فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

گیاهان آپارتمانی می توانند به بیماری های مختلف باکتریایی، قارچی و ویروسی مبتلا شوند. شناسایی این بیماری ها اغلب از طریق مشاهده گیاه و بررسی شرایط رشد انجام می شود. توانایی تشخیص بیماری به شما کمک می کند تا گیاه خود را به درستی درمان کنید و برای جلوگیری از مشکلات بعدی اقدامات لازم را انجام دهید.پوسیدگی ریشه یکی از رایج ترین بیماری های گیاهان است.علت پوسیدگی ریشه و ساقه در اکثر گیاهان آپارتمانی آبیاری بیش از حد یا زهکشی ضعیف خاک است.پاتوژن های قارچی مانند فوزاریوم، پیتیوم، ریزوکتونیا، فیتوفتورا در خاک هایی که زهکشی ضعیفی دارند و مرطوب می مانند رشد می کنند و سیستم ریشه گیاهان تحت تنش و ضعیف را آلوده می کنند.
بیماری های گیاهان آپارتمانی و نحوه ی درمان ( قسمت اول) - فوت و فن های باغبانی
بیماری های گیاهان آپارتمانی و نحوه ی درمان ( قسمت اول) - فوت و فن های باغبانی

علائم پوسیدگی ریشه و ساقه عبارتند از پژمرده شدن گیاه آلوده از پایین به بالا حتی اگر خاک مرطوب باشد، همچنین شاخ و برگ و ساقه ها قهوه ای، زرد یا سیاه می شوند. علاوه بر این، ریشه ها به جای رنگ سفید سالم، مات و قهوه ای یا سیاه خواهند بود. همچنین ممکن است بوی پوسیده از ریشه یا قسمت های آسیب دیده گیاه به مشام برسد.اغلب، زمانی که گیاه علائم بیماری را نشان می دهد، سیستم ریشه عفونی می شود و نمی توان آن را نجات داد.



بیماری های گیاهان آپارتمانی و نحوه ی درمان ( قسمت اول)


بهترین راه نجات گیاه ، گرفتن قلمه از قسمت های سالم گیاه است.جهت پیشگیری از بیماری فقط گیاهان سالم بخرید. از ظروف تمیز با زهکش استفاده کنید.از مخلوط های گلدانی یکبار استفاده شده ، مجددا استفاده نکنید.از مخلوط گلدانی استفاده کنید که زهکشی خوبی دارد.فقط زمانی آبیاری کنید که گیاه به آن نیاز دارد و خاک را خیس نگه ندارید.آبیاری را در زمستان کاهش دهید.



بیماری های گیاهان آپارتمانی و نحوه ی درمان ( قسمت اول)


لکه برگی قارچی

لکه برگی قارچی :قارچ ها باعث ایجاد لکه های قارچی بر روی گیاهان آپارتمانی می شوند. قارچ هایی که بر روی گیاهان آپارتمانی شما لکه های قارچی ایجاد می کنند و می توانند مخلوط گلدان را آلوده کنند، زمانی که شرایط خنک و مرطوب باشد بیشترین شیوع را دارند. این امر به ویژه زمانی صادق است که مخلوط گلدان به طور مداوم مرطوب باشد و شاخ و برگ گیاه برای مدت طولانی مرطوب بماند، به خصوص در شب. قارچ ها همچنین روی بقایای گیاهی افتاده روی خاک زندگی می کنند و زنده می مانند.



