فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

در صورتي كه نهال در گلدان يا كيسه باشد امكان انتقال در هر موقع از سال وجود دارد ولي اگر نهال در زمين باشد در مورد درختان هميشه سبز مثل كاج و سرو در اول بهار و در مورد درختان خزان كننده از اوايل آذر ماه تا آخر اسفند ماه می توان نهال را به محل اصلی منتقل نمود.
آموزش کاشت نهال  - فوت و فن های باغبانی
آموزش کاشت نهال  - فوت و فن های باغبانی

درموقع خرید به نوع نهال و کیفیت آن دقت فرمایید. پس از خرید و تهیه ، ریشه های نهال را در یک گونی یا پارچه یا کیسه ی نایلونی مرطوبی قرار داده تا از خشک شدن ریشه های موئین پیشگری شود.در موقع حمل نهال خریداری شده تلاش گردد در معرض باد یا هوای تند قرار نگیرد.پس از حمل و رسیدن به مقصد بلافاصله اقدام به غرس یا کاشت فرمایید.



آموزش کاشت نهال


ابتدا محل كاشت را علامت گذاري و اقدام به خارج كردن خاك آن نماييد. قطر گودال در نهال هايي كه ريشه برهنه دارند به اندازه 3 تا 5 برابر قطر گسترش ريشه و در نهال هايي كه در گلدان هستند 2 برابر قطر ظرف حاوي نهال مي باشد. عمق حفره محل كاشت بايد دقيقاً به اندازه عمق ريشه باشد. در صورت امكان 30 سانتيمتر خارج از محوطه كاشت را نيز زير و رو كنيد.



آموزش کاشت نهال


طوقه گياه (محل بين ريشه و ساقه ) بايد دقيقاً در سطح خاك قرار گيرد كاشت عميق باعث نرسيدن اكسيژن كافي به ريشه ها و در نتيجه عدم رشد درخت و افزايش رطوبت در محل طوقه و بالای آن شده و شرايط را جهت بيماری های قارچی فراهم می آورد.در مورد نهال های پیوندی طرز و محل قرار گیری نهال مهم است. محل پیوند باید حدود 10 تا 15 سانتیمتر بالاتر از سطح خاک قرار گیرد.ریشه‌ها باید به صورت مرتب در خاک قرار گیرند و پیچیده و در هم نباشند. برای اینکار معمولا مقداری خاک به صورت کله قندی در ته چاله میریزند و ریشه‌های نهال را روی آن مرتب رو به پایین میگذارند.



آموزش کاشت نهال


چاله و محل کشت نهال را حداقل به قطر و عمق 50 سانتی متر با بیل دستی یا مته مکانیکی کنده و سپس نهال را در وسط چاله قرار داه و خاک نرم و الک کرده زراعتی(سطح الارضی) را با مقداری کود دامی پوسیده مخلوط کرده ، اطراف ریشه های نهال بریزید سپس نهال را مختصرا وآرام تکان دهید تا خاک های اطراف ریشه ها جابجا گردد و با مختصر فشار پنجه ی پا در حالیکه خود با یکدست نهال را گرفته اید ، موجب چسبیدن خاکهای نرم ریخته شده دور نهال به ریشه های شوید تا نهال در محل کشت محکم تر گشته و در مقابل باد تکان نخورد.تلاش کنید نهال خریداری شده ی شما از هر کجا که در خاک بوده به همان اندازه در خاک قرار بگیرد.



آموزش کاشت نهال


درخت تازه کاشته شده را آبیاری کنید. مقدار آب مورد نیاز را خودتان می‌توانید با استفاده از اندازه درخت تشخیص دهید. برای درخت کاشته شده حداقل 5 لیتر آب بدهید.برای محافظت از ریشه ی درخت کاشته شده از آسیب‌هایی چون باران و تبخیر زیاد از مالچ یا خاکپوش استفاده کنید. لایه ای خاک‌اره، کاه و یا کاغذ باطله می‌تواند مفید باشد.پس از یکی دو ساعت از کاشت درخت دوباره آن را آبیاری کنید. تا چندین ماه درخت تازه کاشته شده نیاز به مراقبت زیاد دارد و آن را مرتب و با توجه به آب و هوای منطقه و نیاز گونه درخت آبیاری کنید.در محل هايي كه امكان جابجايي ريشه درخت وجود دارد بايد از قيم استفاده نمود.تا دو سال پس از کشت نهال از دادن کود شمیایی خودداری شود.



آموزش کاشت نهال
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.