فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

بنساید قارچکش سیستمیک از گروه بنزیمیدازولهاست که روی پاتوژنهای قارچی خطرناک کارایی بالایی از خود نشان داده. بنساید یا بنومیل در تماس با رطوبت به آرامی تجزیه می شود. در برخی از حلالها به کاربندازیم و بوتیل ایزوسیانات تبدیل می شود. در خاک ودرشرایط مرطوب انبار نیز به تدریج تجزیه شده ولی در مقابل تابش نور مقاومت نشان می دهد. این قارچکش برای انسان و دام سمیت ضعیفی دارد و برای زنبورعسل نیز کم خطر است.
قارچکش بنساید یا بنومیل
قارچکش بنساید یا بنومیل

نام : بنلیت  Benlat

بنساید یا بنومیل قارچکش سیستمیک از گروه بنزیمیدازولهاست که روی بسیاری از پاتوژنهای قارچی خطرناک کارایی بالایی از خود نشان داده است. بنساید در تماس با رطوبت به آرامی تجزیه می شود. در برخی از حلالها به کاربندازیم و بوتیل ایزوسیانات تبدیل می شود. در خاک ودرشرایط مرطوب انبارنیز به تدریج تجزیه می شود، ولی در مقابل تابش نور مقاومت نشان می دهد. این قارچکش برای انسان ودام سمیت ضعیفی داشته و برای زنبورعسل نیز کم خطر است.

بنومیل - نام : بنلیت Benlatبنومیل - نام : بنلیت Benlat

مکانیسم اثر:

 بنساید با اثر سیستمیک، هم بصورت حفاظتی وهم بصورت معالجه ای عمل می کند. عموماً حرکت بنساید درگیاه از پائین به بالا (آپوپلاستیک) است و حرکت بالا به پائین (سیمپلاستیک) مشاهده نشده است ولی اگر قسمتی از برگ درتماس با این سم باشد، انتشار سم در تمامی برگ وجود خواهد داشت (بطریق آکروپتالیک) عموماً بنزیمیدازولها در برگهای فعال تمرکز می یابند و به ندرت از بافتهای جوان به بافتهای مسن منتقل می شود. بنساید در آب هیدرولیز شده و به متیل 2- بنزیمیدازول کاربامات تبدیل می شود و در نهایت به Butylamine تبدیل می شود، این فرآورده درسویا باعث تحریک فیتوآلکسین Hydroxyphaseolin می شود. متیل بنزیمیدازول کاربامات (MBC) در تقسیم سلولی دخالت می کند، بدین صورت که به Microtubular Protein متصل شده و باعث از هم گسیختگی در مهاجرت کروموزومها در طول تقسیم میتوز و میوز می شود.

موارد مصرف:

 زمانیکه بنساید از طریق ریشه گیاه جذب شود، به راحتی از طریق آوندهای چوبی به برگها می رسد و آلودگیهای آوندی و برگی را کنترل می کند و هنگامیکه برای ضدعفونی بذر استفاده می شود، باعث کنترل توسعه و گسترش پاتوژنهای بذرزاد می شود، حتی در پائیز اگر روی برگهای خزان یافته آلوده به لکه سیاه سیب پاشیده شود، قدرت زمستانگذرانی قارچ را نیز کم می کند. بنساید روی قارچهای ائومسیت مثل Pythium و Phytophthora اثر کمی داشته و همچنین روی قارچهای ناقص با اسپور (خانواده Dematiaceae )، برخی بازیدیومیستها و باکتریها نیزکارایی پائینی دارد. اما قارچهای خطرناک مثل لکه قهوه ای برنج (ژیبرلا)، لکه سیاه سیب، سفیدک سطحی سیب، شانکرسیتوسپرایی درختان میوه، سرخشیدگی سیتوسپرایی درختان میوه، پوسیدگی آرمیلاریایی و پوسیدگی سفید درختان میوه، برق زدگی و زردی نخود، خشکیدگی سر شاخه توت، سفیدک سطحی گیاهان صنعتی ( از قبیل چغندرقند، توتون، آفتابگردان،پنبه، سویا، کرچک، کلزا و...)، سفیدک سطحی گیاهان جالیزی ، سفیدک سطحی گیاهان زینتی و لکه برگی سرکسپوریوز چغندرقند و غیره را کنترل می نماید. بنساید روی کنه ها نیز موثر بوده و بیشتر خاصیت تخم کشی دارد.
 

سازگاری و اختلاط :

 بنساید روی بسیاری از گیاهان بدون ایجاد هیچ حساسیتی قابل استفاده است ولی در برخی شرایط روی واریته Golden Delicieous سیب ایجاد زنگار (RUSTING) می کند، بنابراین باید با احتیاط مصرف شود. از نظر سازگاری و قابلیت اختلاط با ترکیبات مختلف محدودیتی گزارش نشده است، فقط با ترکیبات قلیایی مثل ترکیب بردو غیر قابل اختلاط می باشد
 

توجه :

 موارد توصیه شده، از منابع معتبر و مختلف خارجی و داخلی (کتب ، مقالات و بروشورها) استخراج گردیده و صرفا به منظور آشنایی کارشناسان و کشاورزان محترم با جنبه های مختلف کاربرد این سم می باشد. لذا پیشنهاد می شود که همیشه توصیه سازمان حفظ نباتات را در اولویت قرار دهند. در مورد توصیه های فنی شرکت گیاه نیز انجام آزمایش قبلی در سطح کوچک قبل از مصرف  توصیه می گردد. در ضمن مسائل و نكات مذكور كلی بوده و بستگی به شرایط محیطی و امكانات موجود دارد. چون شرکت تولید كننده از نحوه شرایط نگهداری، زمان مصرف، مقدار دز مصرفی، چگونگی مصرف، شرایط جوی محیط و اختلاط آن با سایر سموم و تركیبات شیمیایی توسط مصرف كننده بی اطلاع می‌باشد، لذا هیچگونه مسئولیتی متوجه تولید کننده نمی‌باشد. همچنین فروش و مصرف این سم بدون نسخه گیاهپزشکی ممنوع می باشد.

بنومیل - از منابع معتبر و مختلف خارجی و داخلی استخراج گردیدهبنومیل - از منابع معتبر و مختلف خارجی و داخلی استخراج گردیده


  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.