فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۲         
  

آیا درخت گردوی شما شروع به نشان دادن علائم زوال کرده است، مانند ظاهر شدن لکه هایی روی برگ ها یا نازک شدن تاج؟ تعدادی بیماری وجود دارد که می تواند درختان گردو را تحت تاثیر قرار دهد. برخی جدی تر از دیگران هستند. از اطلاعات زیر استفاده کنید تا متوجه مشکل شوید :
دلایل زوال درختان گردو - فوت و فن های باغبانی
دلایل زوال درختان گردو - فوت و فن های باغبانی

لکه برگی داخلی

اگر برگ های درخت گردوی شما دارای لکه های سفید با بافت پودری عمدتاً در امتداد رگبرگ های برگ هستند، احتمالاً درخت شما دارای بیماری لکه برگی سفید ( لکه برگی داخلی ) است. این یک عفونت قارچی ناشی از Microstroma juglandis است. علائم معمولاً ابتدا در بهار ظاهر می شوند و بعد از یک دوره هوای مرطوب شدیدتر می شوند. در موارد جدی، برخی از برگ ها ممکن است زودتر از موعد به زمین بیفتند. برگ هایی پر از لکه های سفید درخت شما را نمی کشد. بیشتر یک مشکل زیبایی شناختی است. برای اینکه لکه ها را تحت کنترل نگه دارید، فوراً برگ های ریخته شده را جمع کنید و از بین ببرید. پس از سپری شدن فصل مرطوب، علائم باید محو شوند.



لکه برگی داخلی


آنتراکنوز گردو

اگر برگ‌های درخت گردوی شما لکه‌های سبز مایل به سیاه ایجاد می‌کنند و سپس زودتر از موعد به زمین می‌افتند، احتمالاً گردوی شما دارای بیماری به نام آنتراکنوز گردو است. لکه ها ابتدا در اواخر تیر یا مرداد در انتهای برگ ها ظاهر می شوند. سپس با زرد شدن برگ و افتادن از شاخه، این لکه ها رشد کرده و به سمت بالا حرکت می کنند. در موارد جدی، ممکن است خود گردوها چروکیده شوند، یا ممکن است مغز داخل آن سیاه و چروک شود. آنتراکنوز گردو نیز مانند لکه برگی در طول و بعد از دوره های رطوبت و بارندگی زیاد شایع است. موارد خفیف نیازی به درمان ندارد، اما اگر درخت شما برگ های زیادی از دست می دهد، چند مرحله وجود دارد که می توانید برای کنترل آنتراکنوز دنبال کنید: هر پاییز برگ ها و میوه هاط افتاده را جمع کنید و از بین ببرید. کود غنی از نیتروژن را در بهار اعمال کنید. درخت را هرس کنید تا جریان هوا بهتر در شاخه های پایین تر ایجاد شود. چیدن برگ ها از تکثیر قارچ های آنتراکنوز در برگ ها و عفونت مجدد درخت جلوگیری می کند. هرس کردن و کود دهی درخت قدرت آن را افزایش می دهد تا بتواند به طور موثرتری با بیماری مبارزه کند.



آنتراکنوز گردو


کنه های گالی گردو

آیا برگ های درخت گردوی شما دارای برجستگی های ریز و تاول مانند در بالا و توده های نارنجی رنگ در قسمت های زیرین است؟ شاید خود میوه نیز علائم سیاهی داشته باشد. این علائم اغلب توسط کنه های گالی گردو ایجاد می شوند، گونه ای از کنه که با چشم غیر مسلح نمی توانید آن را ببینید. کنه ها در بافت برگ گردو زندگی می کنند و از آن تغذیه می کنند. هجوم کنه گال گردو معمولاً پس از تابستان گرم و خشک اتفاق می افتد. کنه های گالزای گردو بیشتر یک مشکل زیبایی شناختی هستند. درخت را با آب اسپری کنید تا کنه ها از برگ ها جدا شوند و همچنین اگر درخت مرطوب شود ، برای حشرات جذابیت کمتری می تواند داشته باشد. شاخه های آسیب دیده را از بین ببرید.



