فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۲         
  

این آفت با حمله به برگها، ساقه، نقاط رشد، میوه ها و غلافهای گیاه میزبان به مراحل رشد سبزینه ای، میوه دهی و بعد از برداشت آن خسارت وارد می کند.این آفت علاوه بر خیار ، به بادمجان، فلفل، کدوئیان، پنبه، تنباکو، برنج، سیب زمینی، لوبیا، کاهو، پیاز ، آووکادو، مرکبات، انبه، نخود فرنگی، داودی، لگومها، خربزه، کنجد، آفتابگردان، سویا، کدو، گوجه فرنگی،ارکیده و ...خسارت می زند.
خسارت آفت تریپس به خیار و نحوه ی مبارزه - فوت و فن های باغبانی
خسارت آفت تریپس به خیار و نحوه ی مبارزه - فوت و فن های باغبانی

تریپس ها حشراتی بسیار کوچک هستند که بال های ریشک دار بلندی دارند. البته این حشرات هم به صورت بالدار در محیط دیده می شوند و هم می توانند بدون بال باشند. این حشرات با حمله به بوته ها با مکیدن شیره ی گیاهان تغذیه می کنند که این تغذیه باعث ایجاد لکه های زردی بر روی سطح گیاهان می شود. حشرات تریپس ممکن است به طول 5 میلیمتر هم برسند ولی تقریبا بین 0.5 الی 5 میلیمتر به رنگ قهوه ای زرد بر روی گیاهان یافت می شوند.



خسارت آفت تریپس به خیار و نحوه ی مبارزه


بیشترین خسارت تریپس خیار در مرحله ۴-۲برگی است. برگ های آلوده به سمت پایین پیچ میخورند. محل تغذیه حشره به صورت نقاط سفید- نقره ای متمایل به زرد دیده می شود.پژمردگی ،ضعف گیاه ،تغییر رنگ برگ ،بدشکلی ،توقف رشد محصول از علائم خسارت است. بر اثر شدت خسارت آفت ابتدا نوک برگ ها سوخته و خمیده می شود و در نهایت بوته از بین می رود. خسارت دیگر این آفت انتقال ویروس پژمردگی نقطه ای گوجه فرنگی (TSWV) از بوته های آلوده به سالم است.



خسارت آفت تریپس به خیار و نحوه ی مبارزه


این آفت تخم های خود را با مدفوع در زیر سطح برگ می پوشاند بنابر این قبل از شروع حرکت آنها را به سختی می توان شناسایی کرد. اما در زمان حرکت آنها اگر از کارتهای آبی و زرد استفاده می کنید مشاهده ی این کارت ها میتواند به شما برای تشخیص سریع کمک کند. راهکار دیگر شناسایی این آفات جای نیش خوردگی در برگ های جوان است که شروع حمله ی تریپس را نشان می دهد. این خسارات می تواند بر روی غنچه ها و گل ها نیز باشد. با کنترل کردن پشت برگ ها نیز میتوانیم احتمالا حشره ها را ببینیم. استفاده از کارت آبی بهترین روش مبارزه بیولوژیکی با این آفت است. استفاده از این کارت ها باعث کم شدن جمعیت این آفت می شود و برای کنترل تریپس بسیار مفید است. استفاده از کارت آبی بهتر و کاراتر از کارت زرد است.



خسارت آفت تریپس به خیار و نحوه ی مبارزه


تمیز کردن گیاه نیز میتواند مفید باشد با استفاده از صابون باغبانی می توانید گیاهانتان را بشورید. همچنین می توانید نواحی آسیب دیده را جدا کرده و دور بریزید. در مبارزه ی شیمیایی ممکن است علاوه بر کشتن تریپس های آفت ، حشرات مفید را نیز بکشید اما برای کنترل این آفات گاهی نیاز ضروری است که از حشره کش ها استفاده کنید. این حشره کش ها عبارتند از استامی پراید – کنفیدور – ابرون – دی کلروس – پرمترین – موونتو – اتیون – دیازینون - دلتامترین



خسارت آفت تریپس به خیار و نحوه ی مبارزه
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.