فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

درختان میوه را زمانی که در خواب هستند ، هرس کنید. در این زمان تسلط بهتری به هرس شاخه ها خواهید داشت و هرس آسان تر است .در این زمان حذف جوانه های خفته باعث تقویت جوانه های باقی مانده می شود. هرس تابستانی برگ ها را از بین می برد، رسیدن میوه را کند می کند و میوه ها را در معرض آفتاب سوختگی قرار می دهد. هرس تابستانی می تواند مفید باشد، زمانی که برای کاهش رشد سرعت درختان بیش از حد قوی یا درختان بیش از حد بزرگ استفاده شود و معمولاً درست پس از برداشت انجام می شود.
ده اصل اساسی در مورد زمان و نحوه ی هرس درختان میوه - فوت و فن های باغبانی
ده اصل اساسی در مورد زمان و نحوه ی هرس درختان میوه - فوت و فن های باغبانی

هرس بلافاصله پس از کاشت

بلافاصله پس از کاشت یک درخت جدید، آن را به ارتفاع 60 تا 76 سانتیمتر ببرید و شاخه های جانبی را که در زیر آن باقی مانده اند را هرس کنید و یک جوانه باقی بگذارید. این باعث ایجاد انشعاب کم می شود و اندام هوایی و ریشه را یکسان می کند. درخت را با رنگ لاتکس سفید رنگ آمیزی کنید تا از آفتاب سوختگی و حمله کرم ها محافظت شود.



هرس بلافاصله پس از کاشت


هرس درختان جوان

درختان جوان باید به شدت هرس شوند و تشویق شوند که در 3 سال اول بدون هیچ میوه ای به سرعت رشد کنند. بیشتر شاخه های افقی کوچک را دست نخورده بگذارید تا بعداً باردهی داشته باشید.



هرس درختان جوان


از کجا هرس کنیم ؟

هنگامی که تصمیم می گیرید کدام شاخه را قطع کنید واز کجا آن را ببرید، به یاد داشته باشید که هرس شاخه های عمودی، رشد رویشی لازم برای رشد درخت را تشویق می کند و باعث می شود نور بیشتری به درخت برسد.هرس شاخه های افقی برای تجدید چوب بارده و تنک کردن میوه های بیش از حد انجام می شود. شاخه های افقی که بریده نشده باقی می مانند، زودتر و بیشتر محصول می دهند.



از کجا هرس کنیم ؟


هرس شاخه های عمودی و افقی

شاخه های عمودی به طور کلی رویشی و قوی باقی می مانند. شاخه های افقی عموما پربارتر هستند. ترکیب مناسبی از این دو برای باردهی در حال حاضر و سالهای آینده ضروری است. پاجوش ها، نرک ها ( water sprouts ) و اکثر شاخه های رقیب را که مستقیماً در درخت رشد می کنند، حذف کنید. شاخه های آویزان نیز هرس شوند .شاخه های خم شده به سمت پایین در نهایت قدرت خود را از دست می دهند و فقط چند میوه کوچک می دهند.



هرس شاخه های عمودی و افقی


رشد جدید پس از هرس

رشد جدید درست در جایی که هرس را انجام می دهید رخ می دهد. یعنی فقط بر جوانه‌های 2.5 تا 30 سانتیمتری سطح برش تأثیر می‌گذارد نه یک متری پایین درخت. هر چه جوانه ها بیشتر بریده شوند، شاخه های جدید قوی تر خواهند بود.



 رشد جدید پس از هرس


بیشتر هرس را در بالای درخت انجام دهید تا شاخه های پایینی در معرض نور خورشید قرار گیرند. چوبی که در معرض نور خورشید قرار دارد مثمر باقی می ماند و بزرگترین میوه را تولید می کند. شاخه های سایه دار در نهایت باردهی را متوقف می کنند ، رویش قوی و تجدید صورت نمی گیرد.





برش های تمیز (در عرض 6 میلیمتر) از جوانه ایجاد کنید؛ از ته قطع نکنید.





برای به دست آوردن شاخه های 45 درجه از درختان در حال رشد قوی، از پخش کننده ها (spreaders ) یا نوارهای اتصال استفاده کنید.





در هلو و شلیل 50 درصد از رشد سال گذشته هرس می شود . انجیر، سیب، گلابی، آلو و زردآلو حدود 20 درصد از رشد سال گذشته و گیلاس 5 سال اول را فقط در تابستان هرس می شود.(برای ساختن ساختار اندام درخت ایده آل شما و اگر می خواهید درخت خود را در ارتفاعی با برداشت آسان پرورش دهید )



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.