فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

کاشت یک خانواده گیاهی در یک مکان طی چند سال باعث میشود احتمال بروز آفتها و بیماریهای آن گیاه افزایش یابد
اهمیت تناوب کشت در پرورش سبزیجات و محصولات کشاورزی
اهمیت تناوب کشت در پرورش سبزیجات و محصولات کشاورزی

گاهی پیش می آید چند سال پیاپی گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای خوبی کشت و برداشت کرده اید اما این بار نیمی از محصول خود را از دست داده اید. رشد و میوه دهی کدوتان متوقف شده و نخود فرنگی ها به نظر رنگ پریده میرسند. متوجه اشکال کار نمیشوید چرا که شیوه عملکردتان در این چند سال تغییری نکرده است. امسال هم به همان روشی که در گذشته باغداری یا مزرعه داری میکردید و هیچ مشکلی هم نداشتید، کار کردید اما این بار نتیجه خوبی دریافت نکرده اید. یک نکته مهمی که شاید در نظر نگرفته اید این است که احتمالا اکنون زمان تناوب زراعی فرا رسیده است. در اینجا با تناوب زراعی و تاثیر آن بر محصولات بیشتر آشنا میشوید.

چرا تناوب کشت مهم است؟

سبزیجات مختلف به خانواده های مختلف تعلق دارند و خانواده های مختلف در گیاه شناسی نیازهای غذایی متفاوتی دارند و در برابر مسائل متفاوتی آسیب پذیر هستند.

-    هنگامی که در یک مکان سالهای پیاپی محصولات متعلق به یک خانواده گیاهی را پرورش میدهید، به تدریج برخی مواد غذایی مشخص خاک که این گیاهان مصرف میکنند و به آن نیاز دارند، کاهش می یابد. در نهایت اگر در کاشت گیاهان، متفاوت عمل نکنید ناحیه کشت عاری از مواد مغذی مورد نیاز گیاه مورد نظر شما خواهد شد بنابراین گیاهی که همیشه میکاشتید و از آن محصول میگرفتید، به تدریج کم محصول و بی بار میشود.

-    علاوه بر این گیاهان متعلق به یک خانواده گیاهی، همگی مستعد بیماریها و آفتهای مشابه هستند. کاشت یک خانواده گیاهی در یک مکان طی چند سال باعث میشود احتمال بروز آفتها و بیماریهای آن گیاه افزایش یابد و احتمالا پس از مدتی علائم آسیب دیدگی را در گیاهان مشاهده کنید.

تناوب کشت مانع از بروز این مشکلات اساسی در زمین شما میشود.

تناوب کشت در باغ و باغچه

تناوب کشت در باغچه بسیار آسان است. فقط کافیست مطمئن شوید در یک محل بیش از سه سال پشت سر هم گیاهان متعلق به یک خانواده گیاهی را نمیکارید.

اگر در یک زمین مشکلات آفت یا بیماری مشاهده کردید، حداقل به مدت دو سال هیچ گیاه عضو خانواده گیاهی مبتلا به بیماری یا آفت را در آن ناحیه کشت نکنید.

تناوب کشت کار سختی نیست، فقط به برنامه ریزی نیاز دارد. هر سال پیش از این که چیزی در باغ یا باغچه خود بکاری به گیاهانی که سال پیش کاشته اید و عملکرد آن در آن سال توجه کنید. اگر گیاهانتان در سال پیش ضعیف بودند و از آنها راضی نبوده اید، با کاشت گیاهان متفاوت میتوانید عملکرد محصول را بهبود ببخشید.

اکنون که متوجه شدید چرا تناوب کشت لازم است و چه باید بکنید، میتوانید برای زمین خود برنامه ریزی کنید. تناوب کشت در خاک تاثیر قابل توجهی بر شرایط باغچه تان خواهد داشت. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.