کنه های گالی گردو


بیماری شانکر

بین تمام بیماری هایی که درختان گردو را تحت تاثیر قرار می دهد، این یکی شدیدترین است. بیماری شانکر باعث ایجاد زخم‌های سیاه متعدد یا شانکر در تنه و شاخه‌های اصلی درخت می‌شود. این شانکرها توسط سوسک‌های شاخه گردو ایجاد می‌شوند که داخل تنه را سوراخ می‌کنند و باعث سرایت قارچ‌های بیماری زا در طول تنه می شوند با پیشرفت بیماری، تک تک شاخه ها شروع به مردن می کنند. برگها نیز ممکن است کوچک و بی رنگ باشند. هیچ راهی برای نجات یک درخت با بیماری شانکر وجود ندارد. بیشتر آنها ظرف سه سال پس از اولین ظهور علائم می میرند. درخت را قبل از مرگ و تبدیل شدن به یک خطر جدا کنید. مطمئن شوید که چوب درختان آلوده را بسوزانید یا دفن کنید تا از سرایت عفونت به سایر درختان گردوی مجاور جلوگیری شود‌. اگر علائم درخت گردو شما عمدتاً به برگها محدود می شود، احتمالاً درخت دارای لکه برگی ، آنتراکنوز یا کنه های گالی گردو است.



بیماری شانکر


آبیاری

آبیاری نیز می تواند در زرد شدن درختان گردو نقش داشته باشد، نه به معنای کم آبیاری، بلکه در عوض بیش از حد آبیاری. گردو در خاک های حاصلخیز، عمیق، با زهکش خوب و لومی بهترین عملکرد را دارد - گردوها «پای خیس» را دوست ندارند و همچنین زمانی که در معرض آبیاری ناکافی قرار بگیرند، شروع به زرد شدن، برنزی شدن و کاهش برگ ها می‌کنند.آبیاری زودهنگام ممکن است خاک را اشباع کند و ریشه ها را از اکسیژن محروم کند. این وضعیت به راحتی در طول ماه‌های تابستان تا پاییز مشاهده می‌شود، زمانی که درختان در بالای زمین زرد می‌شوند و ریشه‌ها در داخل سیاه می‌شوند، گاهی اوقات این نشانه را با یک رنگ آبی متالیک در خاک نشان می‌دهد. ممکن است هنگام برش، طوقه پوسیده به نظر برسد. وارد بافت عروقی می شود و قارچ فیتوفتورا ​​اغلب از درخت جدا می شود. سپس تاج و ریشه‌های پوسیده حمل و نقل آب و مواد مغذی را محدود می‌کنند و به این ترتیب ظاهری زرد از سطح زمین ایجاد می‌کنند و درخت رو به زوال می رود.برای جلوگیری از این آسیب، انتظار می رود تاخیر در آبیاری در فصل بهار سلامت درختان را بهبود بخشد.



آبیاری


بیماری باکتریایی بلایت

عامل بیماری به تمام قسمت های برگ، رگبرگ های اصلی و فرعی، پارانشیم و دمبرگ حمله می کند. بعد از ایجاد آلودگی لکه های قهوه ای تا سیاه رنگی در روی برگ ایجاد شده که به تدریج برگ نکروزه و خشک می شود. در مواردی بيماری به حاشيه برگ هـای جـوان حملـه كرده و موجب بد شكلی برگ های در حال رشد می گردد. هم چنين خطوط سياه رنگی در رگبرگ هـا ايجاد می شوند. در صورت صدمه شديد بافتی، برگ می افتد اما اغلب روی درخت باقی مانده و منبع آلـودگی هـای جديد می گردد. سرشاخه های جوان به بیماری حساس تر نسبت به شاخه های قدیمی هستند. در صورت بروز آلودگی روی شاخه ها لکه های تیره، زخم های سیاه ایجاد شده که باعث خشک شدن شاخه ها می شود. اين لكه های ایجاد شده ممكن است سطحی باشند و يا با نفوذ به مغز ساقه ايجاد شانكر نمايند. شانكرها موجب مرگ شاخه بالا دست خود می شوند.ميوه از مرحله گل تا مرحله بلوغ كامل به بيماری حساس است.شدت این بیماری در مناطق مرطوب بیشتر است به همین دلیل باران، مه، شبنم و آبیاری بارانی می توانند به گسترش این بیماری کمک کنند.آبیاری درختان با سیستم آبیاری قطره ای در کنارل بیماری موثر است ،آبیاری بارانی به دلیل اینکه تاج و شاخه و تنه درخت را مرطوب می کند باعث شیوع این بیماری می شود. هرس درختان در فصل رشد آنها. هرس درست و به هنگام درختان باعث افزایش جریان هوا و کاهش رطوبت می شود. جداسازی شاخه های آلوده از درختان و خارج کردن آنها بلافاصله از باغ و سوزاندن آنها، کاشت نهال های سالم، گواهی شده و معتبر کاشت ارقام مقاوم و دیرگل. ارقام دیرگل به دلیل اینکه دیرتر به گلدهی می روند، می توانند از پوسیدگی مغز گردو ( بلایت باکتریایی گردو ) در امان باشند یا خسارت کمتری ببینند.



بیماری باکتریایی بلایت
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.