فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

روش کاربردی حشره کش های بیولوژیکی :

از وقتی که انسان جهت تهیه مواد غذایی و غذای خود آموخت که اقدام به کشاورزی نماید یکی از رقبای جدی در امر تولید بهتر و بیشتر و در نهایت محصولاتش حشرات بودند.

انسان جهت از بین بردن این رقیب سر سخت از میدان نبرد همواره به طرقی بسیار و متفاوت سعی در مبارزه با حشرات داشته است و دارد. در ابتدای امر این کار را با مبارزه مکانیکی و زراعی شروع کرد و نهایتا به مبارزه شیمیایی دست یافت .

بعدها اثرات زیانبار مواد شیمیایی در تخریب آفات انسان را بر آن داشت تا از روشهای بیولوزیکی جهت مبارزه با این آفات استفاده نماید و آن روش چیزی نبود جز استفاده از میکروارگانیزمهایی چون باکتریها
قارچها و و یروسها بود که در حشرات ایجاد بیماری می کرد. بدلیل استفاده از میکروبها علیه حشرات از این آفت کشها تحت عنوان حشره کشهای میکروبی نام برده شد .

حشره کشهای میکروبی: بر اساس استفاده از میکروارگانیزمهایی چون قارچها باکتریها و ویروسها در ساخت این حشره کشها، در حشرات ایجاد بیماری می کند و منجر به مرگ حشرات می شود و یا منجر به متوقف ساختن تغذیه آنها شده و یا اینکه کاهش می دهد و نهایتا منجر به حداقل رساندن خسارات به محصولات کشاورزی می شود .

انواع حشره کشهای میکروبی: تا بحال سه نوع از حشره کشهای میکروبی شناخته شده است که عبارتند از - حشره کشهای ویروسی- حشره کشهای قارچی - حشره کشهای باکتریایی

حشره کشهای باکتریایی: یکی از انواع حشره کشهای نامبرده بیولوزیکی جهت حذف آفات گیاهی و محصولات کشاورزی حشره کشهای باکتریایی است که حشرات را در مراحل مختلف رشد شان بیمار نموده و آنها را نابود می کند.

یکی از باکتریهای معروف که در مرحله لاروی بسیاری از حشرات مضر را بیمار و نابود می کند باکتری باسیلوس تورنجنسیس است با علامت اختصاری (Bt). این باکتری دارای اسپور مرکزی و بیضوی شکل که همراه با بلور شناسایی می گردد. تاریخچه پیدایش آن به سال 1901 بر می گردد زمانی که ایشی واتا دانشمند زاپنی باکتری اسپوردار موازی را از کرم ابریشم بیمار جدا و آنرا سوتو باسیلوس نام نهاد.

در سال 1911 برلینر نیز در ناحیه تورجنیای آلمان باکتر مشابعی از پروانه آرد گندم جدا و آنرا باسیلوس تورنجنسیس نام گذاری کرد. این باکتری کاملا اختصاصی عمل کرده و در حشرات مفید و انسان و سایر مهرهداران بیماری ایجاد نمی نماید.

نحوه باکتری باسیلوس تورنجسیس: پس از آلوده شدن سیستم گوارشی لارو حشره به این باکتری ، باکتر ی مجر به فلج شدم سیستم گوارشی لارو حشره شده و در نهایت لارو را از تغذیه باز می دارد و حتی اگر لارو سریعا کشته نشود عدم تغذیه لارو منجر به کاهش خسارات وارده از لارو به محصولات کشاورزی می شود. نشانه های بیماری: حشراتی که بوسیله سم باکتر Bt از بین می روندسریعا تغیر رنگ داده و تیره رنگ و غالبا خیلی نرم می شوند.

بافتها و اندامهای داخلی به سرعت تخریب شده و به حالت لزج و غلیظ در آمده و گاهی با بوی تعفن همراه می شود. مدت کوتاه پس از مرگ مقدار زیادی باکتری در داخل بدن حشره تولید می شود. لاشه لارو حشره چروک خورده خشک و سخت می شود.

آفاتی که توسط Bt کنترل می شود: نا سال 1977 تصور می شد که فقط در پروانه ها ایجاد بیماری ناشی از این باکتری می شود و اینکه این عفونت را ناشی از این راسته می دانستند و لی در بررسی پیشرفته در همین سال به سوش جدیدی از Bt برخوردند که بر روی پشه ها موثر بود.

این کشف از بابت کنترل پشه هایی حائز اهمیت از نظر بهداشتی و از بین بردن این انحصار در مورد بیماریزایی Bt حائز اهمیت بود در سال 1983 موفق شدند که سوشی را جدا جدا کنند که در سخت پالپوشان بیماری ایجاد می کرد.

از این به بعد تحقیقات جدیدی روی این باکتری (بخصوص روی جنبه های بیولوزیکی ملکولی) آغاز شد. گروه سموم میکروبی ناشی از Bt : در سال 1983 فراوردهای تجارتی این باکتری با نام تجاری اسپورین در فرانسه تولید شد. در سال 1985 اولیت تولید تجاری قابل ملاحضه ای در آمریکا صورت گرفت و هم اکنون در سطح جهان Bt با نام تجاری مختلفی از قبیل دیپل X – کاتالاس و .... تولید و به بازار عرضه می گردد .

نتیجه : علاوه بر اینکه سموم میکروبی باکتریایی Bt از مارایی بسیار خوب و موثری برخوردار است لیکن عوامل مختلفی برکارایی این سموم اثرات منفی دارند از جمله می توان به اشعه ماوراء بنفش در سنین مختلف کرم غوره – شرایط جوی شسته شدن از روی سطح گیاه و وجود نداشتن پوشش گیاهیی و ... را نام برد. و به منظور به حداقل رساندن اثرات منفی عوامل ذکر شده ضروریست که در کاربرد این سموم ئقت زیادی بعمل آید .

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.