فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

هرس یک بخش ضروری از نگهداری گیاه و یک روش عالی برای نگهداری پیشگیرانه برای گیاهان جوان یا رشد یافته است. بیشتر گیاهان زینتی از هرس سالانه سود می برند و شمشاد نیز از این قاعده مستثنی نیست. فواید زیادی هم برای ظاهر گیاه و هم برای سلامتی گیاه وجود دارد، بنابراین ایجاد یک برنامه هرس برای شمشاد در هر منظره ای مهم است. یکی از رایج ترین دلایل هرس کردن، شکل دادن به شمشاد و ایجاد ظاهری تمیزتر و مشخص تر است. شمشاد با ساختاری که به باغ ها ارائه می دهد مشخص می شود و هرس به حفظ آراستگی گیاه کمک می کند. اوایل بهار، قبل از اینکه شمشاد شروع به رشد بهاره کند، بهترین زمان از سال برای هرس کردن است. شاخه های قدیمی زمستانی، یا قسمت هایی که در فصل زمستان سوخته اند، می توانند حذف شوند .
زمان و نحوه ی هرس شمشاد - فوت و فن های باغبانی
زمان و نحوه ی هرس شمشاد - فوت و فن های باغبانی

تکنیک های هرس

نه تنها هرس کردن مهم است، بلکه شناخت تکنیک های هرس مناسب برای موفقیت طولانی مدت با شمشاد بسیار مهم است و ممکن است در هر رقم کمی متفاوت باشد. برای جلوگیری از هرس بیش از حد، انتخاب رقم صحیح مهم است. قبل و در حین هرس سالانه، بهداشت مناسب ابزارهای هرس مهم است. هر ابزاری باید قبل و بعد از کار با شمشاد با الکل، سفید کننده، یا محلول ضدعفونی کننده دیگر به خوبی تمیز شود تا احتمال انتشار بیماری کاهش یابد.همانطور که در بالا ذکر شد، بهترین زمان برای هرس شمشاد اواخر زمستان تا اوایل بهار است، قبل از اینکه گیاه خواب خود را شکسته و شروع به رشد بهاره کند. هرس اواخر زمستان / اوایل بهار زمان بین هرس و رشد جدید را به حداقل می رساند و همچنین باعث تحریک یک فلاش قوی بهاره ( جهش رشد )می شود. همچنین، بیماری بلایت شمشاد در دماهای سرد کمتر فعال می شود.



تکنیک های هرس


زمان بندی هرس

اگر به دنبال ظاهری آراسته‌تر هستید، برخی از باغبان‌ها دوست دارند در اواخر بهار، پس از فلاش بهار هرس کنند تا شکل رسمی‌تری به دست آورند. هرس در اواسط تابستان و اوایل پاییز باعث تحریک رشد اواخر پاییز می شود که ممکن است در اثر یخبندان یا یخبندان های اولیه زمستان بسوزد. انتظار تا اوایل زمستان ممکن است مضر نباشد. با این حال، تا زمانی که فلاش بهاره شروع شود، زخم های هرس بر روی برگ ها باقی می ماند. ارقامی که کوتوله تر هستند یا دیر رشد هستند از تنک شدن سالانه برای باز کردن داخل گیاه سود می برند. تنک شدن معمولاً با دست زدن به داخل گیاه و شکستن یا بریدن شاخه ها با هرس دستی انجام می شود. این شاخه ها در ارقام بزرگتر می توانند 15 تا 25 سانتیمتر طول داشته باشند یا در رقم کوتوله فقط چند سانتیمتر طول داشته باشند. با این کار فضا یا سوراخ هایی در گیاه برای نفوذ هوا و نور خورشید باقی می ماند. استفاده از هرس دستی باعث برش تمیزتر می شود و احتمال ابتلا به بیماری را کاهش می دهد. هر رقمی که به طور منظم برش داده شود از تنک شدن برای کاهش حساسیت به بیماری سود می برد.



زمان بندی هرس


هرس ارقام پابلند و بزرگ

ارقام بزرگتر و قوی تر معمولاً به هرس سنگین یا هرس تنه متحمل هستند. از قیچی هرس برای کاهش اندازه کلی گیاه در گیاهان سرزنده استفاده کنید و مراقب باشید که نیم تا دو سوم شاخ و برگها دست نخورده باقی بمانند. این شاخ و برگ انرژی مورد نیاز گیاه را برای بازیابی تولید می کند. گیاه باید در امتداد ساقه های برهنه شاخ و برگ های جدیدی ایجاد کند. بهبودی کامل ممکن است چندین فصل طول بکشد. گیاهانی که نیاز به هرس شدیدتری دارند ممکن است نیاز به هرس در طی چندین سال داشته باشند تا اندازه کلی آنها به صورت پلکانی کاهش یابد و سلامت گیاه به خطر نیفتد. برای به حداقل رساندن هرس سنگین، ارقام بزرگ را برای کاربردهایی که ارقام کوچک مناسب تر هستند انتخاب نکنید.



هرس ارقام پابلند و بزرگ


هرس شکل دهی (توپیاری )

انجام هرس به عنوان بخشی از نگهداری کلی شمشاد شما رشد سالم را در گیاهان جوان و رشد یافته تر تشویق می کند. هرس سالانه بخش مهمی از موفقیت شما با شمشاد است، چه برای تمیز کردن ظاهر گیاهان، جوانسازی درختچه های بیش از حد رشد کرده یا کمک به حفظ یک محیط سالم باشد.اگر کمی کار اضافی برایتان مهم نیست، درختچه‌های شمشاد یک توپیاری (هرس شکلی ) عالی هستند. Topiary مجسمه های زنده باغ هستند و می توان آنها را به هر شکلی که تصور می کنید،درآورید. آنها می توانند از یک تا دو فوت (.5 متر) ارتفاع تا ده فوت (3 متر) ارتفاع داشته باشند. بسته به اندازه و شکل قاب خود، ممکن است برای پر کردن فرم به بیش از یک گیاه نیاز داشته باشید. بهترین زمان برای اصلاح شمشادهای مورد استفاده در توپیاری ها در بهار قبل از شروع رشد جدید است.



هرس شکل دهی (توپیاری )
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.