فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

پالونیای یا درخت شاهزاده خانم با نام علمی Paulownia tomentosa نام یک گونه از تیره پالونیاییان از راسته نعناسانان است. این درخت برگریز، بومی مرکز و غرب چین است .چندین سال پیش به ایران وارد شده و به دلیل گلهای خوشه مانندش به عنوان درخت زینتی در استان گلستان کاشته می‌شود. در نگاه اول درخت پالونیا می تواند بسیار جذاب به نظر برسد. در بهار گلهای بنفش زیبایی دارد و به سرعت رشد می کند و به درخت محبوبی برای ایجاد سایه سریع تبدیل شده است . شاید حتی دیده باشید که این درخت به عنوان یک شگفتی زیبا و سریع در حال رشد برای چشم انداز شما تبلیغ می شود. این به این دلیل است که درخت پالونیا در واقع یکی از سریع‌ترین درختان در جهان است : این درخت می‌تواند در سال اول تا ۶ متر فوت رشد کند و تنها در 10 سال به بلوغ می‌رسد.
چرا در حیاط خود درخت پالونیا نکاریم ؟ - فوت و فن های باغبانی
چرا در حیاط خود درخت پالونیا نکاریم ؟ - فوت و فن های باغبانی

پالونیای یا درخت شاهزاده خانم با نام علمی Paulownia tomentosa نام یک گونه از تیره پالونیاییان از راسته نعناسانان است. این درخت برگریز، بومی مرکز و غرب چین است .چندین سال پیش به ایران وارد شده و به دلیل گلهای خوشه مانندش به عنوان درخت زینتی در استان گلستان کاشته می‌شود. در نگاه اول درخت پالونیا می تواند بسیار جذاب به نظر برسد. در بهار گلهای بنفش زیبایی دارد و به سرعت رشد می کند و به درخت محبوبی برای ایجاد سایه سریع تبدیل شده است . شاید حتی دیده باشید که این درخت به عنوان یک شگفتی زیبا و سریع در حال رشد برای چشم انداز شما تبلیغ می شود. این به این دلیل است که درخت پالونیا در واقع یکی از سریع‌ترین درختان در جهان است : این درخت می‌تواند در سال اول تا ۶ متر رشد کند و تنها در 10 سال به بلوغ می‌رسد.





رشد بی رویه ی درخت پالونیا

متأسفانه، تمام این رشد بی رویه به این معنی است که درختان پالونیا به بدترین کابوس باغ شما تبدیل خواهند شد.درخت پالونیا برای رشد با سرعت برق (برای یک درخت) در واقع یک نفرین است. آنها در ایالات متحده بسیار تهاجمی شده اند. آنها حتی به عنوان یک علف هرز مضر در کانکتیکات طبقه بندی می شوند ، جایی که فروش این گونه ممنوع است. فقط یک درخت می تواند در عرض چند سال کل باغ را تصاحب کند و با قطع نور خورشید و مکیدن منابعی مانند آب و مواد مغذی، گیاهان دیگر اطراف آن را خفه کند. اگر درخت پالونیا را در نزدیکی خانه خود کاشته اید، این می تواند مشکل بزرگی باشد، زیرا درختان پالونیا ریشه های ضخیم و بزرگی تولید می کنند که می تواند به پایه ها و بتن آسیب برسانند.



رشد بی رویه ی درخت پالونیا


کنترل سرعت رشد پالونیا از طریق هرس دشوار است

این اشتباه را نکنید که در حیاط خود یک درخت پالونیا بکارید و فکر کنید با هرس منظم می توانید آن را کنترل کنید .این درخت می تواند از طریق ریشه های رونده و بذر ها به سرعت گسترش یابد (سالانه تا 20 میلیون بذر تولید می کند). حتی اگر در مورد هرس کوشا باشید، همه ی بذرها می توانند به راحتی به حیاط های مجاور یا مناطق جنگلی راه پیدا کنند.هنگامی که یک درخت پالونیا در حیاط خود دارید، حذف کامل آن بسیار دشوار است. ریشه ها قوی هستند و به همان سرعتی که درخت در بالای زمین رشد می کند، در زمین پخش می شود. اگر وقتی می خواهید این درخت را بردارید حتی قسمت کوچکی از ریشه ها شکسته و در زمین باقی بماند، می تواند دوباره شروع به رشد کند. برداشتن یک درخت بزرگ و مستقر تقریباً غیرممکن است زیرا ریشه های آن می توانند تا سه برابر بلندتر از ارتفاع درخت به سمت بیرون رشد کنند. برای جلوگیری از ظهور جوانه های جدید، باید تکه تکه آنها را از زمین خارج کنید.



کنترل سرعت رشد پالونیا از طریق هرس دشوار است


درختان جایگزین پالونیا

معمولاً مردم مجذوب شکوفه‌های بزرگ و زیبای بنفش درختان پالونیا می‌شوند. با این حال، اگر می خواهید یک درخت گلدار به حیاط خود اضافه کنید ، انتخاب های بهتری وجود دارد که به هیولاهای گیاه شناسی تبدیل نمی شوند. بسیاری از گونه‌های بومی نیز در بهار گل‌های رنگارنگ تولید می‌کنند، از جمله سرویس بری، درخت سگ گلدار و ارغوان . این درختان جایگزین ممکن است به سرعت رشد نکنند، اما در دراز مدت، رشد کندتر آنها به این معنی است که در منظره بیش از حد تهاجمی نخواهند شد.بنابراین اگر با یک درخت پالونیا یا دانه های آن برای فروش برخورد کردید،مسیر خود را تغییر دهید. اگر قبلاً یک درخت شاهزاده خانم در حیاط خود دارید، تمام تلاش خود را برای خلاص شدن از شر آن در حالی که هنوز کوچک است انجام دهید. به خصوص هنگامی که به بلوغ می رسد، این درخت مهاجم همه چیزهای اطراف خود را خفه می کند و جلوگیری از گسترش آن تقریبا غیرممکن خواهد بود.



درختان جایگزین پالونیا
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.