فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰         
  


توزیع و حفظ خلوص بذرهای اصلاح شده :

پس از اینکه رقمی از نوع خودگشن و هموزیگوت و یا واریته دارای لقاح آزاد به ثبت رسید، میبایستی بذر آن رقم تحت ضوابطی تکثیر و در اختیار زارعین قرار گیرد.
بعلاوه بذر تکثیر شده می بایستی خالص نگه داشته شود و یا برای کشت های آینده از بذرهای جدید همان رقم استفاده گردد.

پس از آنکه رقمی به پیشنهاد متخصص اصلاح نباتات و با ارائه اطلاعات در موسسه ثبت کننده ارقام به ثبت رسید، متخصص اصلاح نباتات مقداری از بذر آن رقم را طبق ضوابط خاصی تکثیر و به نام بذر مادری (Breeder seed  ) برای تکثیر ثانویه در اختیار موسسه یا شخصی که صلاحیت های لازم را از نظر دانش و امکانات برای حفظ خلوص بذر داشته باشد قرار می دهد. بذر حاصله از تکثیر بذر مادری را بذر پایه ( Foundation seed ) گویند.

بذر پایه توسط همان شاخص، موسسه یا موسسات دیگر با رعایت شرایطی تکثیر می شود و بسته به محصول مورد نظر، شرایط تکثیر و قوانین کشوری ، بذر ثبت شده ( Registered seed )و یا گواهی شده ( Certified seed ) بدست می آید. بذر ثبت شده مجدداً تحت شرایطی تکثیر و به نام بذر گواهی شده جهت تولید محصول در اختیار زارعین قرار داده می شود.

ضوابطی را که برای تکثیر بذر طی هریک از مراحل تولید( پایه ، ثبت شده و یا گواهی شده )بکار می برند بسته به نوع گیاه و در کشورهای مختلف فرق می کند. اما خلوص عمومی این ضوابط مشابه و به شرح زیر است:
 
1)فقط بذر یک رقم از یک محصول را می توان در یک مزرعه تکثیر نمود.
 
2)زمین مورد کاشت نمی بایستی برای یک یا چند سال ( بسته به نوع گیاه ) زیر کشت همان محصول یا محصولات مشابه گیاه مورد تکثیر بوده باشد.
 
3)مزرعه می بایستی با فاصله نسبتاً زیادی ( که حداقل آن به نوع گیاه بستگی دارد) از سایر مزارع همان گیاه و یا گیاهان مشابه قرار داشته باشد.
 
4)مزرعه می بایستی بطور مداوم توسط نماینده یا نمایندگان موسسه به ثبت رساننده بذر بازرسی گردد. این بازرسی برای نظارت بر اجرا مقررات و ضوابط تولید بذر اصلاح شده از جمله تمیز بودن مزرعه از علفهای هرز ، امراض ، آفات ، جدائی از سایر مزارع، چگونگی برداشت محصول ، تمیز کردن بذر و غیره می باشد.
 
5)بذر تولیدی می بایستی برچسبی نشانگر مشخصات بذر داشته باشد و بطور مناسبی بسته بندی شده باشد. معمولاً تولید بذرهایی که از نظر ژنتیکی همگن ( هموزیگوت ) هستند و زارع می تواند دو یا چند بار بذر تولیدی خود را بکار برد توسط موسسات دولتی انجام  میشود.  

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.