فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز دوشنبه ۱۴۰۳/۳/۲۸         
  

شاسی ها بر اساس نوع منبع تامين گرما به دو دسته شاسی های سرد و شاسی های گرم تقسيم مي شوند . از شاسی ها برای کشت بذر و ایجاد نشاء و ریشه دار کردن و مقاوم کردن قلمه ها استفاده می شود .
 استفاده از شاسی سرد و گرم در باغبانی - فوت و فن های باغبانی
 استفاده از شاسی سرد و گرم در باغبانی - فوت و فن های باغبانی

شاسی سرد » ساده‌ ترین و ارزان‌ ترین ساختار نگهداری گیاهان حساس به سرماست که در آن، به جز از انرژی خورشیدی، از منبع گرمایی دیگری استفاده نمی‌شود. ساده‌ ترین شاسی سرد عبارت از جعبه چهارگوشی است که ارتفاع آن حدود 50 سانتی‌‌متر و بدون ته بوده و روی آن با شیشه یا پلاستیک پوشیده می‌شود. نوع دائمی‌ تر این شاسی را می‌توان با حفر نهری به عرض 80 تا 90 سانتی‌متر، که گاهی تا 150 سانتیمتر نیز می‌رسد، به ژرفای 30 تا 40 سانتی‌متر و به طول مورد نیاز، ایجاد کرد و جعبه شاسی را روی آن قرار داد.



 استفاده از شاسی سرد و گرم در باغبانی


برای استفاده بیشتر از نور و گرمای آفتاب، درب شیشه‌ای جعبه شاسی از شمال به جنوب شیب داده می‌شود، به طوری که طرف جنوبی جعبه دارای دیواره کوتاهی به ارتفاع حدود 20 سانتی‌متر و طرف شمالی آن دارای دیواره‌ بلندی به ارتفاع 35 تا 55 سانتی‌متر باشد یعنی تفاوت دو دیواره به اندازه‌ای است که درب شاسی، با سطح زمین زاویه‌ای معادل 5 تا 10 درجه بسازد. در ته شاسی، دست کم به ضخامت 10 سانتی‌متر، ‌خاک مرغوبی آمیخته با کود برگ، کود دامی یا مواد مشابه قرار می‌دهند.



 استفاده از شاسی سرد و گرم در باغبانی


چنانچه شاسی از چوب ساخته شده باشد، بهتر است از چوب های مقاوم در برابر پوسیدگی استفاده و آنها را با مواد حفاظت کننده چوب مثل نفتنات مس آغشته کرد.استفاده عمده‌‌ای که از شاسی سرد می‌شود عبارتست از کشت بذر و ایجاد نشاء جهت انتقال به باغچه یا مزرعه، همچنین می‌توان برای مقاوم به سرما کردن قلمه‌هایی که در گلخانه ریشه‌ دار شده‌اند، یا عادت دادن به هوای سرد گیاهان جوانی که در محیط گلخانه تولید شده‌اند، از این نوع شاسی استفاده کرد. در این حالت، بهتر است پس از آن که این گیاهان در شاسی قرار گرفتند، درب شاسی به طور کامل بسته شود. پس از چند روز که گیاهان با شرایط شاسی خو گرفتند باید درب شاسی به تدریج کمی بیشتر بالا برده شود تا تهویه بیشتری صورت گیرد و گیاهان به شرایط هوای بیرون خو بگیرند. شاسی سرد باید در محل‌هایی که بادگیر نیست و آفتاب‌گیر است ساخته شود. در محل‌هایی که زمستان سرد دارند شب‌ها باید روی شاسی را با پوشش اضافی پوشاند تا گیاهان داخل شاسی آسیب نبینند.



 استفاده از شاسی سرد و گرم در باغبانی


شاسی گرم >> مانند شاسی سرد است،با این تفاوت که در آن وسیله‌ ای برای تأمین گرما قرار داده شده است. تولید گرما ممکن است در اثر فعالیت میکروارگانیزم‌ها، روی موادی مانند کود دامی یا منابع گیاهی درون شاسی انجام گیرد. این منبع گرمایی را کوش می‌گویند که واژه‌ای فرانسوی به معنای لایه و قشر است.در ایران افزون بر شاسی‌هایی که با کود‌های دامی گرم می شوند، از شاسی‌های نفتی یا زغالی نیز استفاده می‌شده که به ویژه نوع زغالی آن متروک شده است. امروزه، در شاسی‌های گرم جدید از لوله‌های آب گرم، بخار یا جریان هوای گرم و نیز کابل‌های گرمایی برقی استفاده و گرمای مورد نیاز تأمین می‌شود.از شاسی گرم به منظور نگهداری و کشت بذور گیاهان حساس به سرما و ریشه دار کردن قلمه استفاده می شود.قلمه‌ها و یا بذرها را در جعبه‌های نشاء قرار داده، آن‌ها را روی لایه نازکی از شن که تور سیمی حافظ کابل‌ها را می پوشاند، نگهداری می‌کنند.در شاسي گرم بايد به سايه دادن ، تهويه و كنترل دما و رطوبت توجه زيادی كرد .



 استفاده از شاسی سرد و گرم در باغبانی
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.