فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۲         
  

تابستان فصل میوه است. آلو، هلو، گیلاس، گلابی و سیب و به موقعیت مکانی شما بستگی دارد. همه آنها می توانند فراوانی لذیذی را به میزها و فریزرهای ما اضافه کنند. اگر عاشق میوه های درختی هستید و می توانید ترکیب های منحصر به فرد را ایجاد کنید، چرا دست خود را در پیوند زدن امتحان نمی کنید؟ پیوند یک تکنیک حرفه ای است که توسط باغداران تجاری برای ایجاد درختان میوه با پایه های مقاوم به بیماری، نیرومند و مقاوم (ریشه و پایه درخت) با تولید انواع میوه مورد نظر استفاده می شود. این می تواند یک تکنیک سخت برای ما باشد، اما یک نسخه وجود دارد که بسیار ساده است و مطمئناً امتحان کردن آن آسان است. به آن پیوند T-bud می گویند. در حالی که می‌توان برای ایجاد درختان میوه با تنوع بیشتر یا بهبود درخت آسیب‌دیده پیوند را ایجاد کرد، تنها چیزی که نیاز دارید یک چاقوی تیز، نوار پیوند و کمی دانش برای شروع است.
پیوند درختان میوه در تابستان - فوت و فن های باغبانی
پیوند درختان میوه در تابستان - فوت و فن های باغبانی

بسیاری از تکنیک های پیوند وجود دارد که می توانید از آنها برای رشد واریته دلخواه روی درختان میوه خود استفاده کنید. در حالی که بیشتر این تکنیک ها، مانند پیوند زبانه ای و پیوند شکافی، در فصل خواب که درختان رشد نمی کنند انجام می شود اما پیوند جوانه را می توان در حال حاضر انجام داد. جوانه زدن در تابستان زمانی که پوست درخت در مرحله «لغزش» است؛ این بدان معناست که به راحتی می توان جوانه و پوست برگ را از شاخه جدا کرد و آن را روی شاخه دیگری قرار داد. تکنیک ساده است. یک جوانه برگ از انواع درختان میوه ای را که دوست دارید بردارید. درخت دیگری از همان نوع میوه را انتخاب کنید و جوانه را در شاخه ای با اندازه مشابه قرار دهید. می‌توان انواع میوه‌های مختلف مانند هلو و آلو را با هم پیوند بزنید، اما با پیوند زدن همان نوع میوه‌ها، موفقیت بیشتری دارد. بعد از اینکه مطمئن باشید پیوند جوانه گرفته شده است، شاخه بالای پیوند را هرس کنید. بهار آینده جوانه جدید به شاخه تبدیل می شود و در نهایت هر میوه ای که روی آن شاخه جدید تشکیل می شود از نوع مورد نظر خواهد بود.



پیوند درختان میوه در تابستان


به یاد داشته باشید پیوند یکی از آن تکنیک هایی است که برای درست شدن نیاز به تمرین دارد. ببینید آیا می توانید باغبان یا همسایه ای را بیابید که تجربه پیوند زدن درختان میوه را داشته ، تا به شما نشان دهد. مانند هرس، پیوند دن را بهتر است زمانی یاد بگیرید که در کنار یک متخصص کار کنید. زیبایی T-budding این است که می توانید ، پیوندهای جوانه را خیلی سریع انجام دهید تا تکنیک خود را تمرین کنید. حتی اگر 50 پیوند جوانه انجام دهید و فقط 5 پیوند موفقیت آمیز انجام دهید، برای دستیابی به گونه مورد نظر، می تواند کافی باشد.



پیوند درختان میوه در تابستان


اکنون نحوه ی پیوند زدن به روش T را می آموزیم : بک شاخه سالم از رشد امسال را از بین انواع درخت مورد نظر خود انتخاب کنید. به دنبال یک جوانه برگ خوب در نیمخ شاخه باشید. جوانه های برگ نزدیک به شاخه ای هستند که جوانه های بارده تمایل بیشتری به خودنمایی می کنند. با چاقو، پوست آن را در حدود ۳ سانتیمتر زیر جوانه به صورت کم عمق برش دهید. پشت جوانه و تا حدود ۳ سانتیمتر بالای جوانه را ببرید. فقط زیر پوست را برش دهید تا جوانه را جدا کنید . سعی کنید مغز یا چوب دل شاخه را برش ندهید. یک شاخه نسبتاً هم اندازه روی درختی که می خواهید به آن پیوند بزنید، انتخاب کنید. برگها یا شاخه های جانبی آن شاخه را که در آن جوانه جدید را می خواهید پیوند بزنید ، هرس کنید. یک شکاف عمودی به طول ۲/۵ سانتیمتد درست در زیر پوست با چاقو بین سایر جوانه های شاخه ایجاد کنید.



پیوند درختان میوه در تابستان


در بالای شکاف، یا انتهای آن در دورترین نقطه از تنه، یک برش عمودی ایجاد کنید تا یک "T" ایجاد شود. با چاقو یا ناخن خود، به آرامی پوست زیر "T" را در دو طرف شکاف عمودی جدا کنید ، تا یک ستون ایجاد شود. اطمینان حاصل کنید که جوانه رو به بالا به سمت نوک شاخه باشد و آن را داخل ستون قرار دهید تا جوانه توسط پوست شاخه باز نشود. جوانه را با یک نوار پیوند بپیچید و آن را ببندید. جوانه واقعی را با چسب نپوشانید، فقط قسمت بالا و پایین جوانه را بپوشانید. جوانه احتمالا امسال رشد نخواهد کرد، اما باید نشانه هایی از "گرفتن" را نشان دهد. بعد از حدود یک ماه به دنبال جوانه‌ای درشت باشید که به نظر می‌رسد با پوست آن ترکیب شده است. اگر جوانه کوچک شده یا خشک شده باشد، پیوند احتمالاً انجام نشده است. بهار آینده، شاخه را دقیقاً بالای جوانه ای که پیوند زده اید قطع کنید و پیوند باید شروع به رشد کند. شاخه رشد می کند و در نهایت طی چند سال گل می دهد و میوه می دهد.



پیوند درختان میوه در تابستان
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.