فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

بسیاری از گیاهان به گرما مقاوم هستند ،طوبت بیش از حد برای این این گیاه مشکل ساز است .در بسیاری از مواقع، رطوبت در گیاهان می تواند منجر به پوسیدگی ریشه شود ، اگرچه ممکن است پوسیدگی برای هر گیاهی اتفاق بیفتد، پوسیدگی ریشه را می توان با پیشگیری برطرف کرد و از آن جلوگیری کرد.
نحوه ی رفع و جلوگیری از پوسیدگی ریشه - فوت و فن های باغبانی
نحوه ی رفع و جلوگیری از پوسیدگی ریشه - فوت و فن های باغبانی

پوسیدگی ریشه (Root Rot) چیست ؟

پوسیدگی ریشه یک بیماری گیاهی است که می تواند در اثر آبیاری بیش از حد، زهکشی ضعیف یا قارچ های خاک ایجاد شود. مانند بسیاری از بیماری های گیاهی ، درمان پوسیدگی ریشه سخت است و پیشگیری بهترین راه برای جلوگیری از آن است.



پوسیدگی ریشه (Root Rot) چیست ؟


علائم پوسیدگی ریشه چیست ؟

تشخیص پوسیدگی ریشه اغلب تا زمانی که آسیب زیادی وارد نشده باشد دشوار است. نشانه‌های پوسیدگی ریشه شامل رشد آهسته، ساقه‌ها شل شده و پژمرده شده ، زرد شدن و تغییر شکل برگ‌ها است (مخصوصاً زمانی که گیاه به خوبی آبیاری شده باشد، زیرا پژمرده شدن برگ‌ها می‌تواند نشانه‌ای از خشکی کشیدن گیاه باشد). معمولاً خاک بوی گندیده می دهد و ریشه ها قهوه ای مایل به قرمز به نظر می رسند. هنگامی که علائم پوسیدگی ریشه مشخص شد، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که گیاه را خارج کرده و گیاه جدیدی جایگزین آن کنید.بسیاری از اوقات، گیاه نمی تواند خود را ترمیم کند.



علائم پوسیدگی ریشه چیست ؟


نحوه ی رفع پوسیدگی ریشه

برای رفع و جلوگیری از پوسیدگی ریشه در گیاهان، ریشه ها باید سالم بمانند و از آبیاری بیش از حد خودداری کرد، زهکش مناسب باشد و در صورت نیاز خاک سبک را جایگزین کرد و گیاهان سالم را انتخاب کرد. 《از آبیاری بیش از حد خودداری کنید 》: گیاهان باید طبق برنامه منظم آبیاری شوند تا نیاز آبیاری آنها را برآورده شود . باغبانان باید توجه داشته باشند که آیا خاک به دلیل باران، هوای سردتر یا سایه کاملاً مرطوب است یا خیر. 《اجازه زهکشی خوب خاک را بدهید 》: خاک گیاه نمی تواند خیلی سنگین باشد یا آب را در خود نگه دارد. برای گیاهان کانتینری باید از خاک گلدان استفاده شود و گلدان ها دارای سوراخ های زهکشی باشند. سینی زیر گیاهان آپارتمانی باید به طور منظم تخلیه شوند و گیاهان باید در گلدان هایی با اندازه مناسب و نه بزرگ قرار داده شوند تا از رطوبت بیش از حد در خاک جلوگیری شود. 《خاک مستعمل را جایگزین کنید 》: گیاهی که قبلاً پوسیده شده است را با گیاه جدید جایگزین کنید، اما در همان نقطه باغ، خاک را با خاک جدید جایگزین کنید. 《گیاهان با سیستم ریشه سالم را انتخاب کنید 》: باغبان باید گیاهان را برای اطمینان از سالم بودن ریشه ها بررسی کنند. توپ ریشه یک گیاه را می توان با دقت از گلدان رشد آن خارج کرد تا ریشه ها را بررسی کرد. خاک نباید بوی گندیدگی بدهد و در گیاه سالم ریشه ها سبز یا سفید می شوند.



