فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۲         
  

آیا باید دانه ها را قبل از قرار دادن در زمین خیس کنید؟کارشناسان باغبانی می گویند ممکن است یک موضوع ترجیحی باشد. ایده خیساندن این است که سرعت جوانه زنی را افزایش دهیم.
خیساندن یا خیس نکردن بذر قبل از کاشت - فوت و فن های باغبانی
خیساندن یا خیس نکردن بذر قبل از کاشت - فوت و فن های باغبانی

چرا باید برخی از بذر ها را قبل از کاشت خیس کرد ؟

خیس کردن برخی از بذر ها قبل از کاشت، سنت است .خیساندن می تواند جوانه زنی را تسریع کند و نسبت بذرهایی را که با موفقیت جوانه می زنند افزایش دهد. بذرها یک پوشش محافظ در اطراف جنین ایجاد کرده‌اند تا جنین بتواند به وسیله‌ای از پراکندگی زنده بماند. این پوشش از بذرها محافظت می کند تا زمانی که مکان مناسبی برای رشد بیابند. پوشش بذری که از جنین در داخل محافظت می کند، تا زمانی که شرایط، دما، نور و رطوبت مناسب برای جوانه زدن باشد، دست نخورده باقی می ماند. بذرها خشک هستند و برای شروع جوانه زدن به آب نیاز دارند. آب پوسته بذر را نرم کرده و می شکند و ممکن است بازدارنده های جوانه زنی را از بین ببرد. آب معمولاً در خاکی است که بذر می ریزد و زمانی که به اندازه کافی جذب پوشش بذر شد، جوانه زنی شروع می شود. با این حال، به ویژه در خاک های بسیار شنی که آب به سرعت تخلیه می شود، یا خاک های رسی سنگین که آب به راحتی در خاک خشک نفوذ نمی کند، خیساندن بذرها قبل از کاشت به شروع جوانه زنی کمک می کند.



چرا باید برخی از بذر ها را قبل از کاشت خیس کرد ؟


بذرهایی که از خیساندن قبل از کاشت سود می برند

تقریباً همه بذر ها را می توان از قبل خیس کرد، اما بذر های درشت، بذر هایی با پوشش ضخیم و بذر های چروکیده بیشترین سود را خواهند داشت. بذر های کوچک سود کمتری دارند و در صورت خیس بودن به سختی می توان آنها را کنترل کرد. نمونه هایی از بذر هایی که از خیساندن سود می برند عبارتند از نخود، چغندر، خیار، ذرت، کدو حلوایی، کدو تنبل ، حبوبات و مغز ها.



بذرهایی که از خیساندن قبل از کاشت سود می برند


چگونه بذر های خود را خیس کنیم ؟

در یک کاسه، بذر های خود را با آب گرم بپوشانید و بگذارید 6 تا 24 ساعت خیس بخورد. بذر های کوچک‌تر و بذرهای با لایه‌های نازک‌تر به زمان کوتاه‌تری نیاز دارند و بذرهای بزرگ‌تر با پوشش‌های ضخیم‌تر به دوره طولانی‌تری نیاز دارند. برخی از بذرها به طور طبیعی شناور می شوند و برخی در زیر سطح باقی می مانند. نگران آنهایی که شناور هستند نباشید. بذر ها با جذب آب متورم می شوند. بذرها را بلافاصله در خاک یا مخلوط بذر بکارید. این پیش خیساندن جوانه زنی را چند روز و تا یک هفته تسریع می کند.



چگونه بذر های خود را خیس کنیم ؟


بذرهایی که از خیساندن سود نمی برند

خیساندن همیشه یک گلوله نقره ای برای مشکلات جوانه زنی نیست.در صورتیکه بذرهای نامناسب را برای مدت طولانی خیس کنید ، خطر غرق شدن آنها را دارید، جایی که قبل از شروع جوانه زدن شروع به پوسیدگی و تخمیر می کنند. در سطح عملی تر، خیساندن لایه دیگری از پیچیدگی را به کل فرآیند رشد گیاه اضافه می کند. این یک نقطه شکست دیگر، و یک سطح اضافی از کار است. اگر دلیل قانع کننده ای برای خیس خوردن ندارید، این کار را فقط به این دلیل که احساس می کنید باید انجام دهید، انجام ندهید. و یک دلیل نهایی برای خیس نشدن این است که به شما کمک نمی کند تا بفهمید یک بذر زنده است یا خیر. این ایده رشد کرده است که بذر های خوب غرق می شوند در حالی که بذر های بد شناور می شوند، اما نمی توان به آن اعتماد کرد. تنها راه واقعی برای تشخیص جوانه زدن بذر این است که اجازه دهید این اتفاق بیفتد. استفاده از خیساندن به عنوان آزمایش احتمالاً به این معنی است که تعداد زیادی بذر کاملاً خوب را دور می اندازید ، بذر که نباید خیس کنید عبارتند از: هویج، کاهو، تربچه، کرفس، شلغم و اسفناج.



بذرهایی که از خیساندن سود نمی برند
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.