فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

مقابله با علف های هرز در باغ کاری دشوار برای باغبانان است‌ کشیدن آنها با دست زمان‌بر و تکراری است، بسیاری از باغبان‌ها از استفاده از علف‌کش‌های شیمیایی موجود در بازار خودداری کنند، زیرا این علف‌کش‌ها خطرات زیست‌محیطی دارند و برای سلامتی نیز مضر است.برخی از علف کش های غیر سمی وجود دارند که می توانند برای کنترل موثر علف های هرز در باغ استفاده شوند - یعنی نمک خوراکی. در حالی که هیچ علف‌کشی را نمی‌توان در باغ به‌عنوان «بی‌ضرر» نامگذاری کرد (هدف اصلی آنها کشتن گیاهان ناخواسته است!)، نمک (یا کلرید سدیم) یک محلول طبیعی است که به خوبی روی علف‌های هرز مزاحم کار می‌کند.
نحوه ی از بین بردن علف های هرز با نمک - فوت و فن های باغبانی
نحوه ی از بین بردن علف های هرز با نمک - فوت و فن های باغبانی

مقابله با علف های هرز در باغ کاری دشوار برای باغبانان است‌ کشیدن آنها با دست زمان‌بر و تکراری است، بسیاری از باغبان‌ها از استفاده از علف‌کش‌های شیمیایی موجود در بازار خودداری می کنند، زیرا این علف‌کش‌ها خطرات زیست‌محیطی دارند و برای سلامتی نیز مضر است.برخی از علف کش های غیر سمی وجود دارند که می توانند برای کنترل موثر علف های هرز در باغ استفاده شوند - یعنی نمک خوراکی. در حالی که هیچ علف‌کشی را نمی‌توان در باغ به‌عنوان «بی‌ضرر» نامگذاری کرد (هدف اصلی آنها کشتن گیاهان ناخواسته است!)، نمک (یا کلرید سدیم) یک محلول طبیعی است که به خوبی روی علف‌های هرز مزاحم کار می‌کند.





چه نمکی مناسب علف کشی است ؟

نمک یک علف کش غیر سمی موثر است. با این حال، وقتی صحبت از کنترل علف های هرز می شود، همه نمک ها برابر نیستند. نمک خوراکی معمولی یددار یا غیر یددار باید استفاده شود. بسته را بررسی کنید تا مطمئن شوید که از کلرید سدیم استفاده می کنید، نه از سولفات منیزیم (نمک های اپسوم)، سنگ نمک یا نمک دریا. هنگام استفاده از نمک به عنوان علف کش باید با دقت استفاده شود.زیرا به راحتی می تواند گیاهان اطراف یا زالو را در خاک بکشد و بر سلامت طولانی مدت آن تأثیر بگذارد. نمک زیاد حتی می تواند خاک را به مرور غیر قابل استفاده کند. به این ترتیب، ممکن است برای مقابله با علف‌های هرزی که توسط گیاهانی که در باغ به آنها اهمیت می‌دهید احاطه نشده‌اند، مانند علف‌های هرزی که در شکاف‌های آسفالت یا سنگ‌فرش فرو می‌روند، یا بین سنگ‌های پاسیو رشد می‌کنند، به بهترین شکل از نمک استفاده کنید.



چه نمکی مناسب علف کشی است ؟


شیمی نمک ؛ چگونه نمک باعث از بین رفتن علف هرز می شود؟

نمک (کلرید سدیم) با کم آبی گیاهان و برهم زدن تعادل آب داخلی سلول های گیاه، علف های هرز را از بین می برد. از آنجایی که نمک محلول در آب است، زمانی که با آب مخلوط می‌شود، بیشترین کاربرد را دارد، زیرا جذب علف‌های هرز را آسان‌تر می‌کند. کلرید سدیم برای همه گیاهان بسیار سمی است، به همین دلیل باید در مصرف آن احتیاط کرد. به طور کلی، نمک بهتر است به عنوان یک علف کش برای باغبانی در مقیاس کوچک یا کنترل علف های هرز استفاده شود.قدرت توصیه شده مخلوط آب شور بستگی به محل استفاده از علف کش دارد. اگر به علف های هرز در بستر باغچه که همراه گیاهان دیگری که نمی خواهید آنها را بکشید نمک می زنید، باید با مخلوط ضعیف تری شروع کنید – مانند مخلوط 1:2 نمک و آب. از طرف دیگر، اگر نمک را در محلی استفاده می‌کنید که سلامت طولانی‌مدت خاک مشکلی ندارد (مانند سنگ‌های پاسیو، ترک‌ها در راهروها، و غیره)، می‌توان مخلوط بسیار قوی‌تری مانند مخلوط 2: 1 یا 3:1. این مقدار نمک قطعاً در طول زمان بر سطوح pH خاک تأثیر می گذارد و ممکن است باعث بایر شدن خاک شود.



شیمی نمک ؛ چگونه نمک باعث از بین رفتن علف هرز می شود؟


استفاده مستقیم از محلول آب شور

محلول های آب شور باید مستقیماً روی شاخ و برگ علف های هرز اعمال شود. برای محافظت از خاک و گیاهان اطراف از خیساندن ریشه ها با مخلوط خودداری کنید. آب شور را می توان با استفاده از یک بطری اسپری استفاده کرد یا می توان آن را از ظرف ریخت. اگر گیاهان دیگری در این نزدیکی وجود دارد، پس از استفاده از علف‌کش روی علف‌های هرز، آن‌ها را سخاوتمندانه آبیاری کنید تا هر گونه آب شوری که به خاک اطراف راه یافته است، خارج شود. در گلزارها و باغ‌های سبزیجات با فاصله کم، کنترل با آب نمک توصیه نمی شود.



استفاده مستقیم از محلول آب شور


نمک در مقابل علف کش های غیر سمی

چندین علف کش دیگر "غیر سمی" وجود دارد که در میان باغبان های خانگی محبوب هستند. هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند و هیچ گزینه ای راه حلی برای همه نیست.سرکه های خانگی یکی از گزینه‌ها هستند، اگرچه نسبت به سرکه‌های باغبانی حاوی غلظت‌های بالاتر اسید استیک، اثر کمتری دارند. این سرکه ها وقتی با نمک و آب مخلوط شوند، پتانسیل کنترل علف های هرز را دارند. مانند مخلوط نمک و آب، سرکه باید با دقت استفاده شود زیرا می تواند تعادل pH خاک را در طول زمان تغییر دهد و بر رشد گیاهان آینده تأثیر بگذارد. آب جوش نیز تا حدی اثربخشی دارد.این یک گزینه عالی برای مقابله با خوشه های علف های هرز سخت در بستر باغ است، زیرا آب هیچ اثر باقی مانده بر روی خاک نخواهد داشت. با این حال، مانند بسیاری از علف‌کش‌های دیگر، آب جوش باید با احتیاط در باغ استفاده شود تا به گیاهانی که نمی‌خواهید از بین بروند آسیبی وارد نشود. با کمال تعجب، آتش یکی دیگر از روش های کنترل علف های هرز "غیر سمی" است که توسط باغبانان استفاده می شود. آتش علف های هرز در حال ظهور را می سوزاند و در سطح ساختاری خسارت ایجاد می کند. در حالی که آتش به طور دائم علف های هرز یکساله را حذف می کند، ریشه علف های هرز چند ساله سخت تر را از بین نمی برد . از بین برنده ی هرز شعله ای را می توان از مراکز کشاورزی و باغ خریداری کرد.



نمک در مقابل علف کش های غیر سمی
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.