آسیب دیدن جوانه های گل حساس به سرما است. در حالی که آب و هوا در اواخر بهار غیرقابل پیش بینی است، ما می توانیم خطر را کاهش دهیم. باغداران خانگی می توانند با تأخیر در رشد بهاره با مالچ پاشی خاک در اواخر پاییز یا اوایل زمستان، پس از شروع هوای سرد و پس از سرد شدن یا یخ زدگی زمین، خطر آسیب ناشی از یخبندان دیررس را کاهش دهند. "این فعالیت زمین را یخ زده و سیستم ریشه را سرد نگه می دارد و درخت میوه را حتی برای چند روز از شکستن خواب به تعویق می اندازد، که به ما کمک می کند تا از احتمال آسیب ناشی از آن یخبندان دیررس رد شویم.



نکات تکمیلی
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.