فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

افزایش روزافزون جمعیت شهرها و پیامدهای منفی ناشی از آن ، ما را بر آن داشت تا با آموزش و تشویق شهروندان به باغبانی سبزیجات در منزل، محیطی پرنشاط را به فضاهای زندگی به ارمغان آورده و انها را هر چند ناچیز در این مسیر خودکفا کنیم. هر نوع سبزی را در هر فصلی در بسترهای خاکی می توان کاشت . برای کاشت به ترتیب زیر عمل می کنیم: در ابتدا باید بذری مناسب را تهیه کنیم . استفاده از توصیه های فروشندگان در خصوص نحوه کاشت بذرها ارزشمند است چون معمولا بذرهای اصلاح شده دارای شرایط خاص خود هستند .
روش کلی کاشت سبزی جات  در آپارتمان - فوت و فن های باغبانی
روش کلی کاشت سبزی جات  در آپارتمان - فوت و فن های باغبانی

به منظور جوانه زنی و رشد سریع بذرها آنها را در آب ولرم خیس می کنیم . معمولا برای اکثر بذرها تا 8 ساعت خیساندن کفایت می کند (تا حدی که پوسته آنها متورم شود) ، ولی می توانیم در لای پارچه ظریفی آنها را چند روز خیسانده وبعدا بکاریم در این حالت باید مراقب رطوبت پارچه باشیم چرا که اگر بذرها خشک بمانند قدرت جوانه زنی خود را از دست خواهند داد . معمولا بذر خیار ، کدو ، بادمجان را با این روش جوانه دار کرده و بعداز نوک زدن بذرها ، آنها را به بستر خاکی منتقل می کنیم . به یاد داشته باشیم که سبزی نعناع و پونه بذر ندارند و ریشه آنها خریداری می شود همچنین بذر ریحان را نباید خیساند چون حالت ژله ای به خود میگیرد و امکان کاشت در خاک وجود نخواهد داشت .



روش کلی کاشت سبزی جات  در آپارتمان


خاک مناسب برای سبزیجات خاکی است که 1 قسمت خاکبرگ ، 1 قسمت خاک نباتی ، 1 قسمت ماسه بادی باشد . بعد از تهیه خاک و ریختن در بستر مورد نظرآنرا می کوبیم و سطح آنرا یکدست و صاف می کنیم . بهتر است ارتفاع خاک بستر کاشت 15 سانتیمتر باشد . بذرها را در سطح خاک با دقت پخش می کنیم و روی آنها را با یک لایه بسیار نازک (2 میلیمتر) از کود دامی پوسیده یا ماسه بادی می پوشانیم .



روش کلی کاشت سبزی جات  در آپارتمان


به منظور جلوگیری از به هم خوردن ردیف های کاشت به هنگام آبیاری ، روی بستر را با روزنامه می پوشانیم و با اسپری آبیاری می کنیم . بسترکاشت را در جای تاریک و در گرمترین محل ممکن قرار می دهیم .وقتی سبزی ها به اندازه 3-2 میلیمتر رشد کردند و روزنامه بالا آمد آنرا بر میدارم .آفت رایج سبزیجات در آپارتمان ها شته است . به منظورکنترل این آفت یک گلدان همیشه بهار در کنار سبزی ها قرار می دهیم (60% آفت را کنترل می کند) و هر 20 روز یکبار مخلوط آب و الکل روی آنها اسپری می کنیم .



روش کلی کاشت سبزی جات  در آپارتمان


به یاد داشته باشیم که مخلوط آب و الکل یک واکنش گرمازا است و به هنگام استفاده مراقب چشم ها و صورتمان باشیم. (برای یک لیوان آب یک قاشق الکل می ریزیم) . همچنین بهتر است مقداری خرده زغال یا خاکستر به ترکیبات خاک اضافه کنیم تا آفتهای خاکزی کنترل شوند. مناسبترین کود برای سبزی کاری کود دامی پوسیده است ، اگر مجبور به استفاده از کود شیمیائی شدیم با توجه به دستورالعمل برچسب روی آن عمل می کنیم . نیاز سبزیجات به کود متفاوت است در این میان نیاز گوجه فرنگی از همه بیشتر است به طوریکه هفته ای 2 بار باید کوددهی شود.



روش کلی کاشت سبزی جات  در آپارتمان
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.