فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

این حشره پولک دار است و مانند ذره های پنبه ای که توسط پنبه زن حلاجی شده باشد در زیر برگ ها و انتهای دمبرگ و ساقه جمع می شود. این حشرات را پودر سفید رنگی شبیه به آرد پوشانیده است .محل تجمع آنان بیشتر در درزهای نوک برگ هایی که در سایه واقع شده اند می باشد.گونه دوم این حشره،حشره های دم کوتاهی هستند که گاهی تا شش هزار عدد تخم می گذارند که با مکیدن شیره گیاهان،آنها را پژمرده و خشک می نمایند.گیاهانی که بیشتر مورد حملات این حشره قرار می گیرند عبارتند از حسن یوسف ها،کروتون ها،دراسینا ها،سرخس ها و نخل ها , ...
شناخت شپشک آرد آلود در گیاهان آپارتمانی و درختان  - فوت و فن های باغبانی
شناخت شپشک آرد آلود در گیاهان آپارتمانی و درختان  - فوت و فن های باغبانی

این آفت با سوراخ کردن بافتهای گیاه و خارج کردن شیره گیاهی با قطعات دهانی خود ، به گیاه خسارت می زند و گیاه را ضعیف می کند و سر انجام بخشهایی از گیاه از بین می رود .وجود شیره عسلی بر روی سطح گیاه نیز می تواند دلیلی بر حضور این حشرات باشد. در چرخه زندگی این آفت ، مشخص ترین مرحله ، حشره بالغ است . در مرحله نابالغ ( پورگی ) متحرک هستند که در این مرحله نسبت به سم پاشی با حشره کش ها آسیب پذیر ترند .



شناخت شپشک آرد آلود در گیاهان آپارتمانی و درختان


از آنجایی که این حشرات علاقه خاصی به قسمت های تازه و جوان گیاه دارند این قسمت ها در صورت آلودگی به سرعت شکل اصلی خود را از دست می دهند .گیاهان آلوده به شپشک دچار توقف رشد می شوند ،حالت بیمار و چروکیده به خود می گیرند .



شناخت شپشک آرد آلود در گیاهان آپارتمانی و درختان


علاج آن در آپارتمان>> 1)نقاط آلوده برگ های حشره را با پارچه و یا اسفنج نرمی که قبلا در الکل یا محلول آـب و صابون خیس کرده اید در دو نوبت به فاصله ۱۰ تا ۱۵ روز یکبار تمیز نمایید.2)از آبیاری و کوددهی بیش از حد پرهیز کنید.این آفات به گیاهان غنی از نیتروژن تمایل بیشتری نشان می دهند.3)هرس شاخه های آلوده (البته هرس بیش از حد باعث ضعیف شدن گیاه میشود لذا در مواقع هرس حتما فقط شاخه آلوده را هرس کنید)4)گیاهان آلوده به این آفت را میتوان با سمومی نظیر دیازینون،سوپر اسید طبق دستور داده شده روی بسته آن ،سم پاشی نمود .



شناخت شپشک آرد آلود در گیاهان آپارتمانی و درختان


کنترل باغی یا زراعی

کنترل باغی یا زراعی: استفاده از فشار باد و یا آب در روی ساقه های قوی برای کم کردن تعداد شپشکها و سپس سمپاشی، هرس شاخه های آلوده به دلیل جلوگیری از پخش سم تزریق شده توسط حشره در داخل گیاه و نابودی شاخه‌های هرس شده، پرهیز از آبیاری و کود دهی و بالاخره شتشوی مرتب گیاه مانع از آلودگی مجدد گیاه می شود.



کنترل باغی یا زراعی


با ازبین بردن لانه مورچه ها میتوان در کنترل شپشکها موثر واقع شد. با توجه به همزیستی شپشک ها و مورچه ها که یکی از دلایل طغیان آنها، حفاظت مورچه ها از آنها در برابر دشمنان طبیعی است .مورچه ها باعث حمل و جابجایی شپشکها به شاخه‌های جدید میشوند پس با از بین بردن و یا دور کردن مورچه ها از شپشک ها می توان زمینه فعالیت دشمنان طبیعی را فراهم کرد که باعث پایین نگهداشتن تعداد شپشک ها خواهد شد.



شناخت شپشک آرد آلود در گیاهان آپارتمانی و درختان


درمبارزه بیولوژیک با این آفت از کفش دوزک استرالیایی استفاده می شود.این حشره در هر روز می تواند بین 100 تا 150 پوره شپشک شکار کند و در مناطقی که امکان دسترسی به این شکارگر است به عنوان اولین و موثرترین عامل کنترل کننده شپشک مورد استفاده قرار می گیرد .



شناخت شپشک آرد آلود در گیاهان آپارتمانی و درختان
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.