فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

زردچوبه، ریزوم (ریشه) گیاهی است از خانواده زنجبیل به ارتفاع حدود یک متر و نیم که دارای ساقه متورمی است این گیاه بومی نواحی جنوبی آسیاست و به طور وسیع در تمام نقاط هند، نواحی جنوبی چین، تایوان، ژاپن، اندونزی و بعضی نواحی آفریقا کشت می شود. پودر زردچوبه به رنگ زرد تیره است که یکی از پر کاربردترین ادویه جات به شمار می رود. بیشترین محصول زردچوبه دنیا از هندوستان تأمین می شود. نام هندی آن به معنی زعفران هندی و نام چینی آن به معنی زنجفیل (زنجبیل) زرد است.
کاشت و پرورش گیاه دارویی زردچوبه - فوت و فن های باغبانی
کاشت و پرورش گیاه دارویی زردچوبه - فوت و فن های باغبانی

زرد چوبه گیاهی علفی و چند ساله است،ارتفاع گیاه 5/1 متر می رسد،دارای ساقه زیر زمینی (ریزوم) متورم است كه از چندین ساقه هوایی بیرون می آید. برگ های آن سبز روشن شبیه برگ موز به درازای 5/.تا1 متر است كه در قـسمـت های پایین ساقه بدون دمبرگ و در قسمت بالای برگها كامل دیده می شود .گل های زردچوبه به صورت سنبله و به رنگ سبز مایل به زرد می باشد. از کنار برگ های غلاف در قاعده ساقه، شاخه های کوچک و استوانه ای شکل ضخیمی خارج می شود.که به صورت مورب در زمین فرو رفته و هر یک ایجاد ریشه می کنند و مرتبا پایه های جدیدی به وجود می آورند.



کاشت و پرورش گیاه دارویی زردچوبه


قسمت مورد استفاده این گیاه ساقه زیرزمینی آن است که پس از خارج کردن از زمین تمیز کرده و ریشه های آن را جدا می کنند و در آب جوش قرار می دهند و پس از تمیز کردن به مدت چند روز آن را خشک می کنند. زردچوبه رنگ زرد یا خاکستری مایل به قهوه ای دارد بوی آن معطر و طعم آن تلخ است.زردچوبه، اشتهاآور، محرک، انرژی زا، تب بر، تصفیه کننده خون و کبد، منعقدکننده خون، هضم کننده غذا و صفراآور است و برای درمان دردهای دندان و لثه، دفع سموم مار گزیدگی و عقرب گزیدگی، کاهش قند خون در بیماران دیابتی، حل و دفع سنگ مثانه، کاهش کلسترول خون و جلوگیری از سرطانی شدن سلول های بدن بخصوص سرطان های سینه، خون و روده بزرگ کاربرد دارد. همچنین مواد ضد باکتری زردچوبه موجب می شود، از آن به عنوان نگهدارنده مواد غذایی استفاده شود.



کاشت و پرورش گیاه دارویی زردچوبه


آب و هواي گرم و مرطوب و خاك های زهكــش دار برای رويش آن مناسب است.حداقل درجه ی حرارت برای کاشت زردچوبه 18 درجه می باشد. در ارتفاع تا 1500 متر از سطح دریا و در دمایی بین 20 تا 35 درجه و خاک با بافت لوم شنی و یا خاک رس زهکشی شده با PH درمحدوده ی -4.5 7.5رشد می کند. قطعات ريزوم در عمق 8-7 سانتيمتري و با فاصله ي 30 سانتيـمتر از هم کاشته می شود، محیطی نسبتاً مرطوب نیاز دارد و به نظر می رسد بهترین محیط برای کاشت این محصول کرانه های دریای عمان و خلیج فارس باشد.



کاشت و پرورش گیاه دارویی زردچوبه


تكثیر زرد چوبه آن از طریق كاشت قطعاتی از ساقه زیر زمینی سال رویش قبل یا ساقه هــوایی ریشه دار آن میباشد. منظور از ساقه هوایی ریشه دار این است كه معمولا از كنار برگ های قاعده ی سـاقه مرتبا شاخه های كوچك ضخیمی خارج می شود.جهت کاشت ریزوم تازه، درشت و آبدار زردچوبه خام را انتخاب می کنند، ریزوم ها در گلدان های پلاستیکی حاوی کمپوست در حرارت 20 درجه سانتی گراد کاشته می شود و وقتی جوانه زد به مزرعه انتقال می یابد. گلدان ها باید 15 سانتی متر عمق داشته باشند، وقتی گیاه 5 سانتی متر رشد کرد، آن را در هوای کمی گرم و در سایه قرار داده با آبپاش آب می دهند. هفته ای یک بار آبیاری می شود و در پاییز میزان آبیاری را کاهش می دهند. برای تهیه بستر، عرض پشته ها یک متر، ارتفاع 15 سانتی متر و فاصله کشت25 سانتی متر در طول های مناسب آماده می شود. چاله هایی به قطر 25 تا 30 سانتی متر با کج بیل حفرمی شود. فاصله بین ردیف ها 40 تا 60 سانتی متر خواهد بود. زردچوبه را می توان با فلفل، پیاز، ذرت و غلات هم زمان کشت کرد.



کاشت و پرورش گیاه دارویی زردچوبه


معمولاً 7 تا 9 ماه پس از سبز شدن ريزوم مي تـوان اندام هاي زير زميني را بر داشت كرد، اواسط پاييز تا اواخر زمستان زمان مناسبي براي برداشـت ريزوم است. قبل از برداشت پيكر رويشي گياهان(ساقه و برگ) را از ناحيه زمين قطع مي كنند تا برداشت آسان شود. برای برداشت زردچوبه، زمین را شخم می زنند و ریزوم ها را با دست یا ماشین جمع آوری می کنند. ریزوم های مادر برای بذر نگه داشته می شوند و بقیه را با آب می شویند و پس از تمیز شدن از خاک و هر گونه آلودگی، به مدت 45 دقیقه تا 60 دقیقه می جوشانند تا ریزوم ها نرم شود و وقتی دود سفیدی پدیدار شد و کف کرد آن را برداشته در آفتاب و زیر سایه خشک می کنند. پس از خشک شدن، زردچوبه ها را براق می کنند برای این منظور آن ها را داخل بشکه ای که سوراخ های آجداری دارد می ریزند و می چرخانند تا براق شود.از هر هکتار مزرعه ی زردچوبه 20 تا 25 تن زردچوبه ی سبز برداشت می شود .



کاشت و پرورش گیاه دارویی زردچوبه
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.