فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

امپیشن هاوکری یا گل حنا ی گینه ای گیاهی چند ساله است اما به عنوان یکساله پرورش داده می‌شود. نام آمپاسین (امپیشن) که به زبان فرانسوی به معنی بی‌حوصله است را به این دلیل به آن داده‌اند که در اثر لمس کردن کپسول میوه یکباره باز شده و بذر‌ها پراکنده می‌شود. به همین دلیل برخی به آن نام (( مرا لمس نکنید)) نیز داده اند .
چگونه از امپیشن نگهداری کنیم ؟ - فوت و فن های باغبانی
چگونه از امپیشن نگهداری کنیم ؟ - فوت و فن های باغبانی

امپیشن به عنوان گیاه گل دهنده گلدانی و جهت سبد‌های آویزان پرورش داده می‌شود. این گیاه جذاب با ساقه ضخیم و برگ‌های سبز روشن، فضای داخل خانه را نیز بسیار زیبا می‌کند.ارتفاع بوته‌ها از 20 تا 30 سانتی متر متغیر است.گل‌ها اغلب در محور برگ‌های بالایی ظاهر می شوند ، نامتقارن و مهمیز دار، گاهی کلاهخودی و ۵ گلبرگی بوده و به صورت منفرد یا خوشه‌ای هستند. همچنین دارای انواع کم پر و پرپر به رنگ های قرمز براق ،نارنجی ،سفید و گل بهی و صورتی تا بنفش می باشند .عمر گلها تقریبا متوسط هست و تا 2 هفته دوام می آورند.



چگونه از امپیشن نگهداری کنیم ؟


این گیاه به خوبی در سایه رشد می کند و گل می دهد و اگر در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد به طور چشمگیری پژمرده می شود. به نظر می رسد نور صبح تا ظهر برای گیاه مناسب باشد و نور بیش از این حد برای انها مضر است .گرچه برخی از گونه های این گیاه را به شرط آبیاری منظم و خوب می توان در نور مستقیم نیز نگهداری کرد ولی به طور کلی حنای گینه ای ،گیاهی سایه دوست محسوب می شود .



چگونه از امپیشن نگهداری کنیم ؟


با توجه به اینکه این گیاه ریشه کمی دارد می توانید آنها را در گلدان بزرگی کاشت کنید ،کاشت سه گیاه در گلدان به صورت توده ای ،زیبایی قابل ملاحظه ای به وجود خواهد آورد.ترکیب خاک مناسب برای امپیشن خاک باغچه +پیت ماس +مقداری کمی ورمی کپوست می باشد .



چگونه از امپیشن نگهداری کنیم ؟


آبیاری منظم برای این گیاهان بسیار مهم است .برای سالم نگه داشتن این گیاهان به خصوص در هفته اول پس از کاشت نباید اجازه داد سطح خاک خیلی خشک شود .آبیاری باید به اندازه ای باشد که فقط چند قطره آب اضافه پس از 5 دقیقه از زیر گلدان خارج شود.زمانی که سطح خاک رطوبتش کمی شده بود باید به گیاه آب داد،در روزهای گرم ممکن است هر روز یا یک روز در میان نیاز به آبیاری باشد .پس از سه هفته از خرید این گیاه می توان با کود محلول در آب این گیاه را تقویت کرد ،غلظت کود را حتما به نصف کاهش دهید .برخی از تولید کنندگان توصیه می کنند از مواد غذایی حاوی پتاس بالا جهت تقویت این گیاه استفاده کنید.



چگونه از امپیشن نگهداری کنیم ؟


این گیاه نیازمند محیطی خنک است تا بتواند گلهای بزرگ و زیادی تولید کند.تقریبا نزدیک به همه ی امپیشن های خریداری شده نهایتا تا 6 ماه بعد از خرید از بین میروند که یکی از علت های اصلی بالا بودن دمای محیط می باشد.حداکثر دما در طی روز 23 درجه باید باشد. برای پایین آوردن دما امپیشن را روزانه غبار پاشی کنید.این گیاهان برای زنده ماندن نیاز دارند از سرمای زمستان حفظ شوند ،بنابر این اگر در بالکن از انها نگهداری می کنید با سرد شدن دما ،آنها را به مکان محافظت شده ای با دمای بالای 15 منتقل کنید .



چگونه از امپیشن نگهداری کنیم ؟


گاه گاه در فصل رشد می توان جوانه انتهایی را چید تا گیاه فرم بوته ای خود را حفظ کند اما از هرس شدید پرهیز کنید و بهتر است تا مهر ماه از هرس گیاه خودداری شود حتی اگر خیلی به هم ریخته شود .در صورتیکه ساقه ها بسیار بلند و بدون گل شوند می توان نیمی از ساقه را کوتاه کرد تا علاوه بر تحریک رشد ساقه های جانبی ،گیاه به تولید گل بیشتر تحریک شود (ساقه ها نباید کمتر از 10 تا 15 سانتیمتر کوتاه شوند)



چگونه از امپیشن نگهداری کنیم ؟


تکثیر این گیاه به روش قلمه است .در طول مدت بهار تا تابستان قلمه هایی به طول 5 تا 7 سانتیمتر از گیاه تهیه شده و جهت ریشه زایی در آب قرار داده می شود .زمانیکه ریشه ها به طول 2 سانتیمتر ظاهر شد آنها را می توان به مخلوطی از خاک مناسب انتقال داد.



چگونه از امپیشن نگهداری کنیم ؟


پژمرده شدن گلهای اين گياه در صورت گرمی بيش از حد ويا تشنگي مي باشد البته اگه عمر مفيد گل هنوز طی نشده باشد جهت جلو گيری از خشكي برگها ،آنها را غبارپاشی کنید.



چگونه از امپیشن نگهداری کنیم ؟


اين گياه شايد دچار آفت شود. تریپس ها و کنه ها به این گیاه حمله می کنند و باعث ضعیف شدن گیاه و پژمرده شدن برگ ها می شوند.در صورت مشاهده آفت بايد سريعا سمپاشي كنيد.



چگونه از امپیشن نگهداری کنیم ؟


تریپس ها ناقل بیماری های ویروسی هستند ،یکی از بیماری های ویروسی که در گل حنا مشکل ساز می شود ،بیماری لکه پژمردگی گوجه فرنگی است .علائم به صورت خشک شدن و بی رنگ شدن برگ ها،ایجاد لکه های فرو رفته ارغوانی و قهوه ای ،ریزش گل ،پژمردگی ،کوتولگی و نهایتا مرگ گیاه ظاهر می شود .این بیماری هیچ گونه روش درمانی ندارد ،گیاه آلوده را سریعا باید خارج و معدوم نمود.



چگونه از امپیشن نگهداری کنیم ؟


یکی دیگر از دلایل پژمردگی برگ ها بیماری سفیدک داخلی است .در سراسر جهان این گیاه به این بیماری مبتلا می شود و تا کنون هیچ راه قطعی درمانی برای آن وجود ندارد .



چگونه از امپیشن نگهداری کنیم ؟


این گیاه نسبت به کود دهی زیاد نیز حساس است ،بنابر این همان طور که گفته شد،کود دهی را هر سه تا چهار هفته یکبار و نصف غلظت توضیه شده از سوی فروشنده انجام دهید تا گیاهتان آسیب نبیند .



چگونه از امپیشن نگهداری کنیم ؟
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.