فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

1)سفیدک پودری :این بیماری باعث کاهش رشد بوته ها ، میزان محصول و همچنین کیفیت میوه می شود.عامل بیماری کلیه اندام های هوایی ازقبیل برگ گل ودم میوه رادر برگرفته که در صورت آلودگی میوه وگل خسارت شدید است.درجه حرارت مناسب گسترش بیماری16الی27درجه سانتیگراد بوده ودرشرایط رطوبت نسبی بالا حتی دربرگ های خشک فعالیت عامل بیماری زیاداست.در برخی از آن‌ها اولین نشانه بیماری وجود لکه‌های نکروزه یا قرمز رنگ روی سطح برگ و در اثر شدت بیماری در قسمت زیرین برگ هم توده قارچی دیده می‌شود. در برخی از ارقام، شبکه‌ای از میسلیوم سفید رنگ روی میوه ایجاد می‌شود. در نتیجه، میوه قابلیت عرضه به بازار را ندارد.
آشنایی با چند بیماری مهم د رتوت فرنگی - فوت و فن های باغبانی
آشنایی با چند بیماری مهم د رتوت فرنگی - فوت و فن های باغبانی

مدیریت بیماری سفیدک توت فرنگی

مدیریت بیماری سفیدک توت فرنگی : -جمع آوری و حذف بقایای آلوده محل زمستان گذرانی -استفاده از ارقام مقاوم -ایجاد نورکافی -کنترل بیولوژیگی بااستفاده ازقارچAmpelomyces Quisqualis بانام تجاری AQ10 - سم پاشی با ترکیبات گوگرد دار نظیر سولفور قبل از باز شدن گل ها



مدیریت بیماری سفیدک توت فرنگی


2)کپک یا پوسیدگی خاکستری

2)کپک یا پوسیدگی خاکستری: یکی ازبیماری های مهم توت فرنگی به خصوص درشرایط گرم ومرطوب است.عامل بیمار ی قادر به آلوده کردن گل ها و میوه ها می باشد.علایم به صورت لکه های نرم قهوه ای روشن ظاهر شده و میوه با پودر خاکستری رنگ مومی شده، پوشیده میشود. در گل های جوان جساس تر بوده و بلایت شکوفه هابه شکل تغییر رنگ و خشک شدن گلبرگ ها شروع و به طرف دمگل گسترش پیدا می کند. پوسیدگی میوه در هر بخشی از میوه ممکن است به وجود بیاید. ناحیه آلوده در میوه معمولا ابتدا از انتهای میوه شروع می شود . ناحیه آلوده به شکل قهوه ای درآمده و بافت در ناحیه آلوده نرم و آبکی خواهد بود اگر میوه بر روی بوته بماند قهوه ای و مومیایی می شود . عامل بیماری در ظرف 48 ساعت منجر به تخریب کل بافت می شود. در مواردی پس از برداشت و در حین انبارداری میوه علائم را از خود بروز می دهد.گسترش بیماری دردرجه حرارت 20الی 30درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی بالا می باشد.آلودگی میوه در قسمتهای سایه دار بیشتر است.



2)کپک یا پوسیدگی خاکستری


مدیریت بیماری پوسیدگی خاکستری

مدیریت بیماری پوسیدگی خاکستری: -رعایت فاصله کاشت مناسب -دقت درزمان ومیزان کوددهی -پوشاندن بین ردیف ها بامالچ جهت عدم تماس میوه باخاک -نوردهی وزهکش مناسب -برداشت به موقع -جمع آوری بوته های الوده وازبین بردن ان ها -کنترل شیمیایی باسموم مناسب مانند کاپیتان وتیرام



مدیریت بیماری پوسیدگی خاکستری


3)آنتراکنوز

3)آنتراکنوز: علایم در شاخساره، ساقه های رونده، طوقه و میوه قابل مشاهده است. گونه های مختلف باعث پوسیدگی طئقه یا میوه می شوند. طوقه های آلوده به رنگ قهوه ای مایل به قرمز در آمده وگیاه کامل ممکن است پژمرده شده از بین برود. علایم آلودگی در تمامی مراحل میوه، ابتدا به رنگ سفید و زخم های آبکی در آمده در نهایت قهوه ای شده، تمام میوه را در بر می گیرد. میوه های آلوده به حالت خشک و مومیایی در آمده به صورت آویزان بر روی بوته باقی می مانند.



3)آنتراکنوز


مدیریت بیماری آنتراکنوز

مدیریت بیماری آنتراکنوز : -استفاده از بوته های سالم -استفاده از مالچ پلاستیکی در بین ردیف ها -جمع اوری و از بین بردن میوه های آلوده -کنترل شیمیایی با استفاده از قارچ کش حفاظتی از زمان گل تا برداشت میوه



مدیریت بیماری آنتراکنوز
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.