فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۲         
  

رایحه شیرین گل مریم می تواند عطر یک باغ گل را به خانه ی شما القا کند. گل مریم در اواخر تابستان و اوایل پاییز ساقه های بلندی ایجاد می کند که با شکوفه های سفید متعدد تزئین شده است. در مناطق سرد از این گیاه می توان به عنوان یک گیاه گلدانی سرپوشیده لذت ببرید. مراقبت مناسب تضمین می کند که گیاه به همان زیبایی در داخل باغ عمل می کند.گل مریم گیاهی چند ساله و علفی است که ساقه زیر زمینی آن از نوع پیاز (bulb) است. نام آن مشتق شده از (Tuberosa) بمعنی تورم است که اشاره به سیستم ذخیره آن دارد.
پرورش گلدانی گل مریم - فوت و فن های باغبانی
پرورش گلدانی گل مریم - فوت و فن های باغبانی

زمان گل دهی

زمان گلدهی گل مریم به فصل کاشت پیاز آن بستگی دارد و عموما در فصل های بهار، تابستان و پاییز به گل می نشیند.پیازی که در بهار کاشت شده است، از اواسط تابستان شروع به گلدهی میکند که برحسب رقم گلدهی می تواند تا اواسط پائیز ادامه یابد. در مناطقی که زمستان زیاد سرد نیست و فصل سرما زود شروع نمی شود می توان پیاز گل مریم را در بهار دیرتر کاشت تا گیاهان در اوایل پائیز گل بدهند. برای تولید گل مریم در فصل سرما می توان از گلخانه ای با دمای حدود ۱۸-۱۶ درجه سانتیگراد استفاده نمود که پیازها پس از ۸ هفته به گل خواهند نشست.برای کاشتن گل مریم در گلدان باید پیازهائی را که گل نداده اند را انتخاب کنید.



زمان گل دهی


نحوه ی کاشت

یک گلدان 4 لیتری را تا نیمه پر با خاک گلدان مرطوب شده پر کنید. از یک گلدان با سوراخ های زهکشی زیرین و یک زیر گلدانی استفاده کنید تا رطوبت اضافی تخلیه شود. دسته ای از ریزوم های متورم شده که شبیه پیاز هستند، روی خاک گلدان قرار دهید. عمق خاک را طوری تنظیم کنید که قسمت بالای ریزوم ها 8 سانتیمتر زیر لبه گلدان قرار گیرد. گلدان را با خاک تا 2.5 سانتیمتری لبه پر کنید و آبیاری کنید تا آب اضافه از کف گلدان شروع به چکیدن کند. زیر گلدانی را با یک لایه شن حدود 2.5 تا 5 سانتیمتر پر کنید. آب را در زیر گلدانی بریزید تا سطح آب درست زیر بالای شن قرار گیرد. گلدان را روی شن قرار دهید. تبخیر رطوبت از سینی رطوبت را برای مریم فراهم می کند. گلدان را در پنجره ای قرار دهید که تمام روز در معرض نور خورشید قرار گیرد. همیشه دما را بین 18 تا 29 درجه حفظ کنید.هنگامی که 3 سانتیمتری بالای خاک شروع به خشک شدن می کند، ریزوم ها را آبیاری کنید. اگر بعد از آبیاری از آب از سطح شن بالاتر رفت، آب اضافی را از زیر گلدانی خالی کنید.



نحوه ی کاشت


نگهداری پیاز ها پس از گل دهی

½ قاشق چای خوری از کود محلول 5-10-10 را در 4 لیتر آب رقیق کنید و هر دو هفته یکبار زمانی که گیاه در حال رشد فعال است با این محلول آبیاری کنید. از طرف دیگر، هر کود عمومی برای گیاهان آپارتمانی را با نصف میزان توصیه شده در بسته مصرف کنید. هر پاییز پس از پایان گلدهی ، ریزوم ها را از گلدان جدا کنید. ریزوم های کوچک را از ریزوم مرکزی بزرگ جدا کنید. ریزوم های بزرگ را دور بریزید و ریزوم های کوچکتر را تا زمان کاشت بهاره در پیت ماس ​​خشک در مکانی تاریک و خنک نگهداری کنید.دمای پائین 10 درجه سانتیگراد به آن آسیب می رساند.



نگهداری پیاز ها پس از گل دهی


خواص گل مریم

گل مریم جزء 10 گل برتر شاخه بریده دنیاست. این گل یکی از منابع اولیه مهم در صنایع عطرسازی است و در کشورهایی از قبیل هندوستان، فرانسه و مکزیک سطح زیر کشت وسیعی را به خود اختصاص داده است. در کشورهای خاور دور ریشه‌ی آن را در سالادها و سس های مختلف به کار می برند. همینطور از دم کرده آن برای پیشگیری از برخی بیماری ها می توان بهره برد.گل مریم بویی بسیار شیرین دارد. طبع آن هم گرم است. با بوییدن این خوشبوی دوست داشتنی، هیجان و شادمانی به همراه آرامش را تجربه خواهید نمود. و اما دیگر خواص رایحه این گل که آن را برای استفاده در رایحه درمانی بسیار پرطرفدار ساخته است، به این شرح می باشد: ضد استرس و افسردگی ، آرامش بخش و تسکین دهنده اعصاب ، درمان سردرد ، تقویت کننده اعصاب ، تقویت کننده قلب



خواص گل مریم
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.