فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

مرکبات همانند همه گیاهان برای رشد به مواد مغذی نیاز دارند. از آنجایی که آنها می توانند تغذیه کننده های سنگینی باشند، کود دادن به درختان مرکبات گاهی برای داشتن درختی سالم و میوه دار ضروری است. به طور کلی، کوددهی مرکبات خود را باید هر یک تا دو ماه یک بار در طول رشد فعال (بهار و تابستان) و هر دو تا سه ماه یک بار در طول دوره های خواب درخت (پاییز و زمستان) انجام دهید. همانطور که درخت بزرگتر می شود، می توانید از کوددهی فصل خواب صرف نظر کنید و مدت زمان بین کوددهی رشد فعال را به یک بار در هر دو تا سه ماه افزایش دهید.
نحوه و زمان کود دهی مرکبات - فوت و فن های باغبانی
نحوه و زمان کود دهی مرکبات - فوت و فن های باغبانی

نحوه ی استفاده از کود

برای مرکبات چند روش کود دهی وجود دارد. شما میتوانید کود را بصورت محلول روی شاخ و برگ ها اسپری کنید یا اینکه آن را در اطراف درخت به خاک اعمال کنید. مراقب باشید که کود را نزدیک به تنه درخت اعمال نکنید، و در هنگام کود دهی فاصله استاندارد تا تنه درخت را رعایت کنید.مرکبات به عناصر اصلی موجود در کودهای npk نیاز مبرمی دارند. استفاده از یک کود npk با درصد عناصر مغذی بالا و متناسب میتواند تاثیر بسزایی در روند رشد درختان شما داشته باشد. کود کامل یا npk مانند سه بیست 20-20-20 ، کود مناسبی است.مرکبات علاوه بر عناصر اصلی به منیزیم، منگنز، آهن، مس و روی نیاز دارند. بنابراین علاوه بر کود npk 20 20 20 میتوانید از کود فروت ست و کود آهن و گوگرد مایع نیز برای مرکبات استفاده کنید.



نحوه ی استفاده از کود


بازه ی زمانی کود دهی

برای یافتن بهترین بازه های زمانی کوددهی مرکبات برای درخت خود، بر اساس ظاهر و رشد فیزیکی درخت قضاوت کنید. درختی که سرسبز و سبز تیره به نظر می رسد و میوه را نگه می دارد، نیازی به بارور شدن ندارد. کود دهی بیش از حد زمانی که درخت ظاهری سالم دارد در واقع ممکن است باعث تولید میوه های ضعیف شود.هرچه درخت مسن تر شود و به بلوغ برسد فاصله زمانی بین کود دهی میتواند افزایش یابد. برای مثال برای درختان مرکباتی که هنوز بالغ نیستند، در فصل زمستان و پاییز هر دو یا سه ماه یکبار زمان کود دهی فرا میرسد. این امر در مورد درختان بالغ فرق میکند. برای درختانی که به بلوغ رسیدند، میتتوانید کود دهی در خواب زمستانی را حذف کنید و تنها در اواخر زمستان یا اوایل بهار از کود فروت ست استفاده کنید که بیدار شدن آن از خواب زمستانی کمک بیشتری بکند.



بازه ی زمانی کود دهی


کود دهی به روش چالکود

کوددهی به روش چالکود رایج ترین روش کود دهی در باغات مرکبات است و راهکاری مناسب جهت جبران کمبود کودی درختان می باشد. در این روش نزدیک ریشه درخت چاله هایی حفر می کنند و آنها را با مخلوط کودهای آلی و شیمیایی پر می کنند. چالکود مزایای فراوانی برای درخت دارد و موجب می شود که گیاه رشد بهتری پیدا کند و کیفیت میوه ها افزایش یابد. اگر بخواهیم بصورت عمومی در چالکود برای یک درخت بارده توصیه به استفاده از کود داشته باشیم برای هردرخت در فصل زمستان 100 گرم پتاس+50 گرم کود سفید+200 گرم فسفات+50 گرم آهن+کود حیوانی (تغییر درصد ها بستگی به آزمایش خاک دارد) استفاده می شود. کود حیوانی به میزان حداقل 5 کیلو با کودهای شیمیایی مخلوط و در چالکود ریخته شود.(تغییر درصدها بستگی به جواب آزمایش خاک دارد).



کود دهی به روش چالکود


روش محلول پاشی

درختان مرکبات از زمانی که شکوفا می‌شوند تا زمانی که میوه‌ها را محکم می‌کنند، بیشتر تشنه مواد مغذی هستند، بنابراین از دستورالعمل های کود انتخابی خود پیروی کنید، یعنی کود را روی برگ های درخت مرکبات خود اسپری کنید.زمان محلول پاشی را طبق برنامه ی منظم اجرا کنید.با توجه به متفاوت بودن فیزیولوژی گلدهی مرکبات، نسبت به سیاه ریشه ها محلولپاشی کودهای فروت ست در مرکبات در زمان بعد از برداشت انجام نمی شود و بهترین زمان در زمان تورم جوانه ها می باشد.



روش محلول پاشی


استفاده از ریزمغذی ها و کلسیوم

بعد از ریزش گلبرگها ،از کودهای هیومیکی و npk تعادلی و عناصر ریزمغذی برای تقویت، افزایش رشد و تشکیل میوه های با کیفیت استفاده کنید.در زمان تشکیل میوه ، استفاده از کلسیم با افزایش تقسیمات سلولی، افزایش مقاومت دیواره های سلولی و بهبود کیفیت پوست میوه بیشترین اثرگذاری را دارد وباعث جلوگیری از ترک خوردگی پوست میوه در مراحل بلوغ می شود.



استفاده از ریزمغذی ها و کلسیوم


کود دهی در زمان فندقی شدن و گردویی شدن میوه و قبل از برداشت

استفاده از عناصر ریزمغذی مثل آهن که منجر به کلروفیل سازی و افزایش فتو سنتز می شود ، روی که باعث افزایش آب میوه و منگنز که باعث افزایش مواد جامد محلول در آب میوه بصورت محلولپاشی در زمان فندقی شدن میوه توصیه می شود.پتاسیم برای رشد و بزرگ شدن سلول در مرحله ی گردویی شدن میوه ضروریست.در بیشتر موارد، تجمع یون پتاسیم در سلول، پتانسیل اسمزی لازم را برای رشد و بزرگ شدن سلول را فراهم می کند.استفاده از کود کلسیم و کود پتاسیم با فاصله 10 روز از یکدیگر باعث افزایش کیفیت و سایز محصول و افزایش انبارمانی محصول میشود.



کود دهی در زمان فندقی شدن و گردویی شدن میوه و قبل از برداشت
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.