فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

به منظور رشد و نمو ایده‌آل، اکثر گل‌ها و محصولات گلخانه‌ای به درجه حرارتی معادل ۲۵ تا ۲۷ درجه حرارت گلخانه در روز و ۱۲ تا ۱۷ درجه حرارت گلخانهدر شب نیاز دارند. خروج از دامنه حرارتی ذکر شده گاهی منجر به خسارات جبران ناپذیری می‌گردد. در درجه حرارت‌های پایین‌تر از دامنه ذکر شده، فرآیندهای لازم برای حیات از کار می‌افتد و به دلیل تشکیل بلورهای یخ در بافت‌های گیاهی، آب لازم برای سلول‌ها از دسترس آنها خارج شده و در نتیجه آسیب مکانیکی می‌بینند. در شرایط حاد گرمایی نیز آنزیم‌های کنترل کننده فعالیت‌های بیوشیمیایی گیاه، غیر فعال شده و رشد گیاه مختل خواهد شد.
تاثیر درجه حرارت بر محصولات گلخانه ای - فوت و فن های باغبانی
تاثیر درجه حرارت بر محصولات گلخانه ای - فوت و فن های باغبانی

افزایش درجه حرارت به بالاتر از ۴۰-۳۸ درجه سانتیگراد علاوه بر توقف رشد بوته، باعث سوختگی کنار برگ‌ها می‌شود که به تدریج پیشرفت می‌کند و سطح برگ را فرا می‌گیرد و کاهش محصول را در پی دارد.



تاثیر درجه حرارت بر محصولات گلخانه ای


در دمای پایین‌تر از ۱۰ درجه سانتیگراد رشد گیاه سریعاً کند شده و در دمای نزدیک به صفر، فعالیت بوته‌ها به کلی متوقف شده و در صورت ادامه، به خاطر سرمازدگی، بوته‌ها از بین می‌روند.



تاثیر درجه حرارت بر محصولات گلخانه ای


دمای بالا با رطوبت بالا و بالعکس توأم می‌باشد. معمولاً برای دماهای بالاتر به رطوبت بیشتری برای رشد طبیعی بوته نیاز می‌باشد. کاهش دمای داخل گلخانه باعث حرکت رطوبت از قسمت‌های پایین گلخانه (زیر شاخ و برگ گیاه) و توزیع آن به سایر نقاط می‌شود.



تاثیر درجه حرارت بر محصولات گلخانه ای


درجه حرارت محیط در موقع جوانه‌زنی و تابش نور بایستی بسته به نوع گیاه در حد ۲۰ تا ۲۷ درجه سانتیگراد ثابت نگهداری شود به همین جهت استفاده از فن تهویه، هیتر و ترموستات جهت تنظیم دما لازم است.در صورت سرد بودن خاک و دیر سبز شدن بذر، امکان پوسیدن بذر و ریشه و یا وارد آمدن صدماتی به وسیله قارچ‌های خاک‌زی در ناحیه یقه گیاه، وجود دارد که در نهایت باعث مرگ گیاهچه می‌شود.



تاثیر درجه حرارت بر محصولات گلخانه ای
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.