فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

کیفیت آب بسیار متفاوت است و می تواند بر سلامت گیاهان آپارتمانی شما تأثیر بگذارد. بنابراین آیا باید از آب لوله کشی، آب باران، آب مقطر یا تصفیه شده برای گیاهان آپارتمانی استفاده کنید؟ آب لوله کشی معمولاً برای اکثر گیاهان آپارتمانی خوب است، اما به گیاه و کیفیت آب لوله کشی شما بستگی دارد. کیفیت آب لوله کشی متفاوت است و برخی از گیاهان می توانند به مواد معدنی و شیمیایی موجود در آب لوله کشی حساس باشند. قبل از اینکه در مورد انواع مختلف آب صحبت کنیم، مهم است که به اجزای کیفیت آب که بر گیاهان آپارتمانی تأثیر می‌گذارند، بپردازیم. این به ما دانشی می دهد تا بفهمیم چرا انواع مختلف آب بر اساس ویژگی هایشان بهتر از سایرین هستند.
چه نوع آبی برای آبیاری گیاهان آپارتمانی مناسب است؟ - فوت و فن های باغبانی
چه نوع آبی برای آبیاری گیاهان آپارتمانی مناسب است؟ - فوت و فن های باغبانی

آب سخت

اگر در یک منطقه با آب سخت زندگی می کنید، به دلیل رسوب آهک بر روی لوله ها و وسایل خود، همه چیز را در مورد آن می دانید. آب سخت دارای محتوای مواد معدنی بالایی است که عمدتاً شامل کربنات های کلسیم و منیزیم، بی کربنات ها و سولفیت ها است. این مواد معدنی باعث تجمع نمک های کلسیم و منیزیم در خاک و کناره های گلدان می شود. اگرچه معمولاً بی ضرر هستند، اما می توانند در طول زمان در خاک رسوب کنند. این می تواند بر دسترسی سایر مواد مغذی و pH خاک تأثیر بگذارد که می تواند تأثیر منفی بر سلامت گیاهان شما داشته باشد. اگر در منطقه ای با آب سخت زندگی می کنید، بهتر است هر چند ماه یک بار خاک را با آب باران، آب تصفیه شده یا آب مقطر شستشو دهید تا این نمک ها خارج شوند.



آب سخت


آب شور

محتوای سدیم در آب به طور قابل توجهی متفاوت است و بسیاری از گیاهان نسبت به سطوح بالاتر تحمل ندارند. اکثر آب لوله کشی دارای سطوح کاملاً قابل قبولی از سدیم هستند، اما اگر از یک نرم کننده آب در خانه استفاده کنید، می تواند مشکلات بزرگی ایجاد کند. نرم کننده های آب جایگزین یون های کلسیم و منیزیم دردسرساز در آب سخت با یون های سدیم یا پتاسیم می شوند. این کار مشکلات رسوب آهک روی لوله ها و وسایل شما را از بین می برد و نوشیدنی برای انسان بی خطر است. با این حال، اکثر گیاهان آپارتمانی کاملاً از نمک زیاد متنفرند، بنابراین گیاهان خود را با آبی که از یک نرم کننده آب عبور کرده است آبیاری نکنید. به جای آن از آب باران، آب تصفیه شده، آب مقطر یا بطری استفاده کنید.



آب شور


میزان اکسیژن

رساندن اکسیژن به ریشه گیاهان برای رشد بهتر گیاهان شما کاملاً حیاتی است. کاشت در خاکی با زهکش خوب و اجتناب از خاک همیشه خیس بسیار مهم است.اما میزان اکسیژن آبی که استفاده می کنید نیز تفاوت زیادی در سلامت گیاهان شما ایجاد می کند. تحقیقات نشان داده است که اکسیژن محلول بالاتر در ناحیه ریشه منجر به توده ریشه بزرگتر و رشد سریعتر و پر جنب و جوش گیاهان می شود. میزان اکسیژن در آب سرد در مقایسه با آب گرم بیشتر است و در آبی که مواد معدنی محلول کمتری دارد بیشتر است. علاوه بر این، آب باران تازه به طور کلی سطح اکسیژن بالاتری نسبت به هر شکل دیگری از آب خواهد داشت. توقف رشد ریشه یا علائم پوسیدگی ریشه نشانگر کمبود اکسیژن در خاک است. در حالی که انتخاب خاک با هوادهی خوب و رعایت شیوه های آبیاری خوب به شما کمک می کند، تغییر نوع آبی که استفاده می کنید یک استراتژی خوب دیگر برای امتحان کردن در صورت داشتن مشکل است.



میزان اکسیژن


دمای آب

در حالی که دمای آب بر محتوای اکسیژن محلول تأثیر می گذارد، در واقع مهم تر است که مطمئن شوید آبی که استفاده می کنید خیلی سرد نباشد. برخی از گیاهان، به ویژه گیاهان گرمسیری مانند کالاتیا ، آلوکازیا ، فیکوس ، ارکیده و غیره می توانند نسبت به آبیاری با آب سرد کاملاً حساس باشند. در دمای پایین آب، مکانیسم پمپ در ریشه ها فعال نمی شود و جذب آب و مواد مغذی را محدود می کند. آب سرد ممکن است باعث شود گیاهان فکر کنند که فصول به پاییز/زمستان تغییر می کند و باعث خوابیدن می شود. نتیجه این است که گیاه رشد را متوقف می کند، باعث آسیب به ریشه ها و در نتیجه ریزش یا آسیب دیدن برگ ها می شود.