نحوه ی رفع  پوسیدگی ریشه


سولاریزاسیون خاک

سولاریزاسیون خاک یک روش بدون مواد شیمیایی برای کنترل پاتوژن های موجود در خاک است که از انرژی تابشی گرمای خورشید استفاده می کند. علف های هرز را خارج کرده و خاک محل کاشت را آماده کنید ، سپس خاک را با چنگک تمیز کنید و کاملاً آبیاری کنید. زمین باغ را با برزنت پلاستیکی شفاف به مدت چهار تا شش هفته در ماه های گرم سال بپوشانید. برزنت پلاستیکی انرژی خورشید را به دام می اندازد و به گرما اجازه می دهد 30 تا 46 سانتیمتر در خاک نفوذ کند. دما در این شرایط می تواند به 60 درجه سانتیگراد برسد و علف های هرز ، نماتدها، حشرات و پاتوژن های قارچی موجود در خاک را از بین ببرد.



سولاریزاسیون خاک


سنگ گچ Gypsum

گچ یک ترکیب شیمیایی است که عمدتاً حاوی کلسیم و گوگرد است. این به بهبود ساختار و زهکشی خاک کمک می کند و در خاک های سرشار از سدیم بسیار خوب عمل می کند.به خصوص در خاک های رسی ، این سطوح بالای سدیم ذرات رس را جابجا می کند و نقاط زهکشی را مسدود می کند. افزودن گچ ، سدیم را از ذرات رس خارج می کند و در نتیجه ساختار خاک را بهبود می بخشد .اگر زمین شما سابقه پوسیدگی ریشه دارد، قبل از کاشت یا بعد از برداشت ، سه تا پنج تن گچ روی سطح خاک بمالید. گچ را به داخل خاک بریزید تا مواد معدنی خود را عمیق‌تر وارد خاک کند. گچ خاک را در برابر آلودگی از ائومیست ها محافظت می کند، نه به این دلیل که زهکشی خاک را بهبود می بخشد، بلکه به دلیل غلظت بالای کلسیم محلول، که مانع رشد پاتوژن های قارچی می شود.



سنگ گچ Gypsum


از قارچ کش استفاده کنید

برخی از قارچ کش ها می توانند آسیب بیشتری به گیاه شما وارد کنند تا اینکه مفید باشند. این به این دلیل است که آنها قارچ های مفید را که با قارچ های بیماری زا مبارزه می کنند، از بین می برند. کمیته اقدام مقاومت در برابر قارچ‌کش‌ها، قارچ‌کش‌ها را در سطوح خطر از یک (کم‌ترین خطر) تا سه (بالاترین خطر) طبقه‌بندی کرده است که خطر ایجاد مقاومت قارچ‌ها در برابر اثربخشی قارچ‌کش را توصیف می‌کند.مواردی که کمترین مقاومت را دارند عبارتند از اتریدیازول، نمک اسید فسفر و فسفات. قبل از استفاده از قارچ کش با یک متخصص مشورت کنید یا خاک و ریشه گیاه خود را بررسی کنید تا مشخص شود چه قارچ هایی می توانند باعث پوسیدگی ریشه شوند و اینکه کدام ماده شیمیایی بیشتر روی آن اثر دارد. قارچ کش ها ، قارچ هدف خود را بر روی برچسب خود دارند. پس از شناسایی عامل بیماری زا و انتخاب قارچ کش مناسب، لباس محافظ خود را بپوشید. برچسب یا توصیه قارچ کش را برای نحوه مخلوط کردن و نسبت های استفاده بررسی کنید. قارچ کش خود را مخلوط کرده و خاک را با آن ضدعفونی کنید. توجه: قبل از استفاده از قارچ کش، آزمایش پچ تست patch test ( تست آلرژی ) گیاهی را انجام دهید. پس از اسپری اولیه، 24 ساعت صبر کنید. اگر گیاه شما خوب به نظر می رسد، به برنامه ادامه دهید.



از قارچ کش استفاده کنید
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.