فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

کپک های سفید که روی سطح خاک گلدان گیاهان آپارتمانی رشد می کنند معمولا یک قارچ ساپروفیت بی ضرر است. اگرچه قارچ آسیبی به گیاه نمی زند، اما ناخوشایند است و نشان دهنده وجود مشکل است. آبیاری بیش از حد گیاه، زهکشی ضعیف و خاک قدیمی یا آلوده گلدان، قارچ ساپروفیت را تشویق می کند، که از مواد آلی پوسیده در خاک خیس تغذیه کند و سطح خاک را بپوشاند.
علت کپک های سفید روی خاک گلدان  - فوت و فن های باغبانی
علت کپک های سفید روی خاک گلدان  - فوت و فن های باغبانی

در بیشتر موارد می‌توانید کپک را از سطح خاک جدا کنید و گلدان را در محلی با تهویه مناسب قرار دهید تا خاک خشک شود. اگر کپک برگشت یا خاک خیس باقی ماند، باید با استفاده از خاک تازه و استریل گلدان ، گیاه را مجدد بکارید. قبل از استفاده مجدد از گلدان، آن را در محلول 1 قسمت سفید کننده خانگی و 9 قسمت آب به مدت 10 دقیقه خیس کنید و سپس با مایع ظرفشویی و آب بشویید.



علت کپک های سفید روی خاک گلدان


خاک خیس باعث ایجاد مشکلاتی مانند قارچ های ساپروفیت می شود و ممکن است منجر به مشکلات جدی تری از جمله پوسیدگی ریشه شود. گیاهان آپارتمانی را فقط در صورت نیاز آبیاری کنید. یک قانون کلی خوب این است که گیاهان را در، زمانی که خاک در عمق ۳ سانتی متری خشک است آبیاری کنید. گیاهان در گلدان های کوچکتر باید زمانی که خاک خشک شده در عمق 1 سانتیمتری خشک شده آبیاری شوند. آب را به آرامی اضافه کنید تا جایی که از سوراخ های کف گلدان خارج شود. آب اضافی که از گلدان خارج می شود باید به سرعت دور ریخته شود.



علت کپک های سفید روی خاک گلدان


خاک گلدانی با کیفیت خوب را انتخاب کنید که حاوی مخلوطی از پیت ماس، مواد گیاهی کمپوست شده مانند برگ های پوسیده و ماسه یا پرلیت باشد. خاک گلدان ممکن است حاوی مواد دیگری نیز باشد، اما این سه ماده اساس یک خاک گلدان هستند که می توانند گیاه را نگه دارند و آزادانه زهکشی کنند. خاک گلدان باید تمیز و عاری از حشرات و عوامل بیماری زا مانند قارچ باشد. خاک آلوده گلدان اغلب بوی ترش می دهد. کیسه‌های باز خاک و مرطوب محل رشد میکروارگانیسم‌ها و حشرات است، بنابراین قبل از نگهداری قسمت استفاده نشده، کیسه را محکم ببندید. حتی بهترین خاک گلدان فقط برای یک یا دو سال خوب است. هنگامی که شروع به تجزیه می کند دیگر نمی تواند آب را به خوبی مدیریت کند و خاک رطوبت زیادی را حفظ می کند.خاک گیاهان خود را هر دو یا سه سال یکبار تغییر دهید تا خاک تازه شود و زهکشی بهتر شود.



علت کپک های سفید روی خاک گلدان
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.