دمای آب


کلر / کلرامین آب

کلر/کلرامین می تواند به ریشه ها آسیب برساند و باکتری های مفید و سایر میکروارگانیسم های خاک را در ناحیه ریشه از بین ببرد. آنها همچنین می توانند مستقیماً برای برخی از گیاهان آپارتمانی حساس تر مسمومیت ایجاد کنند و باعث ایجاد نوک قهوه ای و لکه های قهوه ای روی برگ های آنها یا حتی ریزش برگ ها شوند. می‌توانید کل کلر و بسیاری از کلرامین‌ها را با اجازه دادن به آب لوله‌کشی بدون پوشش، به طور ایده‌آل در نور روشن به مدت 12 تا 24 ساعت قبل از استفاده از آن برای آبیاری گیاهان از بین ببرید. از طرف دیگر، عبور آب از طریق یک فیلتر آب بیشتر این موارد را از بین می برد.



کلر / کلرامین آب


فلوراید آب

فلوراید، می تواند فتوسنتز و تنفس گیاهان را مختل کند. از آنجایی که در بافت های گیاهی تجمع می یابد، می تواند باعث مسمومیت و نکروز شود. محتوای فلوراید بین منابع آب لوله کشی به طور قابل توجهی متفاوت است و برخی کشورها به دلیل فوایدی که برای سلامت دندان دارد، فلوراید مکمل را به آب لوله کشی اضافه می کنند.فلوراید بیشترین آسیب را به گیاهان حساس به فلوراید وارد می کند. گیاه عنکبوتی نسبتاً مستعد مسمومیت با فلوراید است. اگر آب شما دارای فلوراید بالایی باشد، برگ های گیاه شما نوک قهوه ای پیدا می کند . می توانید آب لوله کشی خود را آزمایش کنید تا ببینید چه نوع آبی دارید. اگر آب شما در حد استانداردهای قابل قبول باشد، می توانید از آن برای اکثر گیاهان استفاده کنید. ما همچنان توصیه می کنیم گاهی اوقات از آب باران ، آب تصفیه شده، مقطر برای شستشوی خاک و حذف هرگونه تجمع مواد معدنی استفاده کنید.



فلوراید آب


فلزات سنگین آب

فلزات سنگین وقتی از طریق ریشه وارد گیاهان شوند به سرعت به سطوح سمی می رسند و رشد گیاه را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند . بیشتر منابع آب دارای سطوح پایینی از فلزات سنگین هستند، اما اگر آب را از یک چاه یا منبع آب محلی تامین می‌کنید، ممکن است ارزش آزمایش را داشته باشد. اکثر مردم می توانند به راحتی به گزارش کیفیت آب به صورت آنلاین از سازمان آب محلی خود دسترسی داشته باشند، یا حتی می توانید برای تعیین مقدار دقیق انواع مختلف مواد شیمیایی و مواد معدنی در آب خود، هزینه ای برای آزمایش آب لوله کشی خانه خود بپردازید.



فلزات سنگین آب


انتخاب بهترین آب

حالا بیایید به انتخاب بهترین آب برای گیاهان آپارتمانی بپردازیم. آب لوله کشی برای آبیاری بیشتر گیاهان آپارتمانی مناسب است. توجه داشته باشید که اگر گیاه بیش از حد حساس باشد، یا در منطقه ای زندگی می کنید که آب لوله کشی دارای نگرانی های کیفیتی مانند محتوای مواد معدنی بالا یا حاوی کلر، فلوراید یا فلزات سنگین باشد، ممکن است مشکلاتی را مشاهده کنید. پیشنهاد می‌کنم در بیشتر موقعیت‌ها ابتدا از آب لوله‌کشی که هم دمای اتاق شده استفاده کنید(قبل از استفاده، اجازه دهید آب لوله کشی چند ساعت بماند ) و پس از آبیاری به‌دقت هرگونه عوارض جانبی را مشاهده کنید: سوزاندن نوک برگ‌ها، بافت‌های نکروزه، کلروز یا تجمع قابل‌توجهی از نمک در سطح خاک . اگر اثرات نامطلوبی مشاهده شد و مشکوک هستید که کیفیت آب خود دلیل مشکل است، در صورت امکان اقداماتی را برای بهبود کیفیت آب انجام دهید یا از آب باران/آب معدنی با فلوراید بسیار کم / آب مقطر / آب جوشیده سرد شده استفاده کنید. این آب ها برای استفاده در گیاهان مناسب هستند.در مناطق آب سخت، مقداری از کلسیم در طی فرآیند جوشیدن حذف می شود.باور غلطی در اینترنت پخش شده که ادعا می کند که آب جوشیده، حتی پس از سرد شدن، برای گیاهان مخرب است اما در مطالعه‌ای که توسط محققان Snopes انجام شد، تفاوتی در رشد یا سلامت گیاهان بین گیاهانی که آب جوشانده شده و گیاهانی که آب معمولی دریافت کردند، وجود نداشت. از طرفی جوشاندن آب اکثر آلاینده ها را از بین می برد و از نظر تئوری آب را برای گیاهان حساس ایمن تر می کند. آب قبل از استفاده باید تا دمای اتاق خنک شود .



انتخاب بهترین آب
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.