فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۲         
  

گیاه بابا آدم برگ‌های بزرگ و گلبرگ‌های بنفشی دارد که شبیه گل خار است. گیاه بابا آدم همچنین چندین کاربرد آرایشی، زیبایی و پزشکی دارد.یکی از مشکلاتی که در طول نگهداری از گیاه شاهد آن خواهیم بود ، سوراخ شدن برگ هاست ،سوراخ شدن برگ بابا آدم دلایل مختلفی دارد که از جمله آنها می توان به حمله حشرات و بیماری ها به گیاه، نور زیاد محل نگهداری و همچنین غبارپاشی برگها در زیر نور شدید آفتاب اشاره نمود.
مشکلات رایج در نگهداری از گیاه باباآدم - فوت و فن های باغبانی
مشکلات رایج در نگهداری از گیاه باباآدم - فوت و فن های باغبانی

سوراخ شدن برگ های بابا آدم به دلیل وجود آفات

برگ های بابا آدم جذابیت بسیار زیادی برای حشرات دارند به طوری که گاهی اوقات این آفات مکنده به گیاه هجوم آورده و از رطوبت داخل برگها تغذیه می کنند. بنابر نکته ای که اشاره شد اگر روی برگ های گیاه خود نقاط سفید رنگ کوچکی را مشاهده می کنید که دقیقا برگ های گیاهتان در همان نقطه سوراخ شده اند، تردید نداشته باشید که علت سوراخ شدن برگ بابا آدم شما به خاطر هجوم حشرات بوده است.لازم به ذکر است حمله حشرات به گیاه خسارات دیگری نیز دارد که از جمله آنها می توان به شل شدن ساقه بابا آدم اشاره نمود.در صورتیکه تعداد آفات کم باشد ، استفاده از محلول آب و مایع ظرف شویی موثر است ودر صورتیکه جمعیت آفت زیاد باشد از سموم حشره کش استفاده شود.



سوراخ شدن برگ های بابا آدم به دلیل وجود آفات


سوراخ شدن برگ های بابا آدم به دلیل وجود بیماری قارچی

اگر روی برگ های گیاه خود نقاط زرد، قهوه ای و یا سیاه رنگی را مشاهده می کنید که دور این نقاط نواری زرد رنگ وجود دارد و برگ ها دقیقا در همان نقطه آسیب دیده اند، مطمئن باشید که دلیل سوراخ شدن برگ بابا آدم شما به خاطر هجوم بیماری های قارچی به گیاهتان بوده است. برای درمان گیاه پیشنهاد میشود با محلول قارچ کش روی برگ های گیاه خود اسپری کنید. برای احیای کامل گیاه توصیه می شود قارچ کش سه مرتبه به فاصله ۱۴ روز استفاده کنید.



سوراخ شدن برگ های بابا آدم به دلیل وجود بیماری قارچی


سوراخ شدن برگ های بابا آدم به دلیل غبارپاشی

زمانی که برگ های گیاهتان را با آب اسپری می کنید، تجمع قطرات آب روی برگ های گیاه مانند ذره بین عمل کرده و سبب سوراخ شدن گیاه شما می شوند بنابراین بهتر است از انجام این کار صرف نظر کنید و برای افزایش رطوبت گیاه خود، از روش های دیگری کمک بگیرید.اگر دمای محل نگهداری گیاهتان بیش از ۳۰ درجه سانتی گراد می باشد و یا اینکه فاصله گلدان آن تا پنجره بسیار کم است و شما در چنین شرایطی برگهای بابا آدم خود را با آب اسپری می کنید، تردید نداشته باشید که علت سوراخ شدن برگ بابا آدم شما از همین غبارپاشی گیاهتان نشات می گیرد. برای احیای گیاه کافیست روند غبارپاشی آن را متوقف کنید و توسط دستگاه بخور و یا با ساختن جزیره، رطوبت هوای اطراف گیاه خود را افزایش دهید.



سوراخ شدن برگ های بابا آدم به دلیل غبارپاشی


شل شدن ساقه ی بابا آدم

هم آبیاری زیاد و هم آبیاری کم هر دو از دلایل و یا علت شل شدن ساقه بابا آدم هستند به طوری که اگر میزان آبدهی گیاه کم باشد، رطوبت به خوبی در آوندهای ساقه جریان نداشته و گیاه خمیده می شود. از سویی دیگر اگر میزان آبیاری گیاه بسیار زیاد باشد، ریشه های بابا آدم به مرور زمان پوسیده شده و در جذب آب و مواد غذایی موفق عمل نمی کنند. بهترین زمان برای آبیاری این گیاه فوق زیبا وقتی است که سطح خاک به اندازه ی حداقل ۳ سانتیمتر خشک شده و هرگز رطوبت نداشته باشد. از سویی دیگر بهترین روش آبدهی گیاه مذکور آن است که در زمان آبیاری همه جای خاک مرطوب شده و حتما آب اضافی از انتهای گلدان خارج شود.



شل شدن ساقه ی بابا آدم


کوچک شدن برگ های بابا آدم

معمولا با کاهش مواد مغذی موجود در خاک گیاه باعث کوچک شدن و کاهش رشد بابا آدم می گردد. برای حل این مشکل باید از کودهای محلول یا غیر محلول در آب استفاده کنید و گیاه را هر دو هفته یکبار کوددهی کنید. اگر با کوددهی این مشکل حل نشد، به احتمال خیلی زیاد گلدان گیاه شما خیلی بزرگ است. نباید گلدان را زیاد بزرگ انتخاب کنید، اکثر گیاهان در گلدان های کوچک رشد بهتری از خود نشان می دهند. تنها در صورتی اقدام به تعویض گلدان گیاه کنید که ریشه ها از گلدان بیرون زده باشند یا گلدان خیلی کوچک باشد.



کوچک شدن برگ های بابا آدم


خیس بودن برگ های باباآدم

یکی از مشکلات دیگری که اکثر افراد در نگهداری از بابا آدم با آن مواجه می شوند، خیس بودن برگ ها و خارج شدن آب از برگ های بابا آدم می باشد. حتی در برخی از موارد دیده شده که از نوک برگ های بابا آدم آب میچکد، شاید این مشکل باعث شود فکر کنید که گیاه شما با مشکل جدی مواجه شده است اما باید بدانید این مشکل کاملا طبیعی است و جای نگرانی نیست. اما در صورتی که بیرون زدگی آب از برگ ها بیش از اندازه بود، نشانه از آبیاری زیاد بابا آدم می باشد و برای حل آن نیاز است آبیاری گیاه را کاهش دهید و تا قبل از خشک شدن خاک به آن آب ندهید.



خیس بودن برگ های باباآدم


کم رنگ شدن و ریزش برگ های بابا آدم

کم رنگ شدن برگ ها می تواند در پی نگهداری گیاه در نور شدید ایجاد شده باشد. گیاه را به محیطی با نور ملایم منتقل کنید، در صورت حل نشدن مشکل، نشانه این است که مواد معدنی و مغذی خاک گیاه کم است و گیاه به کوددهی احتیاج دارد.ریزش برگ های بابا آدم نیز ،به دلیل نگهداری در محیط های کم نور است. لازم به انجام کار خاصی ندارید، فقط کافیست گیاه را به محیط با نور بیشتر منتقل کنید. دقت کنید گیاه را در نور بسیار زیاد و آفتاب سوزان برای حل شدن سریع این مشکل قرار ندهید، زیرا با این کار قطعا با مشکلات دیگری روبرو خواهید شد.



کم رنگ شدن و ریزش برگ های بابا آدم
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.