فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

زهر عنکبوتها به عنوان منبعی برای کشف حشره‌کشهای جدید :

جستجو برای یافتن ترکیبات حشره‌کش جدید محدود به گیاهان و میکروارگانیسمها نمی‌باشد و در این راستا، گروههای مختلف جانوری نیز مورد توجه می‌باشند.

زهر عنکبوتها یکی از این منابع است که ترکیباتی با خاصیت حشره‌کشی بسیار عالی در آن یافت شده‌اند .

سموم عنکبوتهای دنیای جدید از جنسهای Argiope   و  Araneus مثل Argiope trifasciata   و Araneus gemma حاوی ترکیبات فعالی هستند که بر روی گیرنده‌های گلوتامات فعالیت تخصصی بسیار قابل توجه و بالایی دارند و می‌توانند به عنوان آنتاگونیستهای گلوتامات مورد استفاده قرار بگیرند. به علاوه، این ترکیبات دارای وزن ملکولی بسیار پایینی (کمتر از 1000 دالتون) هستند و در نتیجه، برای استفاده به عنوان حشره‌کش بسیار مناسب می‌باشند.

آرژیوتوکسینها (Argiotoxins) گروهی از سموم پلی‌آمینی هستند که از عنکبوت تارتن کروی شکلی با نام علمی Argiope lobata جداسازی شده‌اند. از زهر عنکبوت برزیلی Phoneutria nigriventer یک ترکیب حشره‌کش بسیار قوی به دست آمده است که Tx4(5-5) نام دارد و شامل یک زنجیر پلی‌پپتیدی حاوی 47 اسید آمینه (از جمله 10 اسید آمینه‌ی سیستئین) است و وزن ملکولی آن در حدود 5175 دالتون می‌باشد.

توالی اسید آمینه‌ای Tx4(5-5) به توالی اسید آمینه‌ای ترکیب حشره‌کش دیگری به نام Tx4(6-1) که از زهر همین عنکبوت به دست آمده، 64 درصد شباهت دارد. این ترکیب برای مگس خانگی (Musca domestica) ، سوسری آمریکایی (Periplaneta americana) و سیرسیرک خانگی (Acheta domestica) بسیار سمی است و در غلظتهای بسیار اندک 5 نانوگرم بر گرم (مگس خانگی)، 250 نانوگرم بر گرم (سوسری آمریکایی) و 150 نانوگرم بر گرم (سیرسیرک خانگی) با ایجاد مسمومیتهای عصبی باعث Knock-down شدن و لرزش همراه با حرکات غیرارادی در آنها می‌گردد .

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.