فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۲         
  

بهترین زمان برای کاشت نهال انبه، در شروع فصول پرباران است؛ از همین روی، شاید بتوان پاییز و یا بهار را بهترین فصل برای کاشت ایت درخت در نظر گرفت. البته باید توجه داشته باشید که بسته به هر منطقه، فصل باران می‌تواند متفاوت باشد؛ اما به هر حال، اصل همان ابتدای شروع فصل باران است.برای کاشت درخت انبه، بهترین اقلیم، اقلیم گرم و مرطوب است. اما خب کاشت آن در مناطق دیگر نیز بلامانع است؛ منوط به آنکه شرایط لازم را برای رشد گیاه، فراهم کنید. کاشت انبه در سایر مناطق، بهتر است که در محیط گلخانه‌ای صورت بگیرد.این درخت را می‌توان در خانه نیز پرورش داد و به عنوان درختچه‌ای زینتی نیز از آن استفاده نمود.
بهترین زمان کاشت درخت انبه - فوت و فن های باغبانی
بهترین زمان کاشت درخت انبه - فوت و فن های باغبانی

رعایت فاصله ی کاشت درختان انبه

تعیین فاصله به هنگام کاشت نهال انبه، اهمیت بسیاری دارد. اول از همه اینکه فاصله، تعیین‌کننده تعداد درخت مورد نیاز است؛ اگر فاصله کم باشد، به طبع تعداد درخت بیشتر خواهد بود، ولی به بدان معنا نیست که محصول هم لزوما افزایش پیدا کند. فاصله کم می‌تواند درختان را در برابر شرایط بد محیطی، مثل طوفان محافظت کند، اما از طرف دیگر، همین عامل ممکن است باعث شود درختان برای جذب مواد مغذی و آب، با یکدیگر رقابت کنند. از آنجایی که محصول نیز در نوک شاخه رشد می‌کند، ممکن است اگر فاصله کم باشد، نور به اندازه کافی به درخت نرسیده، و محصول کاهش یابد. حد معمول فاصله، بین 3.5 الی 9 متر است؛ هر چند که برای کاشت درخت انبه، بهترین فاصله ، 5 متر است. البته گاها این مقدار 12در 12 متر، یا 14 در 14 متر نیز می‌رسد.



رعایت فاصله ی کاشت درختان انبه


انواع رقم های انبه

درست مثل تمام میوه‌ها، Mango نیز انواع مختلفی دارد. از انواع رقم‌های انبه، می‌توان موارد زیر را نام برد: انبه Ngowe: کیفیت بسیار بالایی داشته، رنگ انبه زرد و میوه آن کشیده بوده و برای صادرات مناسب است. انبه Boribo: درخت آن باردهی زیادی دارد، میوه آن بزرگ و نارنجی رنگ است و مناسب کنسرو است. انبه Batawi: میوه‌های آن بسیار بزرگ است و گرد است، رنگ آن سبز است و کیفیت مطلوبی دارد. انبه Apple : از دیگر نژادهای مناسب برای صادرات، که میوه گرد، با رنگ نارنجی یا قرمز دارد. انبه Dodo: این نژاد نیز بسیار پرمحصول است، اما میوه آن چندان خوش طعم نیست.



انواع رقم های انبه


انتخاب خاک و کود مناسب

مناسب‌ترین خاک برای کاشت نهال انبه، نوع خاکی است که در ترکیبات خود، دارای کوکوپیت، پیت ماس، پرلیت خاک برگ،و خاک معمول باغداری باشد. البته از آنجایی که این درخت چندان حساس نیست، می‌توانید فقط از خاک معمولی نیز استفاده کنید؛ اما برای رشد و نموی هر چه بیشتر، لازم است که ترکیبات ذکر شده را نیز فراهم کنید. نکته‌ی مهم دیگر آنکه خاک مناسب برای کاشت درخت انبه، باید به خوبی زهکشی شده باشد. بهترین PH برای این درخت نیز بین 5.5 تا 7 است.استفاده از کود شیمیایی بعد از کاشت نهال انبه، هرساله به صورت مستمر باید انجام شود. بعد از کاشت، بلافاصله باید به نهال کود بدهیم و در سال‌های بعدی، این کار باید با شروع فصل باران، مجددا انجام شود. بعضی از متخصصان توصیه می‌کند که تا دو یا سه سال اول، کوددهی اصلا ماهی یک مرتبه صورت پذیرد. بهترین کودها برای بهبود رشد، بعد از کاشت درخت انبه، کودهایی هستند که دارای ازت، نیترات آمونیوم، کلسیم و پتاسیم باشند



انتخاب خاک و کود مناسب


آبیاری نهال انبه

آبیاری نهال های انبه، بیشتر از هر چیز دیگری، با آب و هوا و اقلیم منطقه‌ای که در آن کشت شده است، بستگی دارد. بعد از گذشت دو تا سه ماه از کاشت درخت انبه، آبیاری باید 3 بار در هفته صورت پذیرد. با گذشت زمان، در فصل تابستان میزان آبیاری 1بار در هفته و در فصل زمستان، هر دو هفته یکبار خواهد بود. اگر درخت به بار نشسته باشد، آبیاری به 2 تا 3 بار در ماه کاهش پیدا می‌کند. درختان مسن اگر در منطقه پربارش باشند، شاید اصلا نیاز به آبیاری نداشته باشند. و نکته‌ی مهم دیگر اینکه، بعد از کاشت انبه و فرا رسیدن زمان گل‌دهی، از حدود 2 ماه قبل، باید آبیاری را متوقف کرد. بعد از شروع گلدهی آبیاری باید سبک، و پس از به وجود آمدن میوه، آبیاری باید به روال قبل بازگردد.



آبیاری نهال انبه
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.