فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۲         
  

هنگامی که لیندای شما شروع به رشد " تنه جوش ها " می کند، در شرف تبدیل شدن به گیاهان جدید هستند ، آنها گیاهان آپارتمانی بسیار خوبی هستند و به آبیاری بسیار کمی نیاز دارند زیرا در تنه پیازی خود قدرت ذخیره ی آب دارند .به علاوه آنها به خشکی مقاوم هستند و آفتاب کامل را دوست دارند.زمانی که طول تنه جوش ها به ۱۰ سانتیمتر برسد می توانید آنها را تکثیر کنید.بهترین زمان برای جداسازی پاجوش بهار و هنگام تعویض گلدان یا خاک است.بهتر است برای قلمه زدن لیندا از کاتر یا چاقوی تیز و تمیز(ضدعفونی شده) استفاده کنید.
نحوه ی تکثیر گیاه لیندا از طریق تنه جوش ها - فوت و فن های باغبانی
نحوه ی تکثیر گیاه لیندا از طریق تنه جوش ها - فوت و فن های باغبانی

جداسازی پاجوش ها و تنه جوش ها

قبل از جداسازی تنه جوش ها وسایل لازم از قبیل گلدان، سنگریزه برای زهکش و خاک مناسب را فراهم کنید یک تا دو سانت انتهای گلدان را سنگریزه بریزید، به منظور خروج آب اضافه حدود ۳۰% از فضای خالی گلدان را از مخلوط کاشت پر کنید سپس گیاه مادری را از گلدان بیرون آورده و تا حد امکان خاک اطراف ریشه گیاه را تمیز کنید برای جلوگیری از آسیب رسیدن به ریشه‌ها می‌توانید از جریان ملایم آب استفاده کنید.گیاه را از قسمت در هم فرو رفته و متصل جدا کنید برای این کار می‌توانید از کاتر یا قیچی باغبانی کمک بگیرید.به دقت نگاه کنید تا متوجه شوید پاجوش و ریشه از کجا از هم جدا می شوند. پس از آن با چاقو یا تیغ این دو قسمت را از هم به آرامی جدا کنید.



جداسازی پاجوش ها و تنه جوش ها


آغشته سازی تنه جوش ها به هورمون ریشه زایی

برگهای پایینی را جدا کنید تا یک "ساقه" ایجاد کنید. اجازه دهید گیاهچه شما یک روز خشک شود تا زخم فرصتی برای التیام پیدا کند (این کار از پوسیدگی جلوگیری می کند.) پس از کمی خشک شدن، انتهای تنه جوش را داخل هورمون ریشه زایی بزنید و در گلدانی جداگانه طوری که ۳۰% از گیاهچه داخل خاک باشد.گلدان را در مکان سایه با نور محیطی زیاد و دور از تابش مستقیم آفتاب قرار دهید. رطوبت خاک را با آبیاری برای گیاه تأمین کنید ولی در حد مرطوب کردن بستر. غرقابی کردن باعث گندیدگی می‌شود.روی گلدان را با نایلون شفاف کاور کنید تا تأمین رطوبت کند.ریشه دار کردن تنه جوش به سختی و تقریباً برای افراد مبتدی و در محیط منزل تقریبا کار دشواری است ، اما ارزش امتحان کردن را دارد.



آغشته سازی تنه جوش ها به هورمون ریشه زایی


خاک مناسب کاشت تنه جوش های لیندا

خاک مناسب برای نگهداری از آن نیز خاک های سبک و با زهکشی بالا است.لیندا خاک لیمونی را دوست دارد. خاک لوم یا لیمونی که متخصصان برای رشد لیندا توصیه می کنند ترکیبی از خاک رس، شن و مواد آلی است. به طور کلی خاکی که پس از طغیان رودخانه ها در کنار آنها بجا می ماند خاک لیمونی نام دارد. این خاک معمولا در بیابان های مکزیک وجود دارد و بسیار سبک است. البته باغبان ها با روش های مختلفی، خاک ترکیبی تهیه می کنند. در صورت مشاهده پیت ماس و هوموس در خاک لیمونی، تعجب نکنید. این مخلوط دارای ارزش تغذیه ای بسیار بالایی برای رشد گیاه است.



خاک مناسب کاشت تنه جوش های لیندا


آبیاری تنه جوش ها

تنه جوش ها به طور معمول پس از گذشت ۵ هفته ریشه دار می شوند ، پس از ریشه دار شدن ، آبیاری را با دقت انجام دهید ،معمولاً در فصل زمستان شما می‌توانید دو تا سه هفته یک بار به گیاه گل لیندا آب بدهید. همین نیاز کم به آبیاری یکی از عوامل اطمینان بخش برای کسانی است که اهل مسافرت های طولانی هستند و نگران گیاهان آپارتمانی خود می باشد. شما اگر اهل سفر هستید و نگران آبیاری گیاه خود هستید باید بدانید که گل لیندا بعضاً با هفته ای یک بار آبیاری هم نیاز خود را برای دریافت رطوبت تامین می کند. آبیاری در این گیاه بسیار مهم است. حتما توجه داشته باشید که هنگام آبیاری به هیچ وجه بر روی برگ های گل لیندا آب ریخته نشود چون این امر باعث می شود تا برگ های گیاه شما خشک شود و اگر رطوبت روی آن و قطرات آب از روی برگ ها پاک نشود منجر به پژمردگی گیاه شما می شود.



آبیاری تنه جوش ها


چه دمایی مناسب رشد تنه جوش هاست ؟

لینداهای جوان نسبت به سرما حساس هستند و و حداقل دمایی را که می تواند تحمل کند بین ۸ تا ۱۰ درجه سانتی گراد است. افتادن بیش از حد برگ ها نشان دهنده سرد بودن محیط است. درجه حرارت ایده آل بین ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتیگراد است. البته درجه حرارت های متغیر بین ۵ تا ۳۰ درجه را نیز به خوبی تحمل می کند. اگر گیاه رشد خوبی داشته باشد سالی یکبار باید گلدان آن تعویض گردد. اما اگر شرایط مناسب نبوده و یا قصد دارید اندازه گیاه را محدود کنید ،هر ۲ تا ۳ سال یکبار تعویض گلدان لازم است ، برای زیباسازی گیاه لیندا می توانید لیندای خود را سرزنی کنید تا آن را چند شاخه و زیبا تر کنید.



چه دمایی مناسب رشد تنه جوش هاست ؟
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.