فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

آب در برخی مناطق جهان حاوی مقادی بالای بور بوده و بنابراین باید آب قبل از استفاده در باغبانی از لحاظ عناصر بررسی گردد. با مشاهد کمبود بور باید در میزان اعمال آن دقت زیادی شود چراکه آستانه سمیت و کمبود آن نزدیک است (دُل و ویلکینز، 1999).
نقش بور در گیاهان زینتی
نقش بور در گیاهان زینتی

عنصر بور در متابولیسم کربوهیدرات دخیل بوده و برای گلدهی، جوانه زنی گرده و متابولیسم نیتروژن ضروری می باشد. نسبت بزرگي از کل ميزان بورات سلول ها در ديواره سلولي يافت مي شود (هاپکينز، 2008) که با اجزاي ديواره سلولي، حتي در ريشه ها ترکيبات پيچيده و مستحکم تشکيل مي دهد (مارشنر، 1995) و باعث يکپارچگي ديواره سلولي مي گردد ( هاپکينز، 2008). 

بور   با قندها و مولکول هاي مشابه کمپلکس تشکيل نموده و در انتقال کربوهيدرات ها در گياهان نقش اساسي دارد. اين عنصر همچنين با تحت تأثير قرار نمودن متابوليسم هورمون و اسيد نوکلئيک در تقسيم سلولي و طويل شدن سلول ها نقش دارد.

با کمبود  بور،  فعاليت آنزيم هايي که هورمون ايندول-3-استيک اسيد را اکسيد مي کنند، افزايش يافته و ميزان آر ان آ نيز احتمالاً از راه اختلال در سنتز يکي از پيش ماده هاي آر ان آ، يعني اوراسيل، کاهش مي يابد و باعث توقف تقسيم و طويل شدن سلول ها مي گردد( هاپکينز، 2008).

 مصطفي و همکاران (1996) تأثير محلول پاشي با عنصر  بور   را در گل مريم بررسي نمودند و به اين نتيجه رسيدند که ميزان اسانس و ترکيبات اصلي اسانس در اثر کاربرد  بور  افزايش مي يابد.

اثرات کمبود بور، نواحی رشدی جدید شکل طبیعی نداشته و ناقص هستند. گلدهی و تشکیل میوه ناقص بوده  و غدد ریشه ای از حالت طبیعی و استاندارد خارج می شوند. برگ ها و شاخه ها ترد و شکننده می شوند. بعلت غیر متحرک بودن، نشانه های کمبود آن از برگ های بالایی ظهور پیدا می کند (دُل و ویلکینز، 1999).

اثرات سمیت را با علائم کلروزه برگی همراه با لکه های نکروزه برگ های پایین است، می توان نام برد. علائم اغلب در نوک برگ ها دیده می شود (دُل و ویلکینز، 1999). .شاخه جدید از بین رفته، میوه ها شکاف می خورند و لبه برگ ها حالت سوختگی بروز می دهد. 

در پژوهش اثر کودهای بور و زینک بر تولید پداژه و پداژک (CORM AND CORMEL) گلایول، با تیمار بور عملکرد و اجزای عملکرد کورم ها همچون تعداد کورم در گیاه، وزن ویژه کورم، تعداد کورمل در گیاه، وزن ویژه کورمل، اندازه کورم و کورمل تحت تاثیر سطح 2 کیلوگرم بر هکتار بور قرار گرفتند. اما اعمال بیش از این سطح شاخص های مشاهده شده را کاهش داد. 


  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.