فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

برگ های بلوط بید (Quercus phellos) به شدت شبیه برگ های گونه های مختلف درخت بید است . بلند و نازک، کاملاً بدون لوب هستند و در بهار سبز تازه و روشن هستند و در ماه‌های تابستان به رنگ سبز پررنگی در می‌آیند. بلوط بید می تواند به 42 متر ارتفاع برسد و خاک های مرطوب، کم زهکشی و اسیدی را ترجیح می دهد. در جوانی شکل هرمی دارند ، اما با افزایش سن گردتر می شوند.
انواع درخت بلوط ( قسمت دوم ) - فوت و فن های باغبانی
انواع درخت بلوط ( قسمت دوم ) - فوت و فن های باغبانی

بلوط دندان اره ای

بلوط دندان اره ای (Quercus acutissima) که بومی آسیای شرقی، از جمله چین، ژاپن، و کره، و حتی نپال و لائوس برای برخی از زیرگونه ها است، تا حدود 20 متر بلند می شود. برگ های دندانه دار آن شبیه برگ های درخت شاه بلوط (Castanea spp.، همچنین از خانواده راش) و بلند و بیضی شکل با رنگ سبز روشن است. بلوط دندان اره با افزایش سن تاجی پهن و گرد به خود می گیرد. بلوط‌های آن کاملاً گرد هستند و در فنجان‌های جذاب و مو دار قرار می‌گیرند: کمی شبیه به بلوط بوقلمون، اما با تکه‌های ریش دار که می‌تواند شبیه یک زمین شور قدیمی به نظر برسد.



بلوط دندان اره ای


بلوط سفید

بلوط سفید (Quercus alba) بومی شرق ایالات متحده است. این درخت می تواند به ارتفاع 15-24 متر برسد و به عنوان یک درخت چوبی با ارزش است. مانند برخی از بلوط های دیگر، شکل آن در جوانی هرمی است، اما با افزایش سن درخت، تاج آن گسترده تر و گردتر می شود. برگ‌های بلوط سفید دارای لبه‌های عمیق و گرد است که در هر برگ سبز تیره 7 تا 9 لوب وجود دارد. نام خود را آلبا (به معنی سفید) از پوست رنگ پریده و خاکستری آن گرفته است.



بلوط سفید


بلوط قرمز شمالی

بلوط قرمز شمالی (Quercus rubra: نباید با بلوط قرمز جنوبی، Quercus falcata اشتباه گرفته شود) این درخت تا 25 متر بلند می شود. بلوط قرمز شمالی بومی آمریکای شمالی است و همانطور که از نامش پیداست بسیار بیشتر از مناطقی جنوب ، در شمال رشد می کند، بلوط های بزرگ و برگ های بزرگ و پهن با 7 تا 11 لوب نوک تیز دارد.



بلوط قرمز شمالی


بلوط قرمز جنوبی

بلوط قرمز جنوبی (Quercus falcata) می تواند بین 18 تا 30 متر بلند شود. مانند بلوط قرمز شمالی، بلوط های آن دو سال طول می کشد تا بالغ شوند. بومی نواحی جنوبی ایالات متحده است. برگ‌های آن از وسط بسیار نازک‌تر از برخی از گونه‌های دیگر بلوط است، اما از آنجایی که 3-5 لوب آن‌ها نوک تیز و بسیار عمیق هستند، کل برگ می‌تواند کاملاً پهن به نظر برسد. روی قسمت‌های آن به رنگ سبز براق و پررنگ‌تر هستند و سطحی کم‌رنگ‌تر، قهوه‌ای‌تر و مودار در زیر آن دیده می‌شود. بلوط قرمز جنوبی درختی بسیار ارزشمند برای حیات وحش، پهن، کوتاه ، با تنه ی قوی است.



