فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

انواع مختلفي از درختان و بوته هاي زينتي مورد استفاده در فضاي سبز مناطق مسکوني ميزبان گونه هائي از شپشکهاي آرد آلود ( اعضاء خانواده Pseudococcidae ) مي باشند که از آن جمله مي توان انواع سرو، نارنج و ساير ارقام مرکبات، توت و خرزهره را نام برد. شپشکهاي آرد آلود با تغذيه از شيره گياه علاوه بر ايجاد ضعف و کاهش رشد ميزبانهاي خود زيبائي و طراوت آنها را شديداً تحت تاثير قرار مي دهند.در کنترل اين آفات به دلايل زير استفاده از روشهاي غير شيميايي مبارزه با آفات از اهميت برخوردار مي باشد.

1- استفاده از سموم آفت کش در فضاي سبز شهري واقع در مناطق مسکوني خطر آفرين بوده و ميتواند تاثيرات منفي زيست محيطي داشته و سلامت مردم را به مخاطره اندازد.

2- شپشکهاي آرد آلود از ويژگيهاي مورفولوژيکي و رفتاري برخوردارند که موجب ميگردد آفت کشها بر عليه آنها بي تاثير و يا کم اثرباشند لذا در کنترل آنها استفاده از روشهاي غير شيميايي و خصوصاً مبارزه بيولوژيک امري اجتناب ناپذير ميباشد.

يکي از دشمنان طبيعي شپشکهاي آردآلود کفشدوزکريپتولموس(Cryptolaemus montrouzieri) ميباشد اين حشره مفيد هم در مرحله لاروي و هم درمرحله حشره کامل شکارچي بوده و از تخم ، پوره و حشرات کامل شپشکهاي آرد آلود تغذيه مي نمايد. تکنولوژي توليد انبوه اين حشره مفيد موجود بوده و در حال حاضر در مناطق مختلف دنيا در جمعيت هاي بالا پرورش داده شده و بطور عملي در مبارزه با گونه هاي مختلف شپشکهاي آرد آلوددر باغات درختان و درختچه هاي زينتي و گلخانه ها مورد استفاده قرار مي گيرد.
کفشدوزک کريپتولموس  در اصل بومي استراليا ميباشد .

منبع : سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری شیراز
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.