فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

دمای بالا برای گیاهان باعث بروز مشکلاتی نظیر تاخیر در گلدهی، کاهش اندازه گل و مرگ جوانه‌ها می‌ شود. زیرا مقاومت گیاهان در برابر گرما بسیار کمتر از مقاومت آن‌ ها در برابر سرما است. البته گاهی اوقات در فصول سرد نیز بر اثر تابش نور خورشید دمای داخل گلخانه بالا می‌رود. در روز های گرم تابستان حتی در صورت باز بودن هواکش نیز دمای هوای گلخانه 11 درجه بیش از هوای محیط بیرون است. سیستم های تهویه و خنک کننده، سایه دهی ، گردش هوا ، رطوبت سازها عملکرد صحیح را برای گلخانه فراهم می کنند.
آشنایی با روش های خنک کننده ی گلخانه - فوت و فن های باغبانی
آشنایی با روش های خنک کننده ی گلخانه - فوت و فن های باغبانی

دمای بالا برای گیاهان باعث بروز مشکلاتی نظیر تاخیر در گلدهی، کاهش اندازه گل و مرگ جوانه‌ها می‌ شود. زیرا مقاومت گیاهان در برابر گرما بسیار کمتر از مقاومت آن‌ ها در برابر سرما است. البته گاهی اوقات در فصول سرد نیز بر اثر تابش نور خورشید دمای داخل گلخانه بالا می‌رود.در روز های گرم تابستان حتی در صورت باز بودن هواکش نیز دمای هوای گلخانه 11 درجه بیش از هوای محیط بیرون است.سیستم های تهویه و خنک کننده، سایه دهی ، گردش هوا ، رطوبت سازها عملکرد صحیح را برای گلخانه فراهم می کنند.



آشنایی با روش های خنک کننده ی گلخانه - فوت و فن های باغبانی


تهویه طبیعی

تهویه طبیعی : در گلخانه ها از دو نوع پنجره جانبی و سقفی استفاده می‌شود. وقتی هوای گلخانه گرم می‌شود، این هوای گرم در قسمت بالای گلخانه و زیر سقف تجمع میابد که با باز کردن پنجره سقفی هوای گرم خارج می‌شود. با باز کردن پنجره‌های جانبی نیز مقدار فشار هوای گرمی که از پنجره‌های سقفی خارج می‌شود بیشتر خواهد بود.با استفاده از دریچه های جانی سرعت سرمایش را چهار برابر کنید. در گلخانه های مستقل، باید در دو طرف پشته و در هر دو دیواره، منافذ هواکش تعبیه شود. عملکرد دریچه باید به گونه ای باشد که دریچه های بادگیر باز شوند تا خلاء در بالای رج ایجاد شود. انجمن ملی تولیدکنندگان گلخانه ای (NGMA) توصیه می کند که سطح دریچه دیوار کناری ترکیبی باید برابر با مساحت مجموع دریچه پشته باشد و هر کدام باید حداقل 20 درصد از سطح کف باشد. توجه داشته باشید که 80 تا 90 درصد تهویه ناشی از جریان باد است.



تهویه طبیعی


سایه دهی

سایه دهی : در صورتی که نور به طور مستقیم به گلخانه بتابد، حتی اگر پنجره های تهویه باز باشد باز هم سبب گرم شدن بیش از حد گلخانه می‌ شود. یکی از راه‌ هایی که برای کاهش گرما استفاده می‌ کنند روش سایه اندازی است که با استفاده از شید این کار را انجام می‌ دهند. این پرده ها شدت نور را تا حدی (30-94 % ) کم می‌ کنند. این موضوع باعث کاهش دمای گلخانه می‌ شود. ارتفاع شید ها بین 2 تا 3 متر است. اگر بیرون از گلخانه نصب شوند، به مراتب تاثیرش بر کاهش دمای گلخانه بیشتر است تا اینکه در داخل گلخانه نصب شود. اصولا پارچه‌ای که برای کاهش دمای گلخانه استفاده می‌شود باید بین 47 تا 50 درصد سایه ایجاد کند.



سایه دهی


سیستم پنکه و پوشال

سیستم پنکه و پوشال :این دسته از خنک کننده‌ها مناسب تابستان هستند. با تبخیر آب، گرمای محیط را جذب و باعث کاهش دمای محیط می‌شوند. در روزهای گرم با استفاده از پنکه و پوشال می‌توان دمای گلخانه را 20 تا 30 درجه کاهش داد. در مناطقی که رطوبت پایین است، استفاده از این سیستم بسیار مناسب است. اما برای مناطق مرطوب مناسب نیستند، زیرا اختلاف رطوبت نسبی کم هوای بیرون گلخانه با رطوبت نسبی داخل پوشال به مقدار زیادی کاهش میابد. به عبارت دیگر هر چه اختلاف رطوبت نسبی بیرون گلخانه با پوشال بیشتر باشد اثر خنک کنندگی بالاتر می‌رود. خنک کننده های تبخیری پنکه و پوشال به این صورت عمل می‌کنند که در یک طرف گلخانه پنکه و در طرف دیگر پوشال را قرار می‌گیرد، با روشن شدن پنکه به طوری که تمامی درها و پنجره ها بسته باشد خلاء ایجاد می‌شود. این خلاء باعث می‌شود هوای بیرون گلخانه از میان پوشال مرطوب عبور کند. در نتیجه هوای گرم و خشک محیط بیرون هنگامی که از پوشال عبور می‌کند، خنک و مرطوب شده و در نتیجه سبب کاهش دمای گلخانه می‌شود.



سیستم پنکه و پوشال


رطوبت سازها

رطوبت سازها : رطوبت سرد سبب خنک شدن هوای گلخانه خواهد شد، بنابراین در صورت خرید رطوبت ساز و استفاده از آنها تا حد زیادی می توانید رطوبت گلخانه را در فصل تابستان کاهش دهید. بخار سازهای اولتراسونیک توانایی تولید بخاری کاملا سرد را دارد که به صورت یکنواخت در محیط پخش شده و ضمن افزایش رطوبت گلخانه به کاهش دما نیز کمک خواهد کرد. بنابراین اگر گلخانه شما در یک محیط جغرافیایی گرم و خشک قرار دارد، بهترین روش استفاده از رطوبت ساز اولتراسونیک است.نوع دیگر رطوبت ساز ها ، دستگاه مهساز پروانه ای است.



رطوبت سازها


پد سلولزی

پد سلولزی : آخرین موردی که برای کاهش دمای گلخانه در تابستان استفاده می شود سیستم پد سلولزی است که معمولاً بر اساس استاندارد های تعریف شده در ورودی راهروها و گلخانه ها نصب می گردد. در واقع، خیس و مرطوب بودن پد این مزینه را به وجود می آورد، که هوای ورودی به گلخانه در اثر تماس با خود پد به تریج خنک شده و از همه مهمتر ، گرد و غبار آن کاملاً پاک شود. پیرو همین امر هوا تمیز و خنک به گلخانه منتقل می شود.



پد سلولزی
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.