فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۴         
  

تکثیر اسطوخودوس کار سختی نیست، و این یک راه سرگرم کننده برای به دست آوردن گیاهان بیشتر برای باغ شما است. در این پست، هر آنچه را که باید در مورد نحوه تکثیر قلمه اسطوخودوس بدانید را با دستورالعمل های گام به گام به شما نشان خواهم داد.هنگامی که یاد بگیرید چگونه گیاهان اسطوخودوس را از باغ خود تکثیر کنید، می توانید هر چقدر که می خواهید این گیاه را گسترش دهید. به علاوه شما می توانید آن را با دوستان و خانواده خود نیز به اشتراک بگذارید!
نحوه ی قلمه گرفتن از گیاه اسطوخودوس - فوت و فن های باغبانی
نحوه ی قلمه گرفتن از گیاه اسطوخودوس - فوت و فن های باغبانی

بهترین زمان برای گرفتن قلمه ی اسطوخودوس

بهترین زمان برای تکثیر اسطوخودوس در اواسط تابستان در طول فصل رشد فعال آنها است و زمانی که هوا در بیرون گرم و مرطوب است.اگر قلمه ها را خیلی دیر در تابستان یا در پاییز که گیاه شروع به خواب زمستانه می کند،بکارید ، ممکن است ریشه ندهند.قبل از قلمه زدن، مطمئن شوید که ابتدا خاک یا گلدان آب را آماده کرده اید ، اجازه ندهید قبل از تکثیر آنها خشک یا چروک شوند. قبل از برداشتن قلمه از گیاهان اسطوخودوس باید به چند نکته توجه کنید…



بهترین زمان برای گرفتن قلمه ی اسطوخودوس


چه شاخه هایی مناسب هستند؟

در حالت ایده آل، باید شاخه هایی را که هنوز گل نداده اند، انتخاب کنید. گلدهی انرژی زیادی از گیاه می گیرد و شاخه ای که گل نداده است می تواند تمام این انرژی را برای رشد ریشه های جدید بگذارد.همچنین بهتر است قلمه ها را از یک گیاه بالغ اسطوخودوس بگیرید نه از گیاهی که کاملاً جدید یا نابالغ است. به این ترتیب، مطمئن خواهید بود که انرژی زیادی برای قلمه ها وجود دارد تا ریشه های قوی تشکیل دهند. هنگامی که شاخه کامل را پیدا کردید، آن را از گیاه در پایه ساقه ببرید.



چه شاخه هایی مناسب هستند؟


اندازه ی قلمه

قلمه هایی را بردارید که چندین سانتیمتر طول دارند. هر ساقه ای که حذف می کنید باید 3-5 گره برگ داشته باشد، اما هنوز چندین سانتیمتر رشد در بالا داشته باشد.پس از برداشتن قلمه از گیاه اسطوخودوس، 3 تا 5 مجموعه برگ پایینی را از ساقه جدا کنید. می توانید آن ها را با ناخن خود قطع کنید یا با یک گیره تیز آن ها را جدا کنید.برداشتن برگ های پایین باعث ایجاد زخم های کوچک روی ساقه ها می شود و ریشه ها از آنجا بیرون می آیند. ساقه‌های بلندتر تکثیر گیاهان اسطوخودوس را آسان‌تر می‌کنند زیرا سطح بیشتری برای چسبیدن به خاک/آب وجود دارد و این به شما شانس بیشتری برای ریشه‌زایی می دهد.



اندازه ی قلمه


سنبله ی گل را جدا کنید

اگر هر یک از ساقه‌ها قبلاً شروع به گل دادن کرده‌اند، به سادگی سنبله گل را جدا کنید تا قلمه را تشویق کنید تا این انرژی را برای رشد ریشه‌های جدید بگذارد. قلمه ای که روی آن گلی است احتمالاً ریشه نخواهد داشت، زیرا تمام انرژی خود را برای تشکیل جوانه هدر می دهد.ساقه ها را با هورمون ریشه زایی اسپری کنید – بلافاصله پس از اتمام آماده سازی قلمه ها، ساقه ها را در هورمون ریشه زایی فرو کنید . هورمون ریشه زایی به ریشه یابی سریعتر آنها کمک می کند و به شما شانس موفقیت بیشتری می دهد!



سنبله ی گل را جدا کنید


نحوه ی قرار دادن قلمه در خاک

قبل از فرو کردن قلمه به خاک، ابتدا با انگشت خود سوراخی ایجاد کنید. به این ترتیب وقتی قلمه را در خاک قرار می دهید ، هورمون ریشه‌زایی از بین نمی‌رود.قلمه را در سوراخی که ایجاد کرده اید قرار دهید، سپس خاک را در اطراف ساقه فشار دهید.فشار آرام خاک به این صورت باعث می شود که قلمه در گلدان محکم بماند و همچنین خاک به خوبی با ساقه تماس پیدا کند. کنید تا بقیه ساقه ها را داخل خاک قرار دهید. می توانید چندین قلمه را در یک گلدان بزرگ قرار دهید . اما سعی کنید آنها را به اندازه کافی از هم جدا کنید تا به همدیگر برخورد نکنند. این جریان هوای کافی را تضمین می کند و به جلوگیری از پوسیدگی قلمه ها کمک می کند.



نحوه ی قرار دادن قلمه در خاک


رطوبت لازم برای قلمه

قلمه ها را با پلاستیک بپوشانید - اگر از جعبه تکثیر استفاده می کنید، به سادگی درب آن را قرار دهید. در غیر این صورت، یک کیسه پلاستیکی را روی کل گلدان قرار دهید تا رطوبت اضافی اطراف قلمه ها تامین شود.اگر بیرون مرطوب است، می توانید از این مرحله صرف نظر کنید. اما به یاد داشته باشید، قلمه های اسطوخودوس برای تشکیل ریشه به رطوبت بالایی نیاز دارند.قلمه ها را در یک مکان امن قرار دهید - گلدان یا جعبه تکثیر را در مکانی قرار دهید که از آفتاب، باد و باران شدید در طول تکثیر محافظت شود. خاک را به طور یکنواخت مرطوب، اما نه خیس نگه دارید. روزانه آنها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که خاک هرگز به طور کامل خشک نمی شود. همچنین اگر از پلاستیک استفاده نمی کنید، می توانید قلمه ها را غبارپاشی کنید. رشد جدید در بالای قلمه نشانه خوبی است که آنها شروع به رشد ریشه کرده اند. 3-6 هفته طول می کشد تا آنها بسته به درجه حرارت و رطوبت، ریشه دهند. اگر آنها را در داخل خانه تکثیر می کنید، افزایش دما کار را تسریع می کند و به ریشه زدن سریعتر قلمه کمک می کند.



رطوبت لازم برای قلمه
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.