فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

به دلیل استفاده از گلدان بزرگ تر و تعویض خاک و یا استفاده از گلدان های تزئینی در پایان فصل با مقدار قابل توجهی خاک گلدان استفاده شده مواجه خواهید شد. ممکن است تعجب کنید که با خاک قدیمی گلدان ها چه کار کنید. آیا می توانید از خاک گلدان مجدد استفاده کنید؟ این سوال خوبی است و ما پاسخ آن را داریم.
استفاده مجدد از خاک گلدان - فوت و فن های باغبانی
استفاده مجدد از خاک گلدان - فوت و فن های باغبانی

اصلاح خاک

پاسخ قاطعانه بله است. نه تنها می توانید از خاک گلدان استفاده مجدد کنید، بلکه استفاده مجدد از خاک گلدان باعث صرفه جویی در هزینه، زمان و منابع می شود. با این حال، اگر از خاک گلدان مجددا استفاده می‌کنید، باید کمی خاک را اصلاح کنید.اولین کاری که باید انجام دهید ، استریل کردن آن است. خاک گلدان قدیمی را ضدعفونی کنید تا محیط از قارچ های خاکی که باعث بیماری می شوند پاک شود و هر گونه آفت نیز از بین برود. اگر می‌دانید که یک گیاه بیمار یا آلوده به آفت را در خاک پرورش داده‌اید، بهتر است احتیاط کنید و از شر خاک خلاص شوید.



اصلاح خاک


آفتاب دهی

ساده ترین راه برای رای استریل کردن خاک این است که اجازه دهید خورشید این کار را انجام دهد. این فرآیند سولاریزیشن ( آفتاب دهی )نامیده می شود . تنها کاری که باید انجام دهید این است که خاک گلدان استفاده شده را در کیسه های پلاستیکی سنگین قرار دهید و آنها را در آفتابی ترین قسمت حیاط قرار دهید. اگر این فرآیند را در پایان فصل رشد شروع کنید، خاک گلدان شما ضدعفونی می شود و هر گونه پاتوژن بالقوه را از بین می برد و برای استفاده مجدد در بهار آماده می شود. برخی از افراد این مرحله را نادیده می گیرند و به مرحله دوم احیای خاک گلدان استفاده شده ، می روند.



آفتاب دهی


استریل کردن با روش حرارت دادن یا مایکروویو

پخت یا مایکروویو یک روش استریلیزاسیون بسیار سریعتر است. مخلوط قابلمه را در یک تابه فر ریخته و با فویل بپوشانید و در فر قرار دهید تا دمای آن بین 180 تا 200 درجه فارنهایت برسد. به مدت 30 دقیقه بپزید و سپس قبل از استفاده بگذارید کاملا خنک شود. به طور متناوب، می توانید مخلوط گلدان را در ظروف قابل مایکروویو قرار دهید، با درب های تهویه شده بپوشانید و به ازای هر دو پوند خاک حدود 90 ثانیه .سپس از مایکروویو خارج کنید و قبل از استفاده بگذارید کاملا خنک شود.



استریل کردن با روش حرارت دادن یا مایکروویو


مرحله دوم

اگر خاک گلدان را آفتاب دهی کرده اید، خبر خوب این است که هر گونه پاتوژن مضر از بین رفته است. خبر بد این است که همه میکروب های مفید نیز همینطور .حتی اگر تصمیم بگیرید که خاک استفاده شده خود را استریل نکنید، گیاهان قبلی احتمالاً مواد مغذی را از خاک تخلیه کرده اند، بنابراین، صرف نظر از این، باید قبل از استفاده مجدد، خاک استفاده شده را تقویت کنید. نیمی از خاک گلدان استفاده شده را از ظرف خارج کرده و با نیمی از خاک گلدان مرغوب یا به نسبت یک سوم کمپوست به دو سوم خاک مصرف شده اصلاح کنید. چه مدت می توانید از خاک تازه اصلاح شده استفاده کنید؟ می‌توانید حداقل سه سال از خاک مجدداً استفاده کنید .به شرطی که همچنان مواد مغذی را به محیط بازگردانید و برای کشتن آفات و پاتوژن‌های مضر آفتابی کنید.



مرحله دوم
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.