بلوط قرمز جنوبی


بلوط شوماردی

بلوط شوماردی (Quercus shumardii) گونه ای از بلوط قرمز است.دارای برگ‌های سبز پررنگ و دارای لبه‌های عمیق است. شکل ظاهری آن شبیه بلوط قرمز شمالی است. بومی بیشتر مناطق مرکزی و شرقی ایالات متحده است و قد آن بین 12 تا 18 متر است. بلوط شومارد یک درخت بسیار ارزشمند برای حیات وحش در نظر گرفته می‌شود و بلوط‌های گرد کوچک آن مورد علاقه آهو، سنجاب و بوقلمون و سایر حیوانات است. با این حال، بالغ شدن بلوط های بلوط شومرد، مانند بلوط های قرمز شمالی و جنوبی، ۲ سال طول می کشد.



بلوط شوماردی


بلوط سنجاقی

بلوط سنجاقی (Quercus palustris) که بخشی از گروه بلوط قرمز است، بومی بسیاری از ایالات متحده در شرق رودخانه می سی سی پی است. معمولاً بین 15 تا 21 متر رشد می کند، اما اگر در جایی که رشد می کند بسیار خوشحال باشد ممکن است تا 30.5 متر یا بیشتر نیز رشد کند. برگهای آن دارای لوب عمیق با 5-7 لوب، سبز تیره و بسیار براق است. اگرچه بلوط سنجاقی برگریز است، اما برخی از برگهای آن ممکن است تا زمستان باقی بمانند. شکل بلوط سنجاقی با بلوط های پهن تر متفاوت است، زیرا با فرم هرمی رشد می کند. نام خود را از شاخه های متعدد، باریک و قوسی شکل گرفته است که از شاخه های سنگین بسیاری از گونه های دیگر بلوط کاملاً متمایز است.



بلوط سنجاقی


بلوط آبی

بلوط آبی درختی همیشه سبز است که در آسیا 10 تا 20 متر ارتفاع دارد و در شرایط مدیترانه ای کمی کوچکتر (8 تا 10 متر) است. به قطر تا 45 سانتی متر است که با پوست مایل به خاکستری پوشیده شده اس تاج بیضی تا گرد است. شاخه های آن به طور مستقیم پخش می شود و شاخه های جوان براق، ضخیم، سبز زیتونی تیره . برگ همیشه سبز، متناوب، ساده، مستطیل تا بیضی مایل به مستطیلی، در نوک تیز و در قاعده به صورت میخی پهن، دندانه دار، به طول 7-13 سانتی متر و عرض 4-5 سانتی متر است. رویه بالای برگ بدون کرک و سبز براق و روی پایینی ابریشمی و کرکدار به رنگ سبز آبی است . شاخ و برگ جدید به رنگ سبز پررنگ یا سبز برنزی تا بنفش است.میوه ها 1.5-2 سانتی متر طول 0.9- 1سانتی متر عرض، بلوط های تخم مرغی هستند که عموماً در خوشه ها تولید می شوند. یک سوم یا نیمی از میوه در یک فنجان ابریشمی حلقه دار و پوسته پوسته محصور شده است.



بلوط آبی


ارزش درختان بلوط

درخت بلوط، درختی بسیار دوست‌داشتنی است و صدها گونه مختلف از حشرات، جنگل‌های بلوط را خانه می‌نامند و درختان بلوط می‌توانند از انواع باورنکردنی موجودات دیگر، از سوسک‌های گوزنی و کرم‌های پروانه‌های موی بنفش گرفته تا قارچ‌ها، پرندگان و خفاش‌ها حمایت کنند. پستانداران بزرگ و کوچک بلوط می خورند که منبع غذایی ارزشمندی در پاییز و زمستان است. گفته می شود که 326 گونه مختلف از حیات وحش وجود دارد که منحصراً در درختان بلوط زندگی می کنند.از دارو گرفته تا جوهر، هیزم گرفته تا مصالح ساختمانی، زیستگاهی برای حیات وحش گرانبها تا مکانی سایه‌دار و دوستانه برای نشستن، درختان بلوط چیزهای زیادی به ما - و سیاره زمین - می‌دهند.امیدواریم از آشنایی با این نمونه از درختان مختلف بلوط از سراسر جهان لذت برده باشید. اگر فضایی برای کاشت آن دارید، گونه های بومی منطقه خود را بیابید و بررسی کنید که نوع خاک و مکان شما برای نیازهای آنها مناسب است .



ارزش درختان بلوط
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.