لکه برگی قارچی


لکه های قارچی برگ به صورت لکه هایی روی شاخ و برگ گیاه آپارتمانی ظاهر می شوند و در رنگ های قهوه ای، سیاه، قرمز، زرد یا خرمایی هستند. لکه ها می توانند با هم رشد کنند و منجر به ریزش برگ و انحراف شوند. اگر متوجه شدید که گیاه آپارتمانی لکه های قارچی روی برگ ایجاد می کند، هر گونه برگ آسیب دیده و بقایای ریخته شده در روی خاکی که قارچ ها در آن رشد می کنند را بردارید. در بیماری شدید، می توانید با اسپری قارچ کش بی خطر گیاه را، درمان کنید. با کاهش میزان رطوبت اطراف گیاه آپارتمانی ، می توان از وقوع این بیماری در آینده پیشگیری کرد .گیاه را اوایل روز آبیاری کنید تا تا شب زمان خشک شدن داشته باشد. روی شاخ و برگ آب نپاشید. گردش هوا را افزایش دهید. قسمت بالای مخلوط گلدان را با حذف بقایای گیاهی که افتاده تمیز نگه دارید. از مخلوط های گلدان آلوده مجدد ، استفاده نکنید.



بیماری های گیاهان آپارتمانی و نحوه ی درمان ( قسمت اول)


لکه برگی باکتریایی

لکه برگی باکتریایی :مشکلات لکه برگی میتواند جدی باشد و بسته به نوع آن می تواند منجر به مرگ گیاه شود. انواع مختلفی از باکتری ها باعث ایجاد مشکل می شوند و بیماری یا به صورت موضعی باقی می ماند، به عنوان مثال، فقط شاخ و برگ را تحت تأثیر قرار می دهد، یا سیستمیک و جدی تر می شود و در سراسر ساقه ها و برگ ها حرکت می کند.باکتری هایی که باعث ایجاد لکه های باکتریایی بر روی گیاهان آپارتمانی می شوند در شرایط مخصوصاً خنک و مرطوب رشد می کنند. علاوه بر این، روش‌های آبیاری نامناسب و خیس ماندن زیاد از حد خاک باعث ایجاد مشکل می‌شود. استفاده مجدد از خاک های حاوی باکتری لکه‌ برگی نیز گیاه سالم را آلوده می کند.



لکه برگی باکتریایی


لکه های برگی باکتری با تشکیل مناطق سیاه رنگ و آغشته به آب که گاهی اوقات می توانند یک طرح دایره ای زرد در اطراف خود داشته باشند، روی شاخ و برگ ظاهر می شوند. با گسترش بیماری، نواحی آغشته به آب با هم ادغام می شوند و بخش های بزرگی از برگ را می پوشانند.اگر لکه های برگ فقط روی شاخ و برگ وجود داشته باشد، موضعی باقی بماند و به ساقه ها نیز منتقل نشود، به احتمال زیاد می توان گیاه را نجات داد. با این حال، اگر نواحی سیاه رنگ و آغشته به آب ساقه ها را بپوشاند و باعث ریزش برگ ها شود ،باکتری سیستمیک است و کل گیاه را تحت تأثیر قرار می دهد که مشکل جدی تری است. اگر لکه‌های باکتریایی روی کل گیاه تأثیر می‌گذارند و سیستمیک هستند، تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که کل گیاه و همچنین خاکی را که در آن رشد کرده است دور بریزید. هیچ درمانی برای این مشکل وجود ندارد و بهتر است خاک استفاده شده را دور بریزید و شانس ابتلا به یک گیاه سالم جدید را نگیرید. اگر فقط چند برگ آلوده بود و باکتری‌ها موضعی باقی می‌ماند، می‌توانید آن‌ها را از گیاه جدا کرده و دور بریزید. علاوه بر این، می‌توانید از مشکلات بیشتر باکتریایی لکه برگی با موارد زیر جلوگیری کنید: گیاهان آپارتمانی خود را از هم جدا کنید تا گردش هوای خوبی در اطراف آن وجود داشته باشد. رطوبت را کم کنید. صبح زود آبیاری کنید تا شاخ و برگ ها تا شب زمان خشک شدن داشته باشند. روی شاخ و برگ آب نپاشید. بالای خاک را از بقایای ریزش شده گیاهی تمیز نگه دارید. از خاک آلوده قبلی استفاده مجدد نکنید.



بیماری های گیاهان آپارتمانی و نحوه ی درمان ( قسمت اول)
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.