فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

تهيه باغ شيشه اي از متنوع ترين فعاليت هاي باغباني مي باشد كه به راحتي قابل اجرا است. به اختصار طرز تهيه و شرايط نگهداري باغ شيشه اي بيان مي گردد. وسايل مورد نياز » ۱- ظرف شيشه اي: اين ظرف مي تواند تنگ ماهي، شيشه مربا و ترشي، آكواريم بدون استفاده، انواع بطري‌ها و يا هر ظرف شيشه اي ديگر به دلخواه شما باشد، البته ظرف شما نياز به يك درب شيشه اي دارد (در صورت استفاده از كاكتوس ها و گياهان گوشتي نياز به درب نيست) ۲- قيف و سيم: براي ريختن خاك داخل ظرف هايي با دهانه تنگ از قيف و براي انتقال گياه به داخل اين ظرف ها از سيم استفاده مي شود (بهتر است در دفعات اول تهيه تراريوم از ظروف دهانه باز استفاده كرد.) ۳- چنگال و قاشق: براي همواركردن سطح خاك از چنگال و براي ريختن خاك اطراف گياهان از قاشق استفاده مي شود.
ساخت باغ شیشه ای (تراریوم خانگی ) - فوت و فن های باغبانی
ساخت باغ شیشه ای (تراریوم خانگی ) - فوت و فن های باغبانی

تهيه بستر كشت ابتدا يك لايه شن يا سنگريزه (حدود ۲ سانتيمتر) جهت تأمين زهكشي و جلوگيري از ماندن آب در خاك و پوسيدن گياهان، در كف ظرف بريزيد. سپس لايه نازكي از پودر ذغال جهت ضدعفوني كردن بستر بيفزاييد و بعد تا حدود يك چهارم ظرف خاك معمولي روي آن بريزيد. اين خاك نبايد زياد حاصلخيز باشد زيرا باعث تسريع رشد گياهان مي گردد كه در باغ شيشه اي مطلوب نيست.



ساخت باغ شیشه ای (تراریوم خانگی )


انتخاب گياه ترجيحاً گياهان آپارتماني گلدار با برگ هاي كوچك و رنگين و رشد متوسط را انتخاب كنيد. گياهان سريع الرشد و رونده براي باغ شيشه اي مناسب نيستند. به هرحال بايد گياهان انتخابي نياز به هواي مرطوب داشته باشند و نياز آبي و نوري آنها همانند باشد. از جمله گياهان مناسب مي توان به فيتونيا، بگونيا ركس، بنفشه آفريقايي، پپروميا و پيله آ اشاره كرد. توجه داشته باشد كه گياهاني كه جهت كاشت به كار مي بريد حتماً ريشه دار باشند. در هنگام كاشت، گياهان بزرگتر را در مركز ظرف و گياهان كوچكتر را در اطراف آن بكاريد. ضمناً هر گياهي كه شروع به پوسيدگي كرد را سريعاً از ظرف خارج كنيد.



ساخت باغ شیشه ای (تراریوم خانگی )


آبياري و تهويه اولين آبياري پس از كاشت گياهان بايد توسط آبپاش و به طور كامل انجام شود به طوري كه خاك كاملاً مرطوب شود. در باغ شيشه اي با بسته بودن درب ظرف رطوبتي كه توسط ريشه جذب مي شود از طريق برگها بخار مي شود و در قسمت بالاي ظرف متراكم مي شود و سپس به صورت قطرات ريز آب از كنار ديواره هاي شيشه مجدداً به خاك بر مي گردد و اين عمل مرتباً تكرار مي شود از اين رو باغ شيشه اي نياز چنداني به آبياري ندارد و زمان آبياري هرچندماه يكبار و هنگامي است كه سطح خاك و يا ديواره هاي ظرف كاملاً ‌خشك باشد. جهت جلوگيري از بخارگرفتن بيش از حد ديواره هاي ظرف و پوسيدگي گياهان بايد شب ها درب ظرف را نيمه باز گذاشت.



ساخت باغ شیشه ای (تراریوم خانگی )


نور مورد نياز باغ شيشه اي را بايد درمكاني با نور مناسب قرار داد و از نور مستقيم خورشيد محافظت كرد. بدين منظور در صورتي كه پشت پنجره هاي جنوبي قرار داده مي شود بايد از پرده استفاده كنيد. به طوركلي گياهان در باغ شيشه اي نياز به آبياري كمتري دارند و از هواي مرطوب تري برخوردار هستند ضمن اينكه تغييرات دماي هوا در فصول مختلف و آلودگي هاي محيط روي آنها اثر ندارد.



ساخت باغ شیشه ای (تراریوم خانگی )
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.