فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

درحالی که بسیاری از گیاهان بارده بهتر است زمانی که خواب هستند هرس شوند ، این مورد در مورد درختان هلو صدق نمی کند. هرس آنها در زمانی که هوا هنوز سرد است آنها را مستعد خشک شدن می کند و در مجموع باعث می شود که مقاومت کمتری نسبت به سرما داشته باشند. در حالت ایده آل، شما باید درختان هلو را هر سال در بهار هرس کنید، درست زمانی که جوانه ها متورم می شوند و شروع به صورتی شدن می کنند. بهتر است کمی دیر هرس کنید تا خیلی زود. با این حال، می‌توانید شاخه‌هایی را که در مرکز درخت رشد می‌کنند در هر زمانی حذف کنید، زیرا این شاخه‌ها مانع از رسیدن آفتاب و هوا به میوه‌ها می‌شوند. به علاوه، قطع این شاخه ها در طول تابستان معمولاً به معنای هرس کمتر در بهار آینده است.
درخت هلو را چه زمانی هرس کنیم ؟ - فوت و فن های باغبانی
درخت هلو را چه زمانی هرس کنیم ؟ - فوت و فن های باغبانی

هرس اصلی

هرس اصلی درخت هلو باید از زمانی شروع شود که درخت حداقل سه سال دارد و به اندازه کافی بالغ شده است تا محصول میوه خوبی تولید کند. قبل از این، هرس باید به ایجاد شکل اولیه درخت محدود شود. به جای متمرکز شدن هرس کردن بر تنه مرکزی، همانطور که در مورد سایر درختان میوه انجام می شود، درختان هلو بهتر است به شکل "V" یا گلدان باز هرس شوند، با سه تا پنج شاخه اصلی با فاصله مناسب فرم گلدان را تشکیل می دهند. این شاخه های اصلی "scaffold" ( شاخه های اصلی که تاج درخت را تشکیل می دهند ) نامیده می شوند .باید تقریباً در زوایای 45 درجه نسبت به تنه باشند و مرکز را در معرض آفتاب و هوا قرار دهند.



هرس اصلی


کدام شاخه ها را هرس کنیم؟

درختان هلو بر روی چوب های یک ساله میوه می دهند، بنابراین درخت بالغ را می توان به طور گسترده هرس کرد. هر سال حدود 40 درصد از شاخه های درخت را حذف کنید تا رشد جدید را پس از هرس تشویق کنید، بنابراین هر سال شاخه های میوه دهنده وجود خواهد داشت. به طور کلی، شاخه های خاکستری قدیمی را حذف کنید زیرا آنها میوه نمی دهند. اما شاخه های یک ساله را که از نظر ظاهری مایل به قرمز هستند را نگه دارید.



کدام شاخه ها را هرس کنیم؟


شاخه های اصلی را نگه دارید بقیه را حذف کنید

در سالهای اولیه زندگی درخت، سه تا پنج شاخه اصلی "scaffold " رو به بالا را در امتداد بیرون درخت انتخاب کنید. سپس، شاخه های بزرگ رقیب را با استفاده از قیچی یا اره هرس جدا کنید. به برداشتن شاخه های مرکز درخت و شاخه هایی که رو به پایین یا افقی رشد می کنند توجه ویژه ای داشته باشید. هدف ایجاد درختی است که نمای V یا گلدانی با مرکز باز داشته باشد. بیشتر پرورش دهندگان توصیه می کنند که اولین شاخه از این داربست ها کمتر از 46 سانتیمتر از زمین فاصله نداشته باشد. شاخه های اصلی باید به طور مساوی در اطراف تنه قرار گیرند، با فاصله عمودی حدود 15 سانتیمتر بین شاخه های مجاور. در حالت ایده آل، تمام شاخه های scaffold باید از تنه بین 46 تا 91 سانتیمتر از زمین خارج شوند. این یک درخت فشرده ایجاد می کند که برداشت محصول آن بدون نردبان بلند آسان خواهد.



شاخه های اصلی را نگه دارید بقیه را حذف کنید


شاخه های کوچک و دوکی را هرس کنید

از یک قیچی هرس برای کوتاه کردن انتهای هر شاخه بلند استفاده کنید، هدف در اینجا نگه داشتن درخت در ارتفاع قابل برداشت است.شاخه های کوچک و دوکی که از شاخه های scaffold به سمت داخل رشد می کنند را هرس کنید. اطمینان حاصل کنید که شاخه هایی که مستقیماً به سمت بالا یا پایین هستند را حذف کنید، زیرا اجازه نمی دهند درخت هلو به درستی به شکل V مورد نظر رشد کند.



شاخه های کوچک و دوکی را هرس کنید


برای رشد آینده برنامه ریزی کنید

اگر روی یک شاخه بلند رشد جدیدی در دسترس نیست، کل شاخه را بردارید. اینها به احتمال زیاد مولد نیستند، و حذف آنها تضمین می کند که درخت انرژی خود را برای رشد شاخه های مولد صرف می کند.اگر درخت به اندازه کافی شاخه های اصلی رو به بالا ندارد، شاخه ثانویه ای را پیدا کنید که دارای رشد انحنایی رو به بالا باشد و آن رشد جدید را کاهش دهید. این به یکی از شاخه های اصلی برای فصول آینده تبدیل خواهد شد.همچنین مکنده های پایه درخت را هرس کنید. اگر به اندازه کافی کوچک هستند، می توانید آنها را با دست خود بکشید. اگر به جای بریدن کشیده شوند، احتمال رشد مجدد آنها کمتر خواهد بود.



برای رشد آینده برنامه ریزی کنید
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.